kisvasut.hu
Képtár
~ Almamellék ~ Balatonfenyves ~ Beregszász (UA) ~ Budapest, Gyermekvasút ~ Csömödér ~ Debrecen ~ Debrecen, vidámpark ~ Felcsút ~ Felsőtárkány ~ Gemenc ~ Gyöngyös ~ Hortobágy ~ Kaszó ~ Kemence ~ Királyrét ~ Kommandó (RO) ~ Lillafüred ~ Mesztegnyő ~ Nagycenk ~ Pálháza ~ Pécs ~ Szegvár ~ Szilvásvárad ~ Szob-Nagybörzsöny ~
Főoldal
Menetrendek
Vasúttörténet
Rendezvények
Kisvasúti napok
KBK
Szakmai oldal
Képtár
Térképtár
Irattár
Linktár
Cikkarchívum
Újdonságok
GyIK
Partnereink





English Deutsch Român Nyomtathat vltozat

Dorog/ Homokvasút

A Dorogi homokvasút (Sátorkői homokvasút néven is ismert) egy gazdasági vasút volt, ami homokot szállított Esztergomból és a környező falvakból a dorogi bányákba tömedékanyagnak. Az itteni homokkitermelésnek köszönhető többek közt az Esztergom-kertvárosi Palatinus-tó kialakulása.


Az első, 580 mm nyomtávolságú Homokva...

A Csolnokon 1917-ben termelésbe lépett Reimann- aknának komoly gondot okoztak a bányatüzek, ezért tömedékeléses művelést kellett bevezetni. A helyben található lösz alkalmatlanságának bebizonyosod...

Épül az új Homokvasút (1932-35)

A bányászat dél felé terjeszkedett, ezért át kellett alakítani a homokszállítást. Igen jelentős földmunkával, 120 m-es alagút kihajtásával kellett megoldani a homok Csolnok déli részére juttatását....

A teljes kiépülés

A dél felé terjeszkedő bányászat megkövetelte a Homokvasút bővítését is. 1942-ben a II-es ürítőtől az új XII-es aknát ellátó VI-os ürítőig épült ki a fővonal 3,5 km új építéssel, így hossza 13.056 ...

Mindennapok a fénykorban

A szénmedence termelése 1960-67 között érte el a csúcsot, a közel 12 ezer alkalmazott évi 2,1-2,2 millió tonna szenet termelt 90 %-ban a Homokvasút által kiszolgált üzemekből. A meglévő járműpark é...

A vasúti sínkötések hegesztése

Posch Győző Viktor, a Dorogi Szénbányák Homokvasúti üzemrészlegének művezetője a Dorogi Szénbányáknál meghirdetett Fiatal Mérnök, Közgazdász, Technikus mozgalom keretén belül 1967-ben készítette el...

A nyolcvanas évek hanyatlása

1970-76 között a fővonal és a XVII-es aknai szárnyvonal által kiszolgált bányák kimerültek vagy vízbetörés áldozataivá váltak. Így szállítás már csak a tömedéki szárnyon zajlott, az irányfordító ut...

A vasút bontása

A szaporodó sín és felsővezeték lopások hatására a vállalat a felszámolás mellett döntött 1988-ban, a pályát és a járműveket azonnal el is bontották, a hidak még álltak néhány évig....

A kilencvenes évek romjai

A bontásnál az értékesíthető anyagok begyűjtése volt a cél, azt is nagy vonalakban, így még egy évtizedig számos maradékkal találkozhattunk. Aztán a fémgyűjtők, egyes területek űj tulajdonosai és a...

Ami ma is látható

Egyre kisebb számban, de napjainkban is maradtak emlékei a kisvasútnak. Sajnos várható hogy ezek sem lesznek örök emlékek és egyszer már csak ez a képtár emlékeztet a valamikori technikai csúcstelj...

Kereső

Keresett szöveg:


Részletes képkereső


Képtár
Képtár

Küldjön képet!


Vasútkereső
Vasútkereső térkép

Hírlevél

E-mailban értesítjük új cikkeinkről, ha feliratkozik hírlevelünkre.


(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület - Impresszum - Hír küldés - Üzenet
Belépés - Webmail - Intranet - FAV