Kovászna-Kommandó Erdei Vasút oldal logo
Kommandó (RO)
Megközelítés
Menetrend
Vasúttörténet
Járművek
Szállások
Elérhetőség
Támogatók
Kiadványok
Cikkarchívum
Képtár
Partnereink





English Deutsch Român Nyomtathat vltozat

Újabb két L45H dízelmozdony érkezett Kommandóra és három személykocsi Kovásznára

2008.11.19 (Markója Szilárd)



A Kovászna Megyei Tanács újabb lépést tett annak érdekében, hogy a Székelyföld legkiemelkedőbb ipari műemlékeként számon tartott Kovászna-kommandói Erdei Vasúton (és a hozzákapcsolódó siklón) mielőbb felvegye a forgalmat, részben azért, hogy megteremtse a kapcsolatot Kovászna város és Kommandó nagyközség között, részben pedig azért, hogy a kisvasút által bekapcsolja méginkább ezt a régiót az erdélyi turizmus vérkeringésébe.

Megérkeztek.

Megérkeztek.
Fotó: Papucs András (2008.11.14.)

Sajnos ahogyan fogynak Romániában a kisvasutak, úgy fogynak, és egyre nehezebben beszerezhetők a kisvasúti járművek. Minden lehetőséget meg kell ragadni a járműállomány gyarapítására, pláne, ha egy leendő kisvasút múzeumvasútként és hivatásforgalmat ellátó rendes vasútüzemként is kíván üzemelni a közeljövőben. Ezen gondolat jegyében a Kovászna Megyei Tanács újabb két mozdonyt és három személykocsit vásárolt, bővítendő a KoKEV hiányos járműparkját.

A két mozdony a marosvásárhelyi CFR kisvasútról érkezett Kommandóra. Sorozatukban eleinte L35H-nak készültek (L35H 020 --> 1976-ig 040-D45H-003, majd 1976 után 87-0003-1, az L35H 030 --> 1976-ig 040-D45H-007, majd 1976 után 87-0007-2), így igen korai építésűek. A 87-0003-1-es pályaszámú mozdony 20470-es gyári számon készült 1966-ban a bukaresti Augusztus 23. Művekben. Társa, a 87-0007-2-es 20547-es számon, 1967-ben. A 003-as pályaszámú mozdony ma a legrégibb meglévő darabja a típusnak. Sajnos a gépek pályaszám és egyéb táblái eltűntek az 1996-os leállítás óta. Megmaradtak viszont a gépkönyvek, melyek feldolgozása folyamatban van. A részletes járműtörténetet ezen cikk módosításával fogjuk bemutatni. Annyi azonban elmondható, hogy a dízelek hosszú életük alatt több helyen is megfordultak, Marosvásárhely előtt zömmel a tordai kisvasúton üzemeltek. Időközben motorcserén estek át, és az eredeti 350 LE-s motorjaikat 450 LE-s motorokra cserélték. Így típusjelölésük is változott L35H-ról L45H-ra. Folyamatos karbantartásban volt részük, főműhelyi nagyjavítást Kolozsváron kaptak a Februarie 16 Remarul Cluj vasúti járműjavító üzemben. Utolsó nagyjavításokat 1991-ben kapták, így a gépek 1996-os leállítása óta nem sok idő telt el. A viszonylagosan lerobbant külső üzembe állítható belsőt takar. Remélhetőleg felújításuk hamarosan megkezdődik Kommandón. A gőzösök mellett immár három dízel gépből álló járműpark feladata az alsó és a felső vonalon a hivatásforgalomban közlekedő személyvonatok vontatása lesz. A harmadik mozdony lesz a tartalék, arra az esetre, ha az alsó vagy felső vonalon üzemelő társa időszakos szerelésre vagy főműhelyi nagyjavításra szorul.

Három darab személykocsi is érkezett a vasútra, szintén a marosvásárhelyi hálózatról. Mivel a KoKEV 1999-es bezárás után nem maradt fedett személykocsi (az alsó vonalon: egyáltalán személykocsi) a vasútüzem járműállományában, ezért az év nagyobb részében, a kárpáti időjárásnak megfelelően zárt személykocsikra van szükség ahhoz, hogy az üzemet fel lehessen venni. Jelen személykocsik bár igen lerobbant állapotúak, az őrzés nélküli tárolás elsősorban a kocsiszekrényt és a belső berendezést viselte meg, azonban ezek helyreállíthatók. A futóművek, forgóvázak majdnem hiánytalanok. A kocsik légfékesek, így az L45H dízelmozdonyokkal vontatva még biztonságosabban lehet az utasokat szállítani, ami különlegesen fontos szempont az emelkedőkkel tarkított kovásznai és kommandói hegyipályákon. A három személykocsit, továbbá a jövőbeni vasútüzem számára felújítandó kocsikat és tehervagonokat a kijelölt tároló (gyűjtő) állomáson, Sikló-Alsón (Tündérvölgy állomás) deponálta a Kovászna Megyei Tanács.

A szállításokról további fotók itt.

A szállításról a Magyar Televízió Kárpát-expressz adásában is szó volt (első riport).

Legutóbbi módosítás: 2009.11.09. 17:02

Kereső

Keresett szöveg:


Részletes képkereső


Képtár
Képtár

Küldjön képet!


Vasútkereső
Vasútkereső térkép

Hírlevél

E-mailban értesítjük új cikkeinkről, ha feliratkozik hírlevelünkre.


(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület - Impresszum - Hír küldés - Üzenet
Belépés - Webmail - Intranet - FAV