kisvasut.hu - Szakmai oldalak - Járművek | ||||||||||||||
A KGV poggyászteres motorkocsijai
KBK-kód: 4213 A Dmot 953 (ex. szegedi kisvasút) Fertőboz állomáson
A Kecskeméti Gazdasági Vasút Kecskemét-Kiskunmajsa vonala 52 km hosszú, síkvidéki jellegű. A gazdaságosabb üzem érdekében poggyászteres motorkocsikat rendeltek a Ganz gyártól. A megrendeléskor a vasút kikötötte, hogy a három mellékkkocsiból álló 55 t tömegű vonat menetidejének 50 km/h (!) sebesség mellett 100 percnek, a 110 tonnás vonat menetidejének 35 km/h mellett 130 percnek kell lennie. Az első két motorkocsit a Ganz gyár 1935-ben szállította, a harmadikat 1940-ben.
Motor: A motorkocsi erőgépe egy Ganz-Jendrassik rendszerű VI JaR 135 dízelmotor, teljesítménye 1300 / perc fordulaton 120 LE. A motor egyébként megegyezik a MÁV két és háromtengelyű motorkocsijaiba beépített típussal. A motor a poggyásztérben van, a sebességváltóval és irányváltóval közös kereten az alvázra szerelve. A motor zajmentes, jól szigetelt szekrénybe nyúlik, amelynek az oldalán és tetején könnyen kiemelhető fedelek segítik a karbantartást. A motor a vezetőállásokról szabályozható, a dekompresszort, a motor és a sebességváltó között levő körmöskapcsolót pedig a poggyásztérből a helyszínen. A motor központos kenését a vezetőálláson elhelyezett műszerekkel lehet ellenőrizni. A hűtővíz a kocsivégeken, a tetőn elhelyezett lemezeshűtőkben hűl le. A rajtuk átáramló levegőt zsalukkal lehet szabályozni. A motor indítása akkumulátorról működtetett Bosch-rendszerű indítómotorral lehetséges. A 300 l térfogatú üzemanyagtartály a poggyásztérben van elhelyezve. Az üzemanyag-fogyasztás 394 g/km. Erőátvitel: A motorkocsi mindkét tengelye hajtott mechanikus erőátvitellel, a körmöskapcsoló után kapcsolt sebességváltón, irányváltón, kúpkerékpáron át. A négy fokozatú sebességváltó egyes áttételeihez tartozó fogaskerekek állandó kapcsolatban vannak, és a lazán futó fogaskerekeket a vezetőállásról sűrített levegővel működtetett lemezes kapcsolók kapcsolják. Az első sebességfokozat szükség esetén kézzel is bekapcsolható. A homlokfogaskerekes irányváltó a vezetőállásról szintén sűrített levegővel kapcsolható, de kézzel is működtethető. Az irányváltóról a hajtott tengelyeken levő kúpkerékházakhoz az erőátvitel rugalmas tárcsáskapcsolós kardántengelyek közvetítésével van kialakítva. A tengelyek görgőscsapágyazásúak, a rajtuk levő kúpkerékháakat nyomatéktámok rögzítik. Villamos berendezések: A motorkocsi világítására, a motor indítására 24 V-os, 180 Ah akkumulátor-telep szolgál, amit a motor üzeme alatt a gépezetről hajtott dinamó tölt. Főkeret: A főkeret és a kocsiszekrény váza összefüggő keretként U és szögvasakból villamos hegesztéssel készült. A főkeret két homlokoldalán központi ütköző és vonókészülék van felszerelve. A kocsiszekrényvázat oldalt 1,5 mm, a mennyezeten pedig 1 mm vastag, a szekrényváz tartóihoz szegecselt vaslemezek burkolják. A mennyezet belső része és a poggyásztér mázolt faburkolatú. Mindkét vezetőálláson a felszállásre egy-egy kifelé nyíló ajtó, a poggyásztér oldalain pedig tolóajtó szolgál. A vezetőállásokon az oldalabakok és az ajtók ablakai leereszthetők, a homlokablakok szilárdan beépítettek. A poggyásztér tolóajtaján nincsenek, a a hosszoldalakon azonban van egy-egy le nem ereszthető ablak. A vezetőállásokat a poggyásztértől ablaknélküli ajtók választják el. Vezetőállás: A vezetőálláson van a jármű vezérléséhez és a motor ellenőrzéséhez szolgáló összes berendezés. Fékrendszer: A poggyászteres motorkocsi fékezésére Knorr rendszerű légfék szolgál, amelyet a közös rudazatra ható csavarorsós kézifékkel együtt, mindkét vezetőállásról lehet működtetni.
| ||||||||||||||
(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület -
Impresszum -
Hír küldés -
Üzenet Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline |