| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Az L45H mozdonyok (Mk45)
KBK-kód: 2485 A hazai kisvasutak legnagyobb teljesítményû, román gyártású dízelmozdonya, melybõl 10 db a MÁV állományában közlekedett, 2 db pedig a Borsodnádasdi Lemezgyár 1000 mm nyomtávú iparvasútján. A 760 mm nyomtávú változatok: Az 1000 mm nyomtávú változatok: Mk45,2001 körüljár
Az 1970-es évekre kisvasútjaink még csak két korszerûnek mondható mozdonytípussal rendelkeztek, az Mk48 és Mk49 sorozatokkal, de ez utóbbi kis példányszáma és sok mûszaki hibája miatt nem volt jelentõs. A jól használható gépek számuk és teljesítõképességük miatt azonban nem feleltek meg mindenütt a követelményeknek. Emellett indokolták az új beszerzést a hûvösvölgyi fûtõház felgyújtásakor megsemmisült Mk49-es mozdonyok. A MÁV 1972-ben vásárolta 10 db Mk45-ös mozdonyát, természetesen 760 mm nyomtávval. A gépeket az Uzina 23 August román cég készítette, 21568-21577 gyári számokkal. Vonó- és ütközõkészülékek: Az Mk45,2001-2006 mozdonyokat (mivel a Budapesti Úttörõvasútra kerültek ) önmûködö, a többi négyet szabványos központi ütközõ-vonókészülékkel szerelték fel. A motor: A mozdonyokba hathengeres négyütemû MB 836 Bb típusú dízelmotort építettek be, amely 331 kW teljesítményû. A mozdony sebessége 8 fokozatú, az M43 mozdonyhoz hasonló menetkapcsolóval szabályozható, tolatóállásban 20, illetve vonali állásban 40 km/h engedélyezett sebességig.
Erõátvitel: Az erõátvitel hidraulikus. Vezetõállás: A vezetõállást a mozdonyközéptõl kissé hátrébb helyezték el. Két vezetõállása van beépítve, melyeket egy vezetõfülkében átlósan helyeztek el. Fel van szerelve éberségi berendezéssel, és sebességmérõvel. Jelzések: Hangjelzés adására villamos és légkürt áll rendelkezésre.
A mozdonyok általános története röviden összefoglalva A MÁV mozdonyai közül a már említet Mk45,2001-2006 gépek kezdettõl fogva a MÁV Széchenyi-hegyi Úttörõvasúton közlekednek, mert az ottani emelkedõk és vontterhelések mellett ez a típus felel meg legjobban a követelményeknek az Mk49-esek selejtezése után. (490-es gõzösök és Mk48-asok nem voltak képesek az ottani vontatási feladatra) Az Mk45,2007-2010 mozdonyokat a sárospataki fûtõházhoz állomásították, de nagy tengelyterhelésük miatt (8 t) az Elágazás-Zemplénagárd vonalon nem közlekedhettek. A Hegyközi Kisvasút erõszakos megszüntetése után a mozdonyok Nyíregyházára kerültek. Az ottani állami garanciával (KHVM) történt fokozatos visszafejlesztések során a lecsökkent vonatterhelésekkel már az Mk48-asok is megbírkóztak, így az Mk45-ösöknél elõtérbe kerültek a hátrányaik. Nagy üzemanyagfogyasztása miatt eleve nem volt gazdaságos, ráadásul a már említett tengelyterhelés sokat rontott a pálya állapotán. 1994-ben a Szobi GV felszámolása után 4 db Mk48-as mozdony érkezett Nyíregyházára, igy Mk45-öseinket félreállították. 1994. június elején mind a négyet átszállították Hûvösvölgybe, ahol üzembe már nem állították õket, fokozatosan selejtezve lettek. Közülük csak az Mk45,2009 létezik még. L 45 H típusú mozdonyokat nem csak a MÁV vásárolt. A Borsodnádasdi Lemezgyár (BNL) 1000 mm nyomtávú vasútjára 2 db ilyen gépet vett 1974-ben (22186, 22187 gysz.), LDH 001 és 002-re számozta õket, majd késõbb a típus megjelölésével L 45 H 01 és 02-re át lettek számozva. Ezek a nyomtáv mellett még néhány kialakításbeli különbséget is hordoznak a 760 mm-esekre nézve, ami nem mindenkinek feltûnõ. A BNL mozdonyai mindvégig Ózd-Borsodnádasd között jártak, míg 1992-re az ipari alakulás, a gyár felszámolása miatt a kisvasút szinte teljesen leállt. Tudomásunk szerint a egyik mozdony a Közlekedési Múzeum védelmét (?) élvezte, ám végül külföldre kerültek, jelenleg egy afrikai ország vasútján dolgoznak.
|
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület -
Impresszum -
Hír küldés -
Üzenet Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline |