Szakmai oldalak oldal logo
Járművek
~ Almamellék ~ Balatonfenyves ~ Beregszász (UA) ~ Budapest, Gyermekvasút ~ Csömödér ~ Debrecen ~ Debrecen, vidámpark ~ Felcsút ~ Felsőtárkány ~ Gemenc ~ Gyöngyös ~ Hortobágy ~ Kaszó ~ Kemence ~ Királyrét ~ Kommandó (RO) ~ Lillafüred ~ Mesztegnyő ~ Nagycenk ~ Pálháza ~ Pécs ~ Szegvár ~ Szilvásvárad ~ Szob-Nagybörzsöny ~
Szakmai oldal
Járművek
Járműlista
Vasútkereső
Utasítások
Segédletek
Partnereink





English Deutsch Român Nyomtathat vltozat

Az M 397 mozdonyok



KBK-kód: 2397

Az NyVKV és a BkGV részére 1936 és 39-ben a Roessemann és Kühnemann - Epp és Fekete Egyesült Gépgyárak Rt. két darab háromtengelyű dízelmozdonyt szállított, amelyek a két vasút közös mozdonyállományában kezdték meg üzemüket.

A 18 psz. mozdony:

A 19 psz. mozdony:

Az NyVKV és a BkGV részére 1935-ben a Roessemann és Kühnemann - Epp és Fekete Egyesült Gépgyárak Rt. két darab háromtengelyű dízelmozdonyt szállított, amelyek a két vasút közös mozdonyállományában kezdték meg üzemüket.

A megrendeléskor előírták, hogy a mozdony képes legyen 16 ezrelékes emelkedésben 120 t-ás vonatot továbbítani. 


A motor: Az elsőként szállított mozdony erőgépe a Láng L. Gépgyár Rt. által szállított kompresszor nélküli, álló elrendezésű egyszeres működésű, négyhengeres dízelmotor. A hengerek furata 160 mm, a löket 200 mm. 1000..1050 fordulat/perc mellett 90..94 LE teljesítményű.

A közös tömbbe öntött hengerek mindegyikének külön réz- és gumigyűrűvel tömített hengerfeje van. A forgattyútengely krómnikkel-acélból készült, a forgattyúház felső részében fehérfémmel bélelt bronzcsészékben, ötször van ágyazva. A csapágyhelyek köszörültek. A forgattyúház leszerelhető alsó része oljajteknőként van kialakítva. A forgattyúház felső részébe ágyazott vezértengely bütykei a szelepeket nyomórudak és himbák útján mozgatják.

Az olajozás keringető rendszerű. A kenőolajat az elosztóvezetékbe az első főcsapágyfedélre erősített fogaskerékszivattyú nyomja szűrőn keresztül, ahonnan az olaj leágazó csöveken át jut a főcsapágyakhoz és a forgattyúcsapágyakhoz. A nyugvó csapágyakból kiszoruló olaj jut a forgattyúkhoz, ahonnan szétszóródik a hengerekbe és a vezérműhöz. A kenőolaj nyomásának szabályozására rugóval terhelt szelepet alkalmaztak, amely a fölös olajat visszaereszti a szivattyú szívókosarába. Az olajszűrő könnyen kicserélhető, vagy eldugulás esetén üzem közben is kiiktatható.

Az égéshez szükséges levegő a szívás ütemében légszűrőkön és a forgattyúházon keresztül áramlik a hengerekbe, így a beszívott levegő a forgattyúházat hűti, és üzem közben az állandó légritkítás alatt áll, tehát a motor csapágyain olajszóródás nem léphet fel.

A nyersolajat kényszerhajtású, könnyen szabályozható Bosch rendszerű szivattyú adagolja.

A szívószelepvezeték csavarmenetszerűen kiképzett bordái következtében a hengerben kielégítő örvénylés áll elő. A vezetőállásról kézzel szabályozható üzemanyagszivattyúk a hengerek között párosával foglalnak helyet.

Az indítást akkumulátorról táplált villamos izzítógyertyák segítik elő. A motor fordulatszámát önműködő regulátor szabályozza. Ez rendes körülmények között üresjárati fordulatszámot állít be - mely egyben átkapcsolási fordulatszám, és a vezetőállásról befolyásolva a legnagyobb fordulatszámig önműködően állítja a tüzelőanyag adagolását.

A motor hűtésére a hűtővizet centrifugálszivattyú tartja keringésben. A felmelegedett, és a motor homlokoldalán elhelyezett sejthűtőkben keringő hűtővizet a motor hajtotta ventilllátorral a hűtőkön keresztülszívott levegő hűti le. A hűtővízhőmérséklet a hűtők elé helyezett tolattyúk nyitásával vagy zárásával lehet befolyásolni, a hőmérséklet ellenőrzésére távhőmérő van beépítve.

Erőátvitel: A motorral egybe van építve az oldható dörzskapcsoló, valamint az irányváltóval egyesített sebességváltó. A dörzskapcsoló, tekintve a nagy terhelésű vonatok indítását, a melegedés és kopás csökkentése céljából bőségesen van méretezve. A négyfokozatú sebességváltó fogaskerekei állandó kapcsolatban vannak egymással, és az egyes sebességi fokozatok kapcsolását körmöskapcsolók vészik. A váltást vezérlőtárcsa végzi, amelynek kialakítása olyan, hogy két sebességi fokozat egyidejű bekapcsolását kizárja, viszont bármely sebesség a következő szomszédos fokozatra, illetve a negyedik és az első fokozat egymás után is kapcsolható. A vezérlőtárcsát a vezetőállásról kéziforgattyú működteti.

A sebességváltó tengelyén levő fogaskerekek a közvetítőtengely fogaskerekének közbeiktatásával hajtják az alul elhelyezett irányváltótengelyt. A homlokfogaskerekű irányváltó lazán futó és állandóan kapcsolatban levő fogaskerekeit a bordázott tengelyre szerelt körmöskapcsolóval lehet a kívánt iránynak megfelelően kapcsolni.

A hajtótengelyek az irányváltótengely mindkét végére erősített kardáncsuklóról himbával biztosított kúpkerékpárok és kardántengelyek útján vannak meghajtva. A kardántengelyek vízszintesek, a kardánfejeknek csak a rugójátéknak megfelelő elmozdulást kell kiegyenlíteniük.

Az egyes sebsségfokozatokban elérhető sebesség és vonóerő:

Tengelyek: A Siemens-Martin anyagból készült tengelyekre az acélöntésű kerékvázak fel vannak sajtolva. A kerékabroncsok a kerékcsillagokon Bork gyűrűkkel vannak rögzítve. A tengelyek görgős csapágyazásúak, a csapágytokok az ágyvezetékben szorosan vannak vezetve. A hordrugók lemezes kivitelben készültek. Valamennyi tengely hajtott, a középső tengely kerekei azonban a kisebb ívsugarak bejárhatósága miatt myomkarima nélküliek. A középső kerékpáron emellett kézi homokolókészülék van.

Főkeret és mozdonyszekrény: Az alvázkeret U és szögvasakból készült. A központi vonó- és ütközőkészülék a mellgerendákba, a motor és hajtómű pedig kereszt- és hossztartókra vannak beépítve. Elhúzódások ellen az alvázat átlós tartók merevítik.

A vezetőállás szögvaskerettel és vasbádoglemez burkolattal készült. A vezetőálláson van elhelyezve a 3 db üzemanyagtartály, 300 l összes térfogattal.

Fékrendszer: A mozdony fékezésére emeltyűs rendszerű, nem kiegyenlítős kézifék szolgál, amely az első és harmadik tengelyt fékezi. A tuskók nyomóereje a jármű súlyának 80 %-a.

Jelzőeszközök, villamos berendezések: A mozdony szabványos jelzőeszközökkel van ellátva, más jelzőeeszközök számára feltűző támok vannak felszerelve. Két egymástól független jelzőkészülékként egy kipufogógáz-jelzősíp és Bosch-kürt szolgál.

A mozdonyon elöl és hátul egy-egy fényszóró van, azokon még egy színes üveg befogadására alkalmas keret is található.

A vezetőálláson a vezetőasztal megvilágítására szolgáló lámpa van beépítve, és egy csatlakozó, melybe vizsgáló lámpát lehet dugaszolni. A vizsgáló lámpának olyan hosszú vezetéke van, hogy a mozdony minden részét eléri. A mozdony két homlokán még további egy-egy csatlakozó van, ahonnan a személykocsik világítása táplálható.

Áramforrásul egy 100 W 12 V-os Bosch dinamó szolgál, mely fogaskerék-áttétellel a sebességváltó felső tengelyéről van meghajtva. Ha a dinamó áll, az áramot egy 80 Ah-s akkumulátor szolgáltatja.

A mozdony el van látva egy Kienzle rendszerű 50 km-es regisztráló órával, mely folyamatosan mutatja és szalagon rögzíti a sebességet.

 


A mozdonyból összesen 2 db készült. Az első mozdony hatósági vizsgáját 1936. október 26-án tartották Nyíregyházán, másodikét 1939. szeptember 9-én. Ez azonban eltérő motorral készült:

A második mozdony motorja OML-49 típusú kompresszor nélküli, előkamrás négyütemű, hathengeres dízelmotor. Ennél a hengerek furata 130 mm, a löket 180 mm. 1000 fordulat/perc mellett 100 LE teljesítményű.

A mozdonyok az NyVKV és BkGV közös járműállományában 18 és 19 pályaszámon dolgoztak. A II. világháborúban mozdonyokat külföldre vitték, a 19 psz. mozdony Csehszlovákiába került. A Drobna Drahán dolgozott Krobun-Dvur között, 1961-ben selejtezték.

A 18 psz. mozdony 1952. május 23-án érkezett vissza, Kecskeméten állt forgalomba. MÁV pályaszáma M397,4001 lett. 1964-ben selejtezték, és a Mátrai erdőgazdasághoz került. További sorsa ismeretlen.

Legutóbbi módosítás: 2007.12.02. 13:02

Kereső

Keresett szöveg:


Részletes képkereső


Képtár
Képtár

Küldjön képet!


Vasútkereső
Vasútkereső térkép

Hírlevél

E-mailban értesítjük új cikkeinkről, ha feliratkozik hírlevelünkre.


(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület - Impresszum - Hír küldés - Üzenet
Belépés - Webmail - Intranet - FAV