| |||||||||||||||||||||
|
A DH 30 M mozdonyok (Mk33)
KBK-kód: 2393 A diósgyőri vasgyár belső hálózatán a gőzösök és korábbi kisebb teljesítményű dízelmozdonyok leváltására szerezték be ezt a típust. Mk33-01 Az egykori perecesi kisvasúton a Miskolc környéki szénbányákból gőzmozdonyokkal szállították a szenet, többekközött a diósgyőri vasgyár számára is. Volt a gyárnak is egy belső kisvasúti hálózata, a perecesihez hasonlóan 1000 mm nyomtávval. Bár vágánykapcsolat is volt köztük, forgalmilag mindig külön álltak. A gépeket a romániai Uzina 23 August gyár készítette, a MÁV M43, M47 mozdonyaihoz hasonló külsö kivitelben. Ütköző- és vonókészülék: A gépeket a kisvasutakra jellemző központi ütköző-vonókészülékkel látták el, bár 1000 mm nyomtávon már a két ütközős, csavarkapcsos megoldás is létezik. (pl. Borsodnádasd) Motor: A mozdonyba Maybach-Mercedes licenc alapján gyártott MB 836 B típusú 6 hengeres dízelmotort építettek be. Erőátvitel: A motor egy TH 5 R-V1 típusú hidrodinamikus hajtómű és egy mechanikus irányváltón keresztül hajtja a főkeret végén elhelyezett vaktengelyt, erről rudazat közvetíti a hajtóerőt a három tengelyre. Fék: Fékezésre kézifék és légfék áll rendelkezésre, két fékezett tengellyel. A légfék csak a mozdonyra hat, 80%-os fékviszonnyal. Szintén pneumatikus működtetésű a homokoló és a légkürt. Vezetőállás: A mozdonynak két vezetőállása van, melyeket egy vezetőfülkében átlósan helyeztek el. A mozdony vonóereje egy 15 fokozatú menetkapcsolóval szabályozható. A sebességmérők Hasler típusúak. A mozdonyvezető kényelmét szolgálja, hogy a vezetőállás a motor hűtővizével fűthető. Jelzések: Látható jelzések adására a mozdony mindkét végén 2-2 jelzőlámpa és 1-1 fényszóró van felszerelve, melyek 24 V feszültséggel működnek.
Sajnos az 1990-es évek gazdasági válsága miatt a mozdonyokat leállították, az Mk33-02 psz. gépet még 1988. októberében selejtezték és elbontották. 1990-ben a diósgyőri gyár selejtezte a másik két mozdonyt is, majd 1994 körül szétvágta. Érdekességképpen említendő, hogy az Mk33 sorozatjelet bár a MÁV szabványok figyelembevételével kapták a gépek, de a MÁV-tól függetlenül, csak belső, gyári számként. (A kétszámjegyű sorszám már nem is felel meg a MÁV pályaszámoknak.) Ezen számok mellett volt a gépeknek egy általános ipari számuk is, rendre B 30 2001 - 2003. A két azonosító egyidejűleg létezett.
|
| |||||||||||||||||||
(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület -
Impresszum -
Hír küldés -
Üzenet Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline |