kisvasut.hu - Szakmai oldalak - Járművek

Bányacsillék



KBK-kd: U2

Bányacsillék a kisvasút telephelyén, melyek Dorogról, Pilisszentivánról illetve Oroszlányból származnak

Bányacsillék a kisvasút telephelyén, melyek Dorogról, Pilisszentivánról illetve Oroszlányból származnak
Fotó: Fodor Illés (2006.05.04.)

Magyarorszgon szabvnyostott bnyacsille

A jellegzetesen sajtolt teknvg kocsikat az orszg szinte mindegyik kisvasttal rendelkez fldalatti mvels szn- s bauxitbnyja alkalmazta. A Dorogi Bnyagpgyr az 1950-es vek kzeptl gyrtotta ezt a tpust az 1960-as vek vgig.

Ms kivitelben, 0,6 m3-0,8 m3-es puttonnyal mr az 1940-es s az 1950-es vekben is gyrtottak hasonl bnyakocsit, ez volt az gynevezett nmet csille.

Ennek egyszerbb kialakts bdnje volt. Nem voltak rajta merevt s fogst segt sajtolsok, valamint vko-nyabb volt a tekn tetejn a vdszegly. Hasonl szerkesztsi szelvny jrmveket mr az 1910-es vekben is gyrtott a Magyar-Belga Fmipargyr Rt. s a budapesti Orenstein & Koppel. Ezeken mindent szegecselssel raktak ssze.

A 0,8 m3-es tekn 2 mm vastag sajtolt vaslemezbl kszlt, melynek fels peremre laposvas szeglyt hegesztettek. A bdn kt vgfalt hegesztssel rgztettk a hajltssal ellltott kzprszhez.

Az alvz "U" szelvny aclidomokbl ll, melyeket egymshoz szegecseltek. A kt agycsapgyazs, kregnts 580 vagy 600 mm nyomtvolsg kerkprt a fkeret als, kifel ll peremre oldalanknt kt-kt csavarral (vagy sze-geccsel) szereltk fel (Dunajvrosban killtottak kt, 760 mm nyomkz pldnyt). A bdnt az alvzkeret fels pere-mre szegecsekkel erstettk fel (a ksbbi gyrts kocsiknl hegesztst alkalmaztak). Az alvz kt vgre egy-egy gumi- vagy fabettes, vaslemezbl kszlt tkz kerlt. Ezek al szereltk fel a kamps-lncos vonkszlkeket. A csillkbl az anyagot oldalra vagy fellrl rt buktatval lehet kibortani.

Tbb helyen hzilag ksztettek nyithat homlokfal (homlokrts) vltozatot gy, hogy a varratok mentn a tekn egyik vgfalt levgtk s fell zsanrokkal, csuklpntokkal illesztettk a bdnhz. Alul valamilyen kamps zrszerkzetet alkalmaztak.

Kszlt a tpusbl prekocsi is a tekn eltvoltsval, plat rptsvel (ez fleg a sznbnyknl volt jellemz).

A bauxitbnyknl tmegesen kszltek fggsnes szlltshoz kontnerszllt kocsik. Ezeknl az alvzakra szg-vasbl kszlt tartszerkezetet hegesztettek, erre lehet tenni a bnyafval vagy ms segdanyaggal rakott rcsos szllt-ednyeket; illetve ahol dzel bnyaautkat is hasznltak, akkor megfelel lbakkal elltott gzolajos tartlyokat. Kontne-rek helyett ms dolgok (pl. biztostelemek, klapok) szlltsra is hasznltk ezt a vltozatot, illetve fgglegesen megtoldott szrakkal rakoncs kocsikknt is alkalmaztk ket. Kontnercsillket ms alvzalra is ptettek ugyanolyan kialaktssal, mint a dorogi gyrts kocsikbl.

A Borsodi Sznbnyk sok 1m3 rtartalm csillt alkalmazott, mely a 0,8 m3-es stkocsik szlesebbik vltozata. A mg termel lyuki sznbnyban segdanyagok szlltsra ma is hasznljk ezt a tpust.

A Kemencei Erdei Mzeumvaston lthat csillt a dorogi Lencsehegyi sznbnytl 2001-ben megszerezte s kertjben feljtotta Molnr Mrk, Horvth Henrietta (Esztergom-Kertvros)

Szegecselt teknj csille

Ez a kb. 0,5 m3-es rtartalm csille egy �szvr�, tbb kocsibl raktk ssze. A szegecselt, szgvasvzas teknt egy talaktott dorogi gyrts alvzra szereltk s az tkzket is kicserltk. Az agycsapgyas, kln-kln forg kerekeket sszetart, eredetileg 600 mm nyomtvolsg tengelyekbl egy darabot kivgtak, majd a fltengelyeket sszehegesztettk. Az egyik kerkpr - melyen a Ganz s Trsa Budapest felirat olvashat - valsznleg mg a II. vilghbor eltt kszlhetett. A msik jval ksbbi.

Ezt a csillt egy rgi meddhnyn talltuk, a fldbl csak egy kapaszkod s a tekn egyik sarka ltszott ki. Ennek alapjn kidertettk, hogy egy nagyon rgi bnyakocsi kerlt el. Kziszerszmokkal stuk ki a trmelkbl.

Pilisszentivnon a sznbnyszatot (ezzel egytt a bnyavasutakat) 1969-ben megszntettk. A jrm talpralltsakor derlt ki, hogy a tekn anyaga ersen korrodlt, teljesen rossz llapotban van. Kb. 2 rai tologats, rngats utn sikerlt a mikrobusz rakterbe helyezni. Megrkezse utn rgtn elkezddtt a feljts a rozsda leversvel, eltvoltsval. Az egyik oldala szinte teljesen p (ez volt fell), a msiknak az alja viszont teljesen rossz (ezen fekdt hossz idn keresztl a nedves talajban). A lyukakat szndkosan nem foltoztuk be, mert annyira elvkonyodott az anyag, hogy hegsztskor elgne. Festk sehol sem maradt rajta, gy egy hasonl alak nmet kocsirl kszlt kp alapjn fekete lett.

1945-ig a Magyar ltalnos Ksznbnyk Rt. 500 mm nyomtvolsg vasutat zemeltetett a tokodi altrban. Ezt az llamostskor tszgeltk, tptettk a dorogi sznmedencben szabvnyos 580 mm-es nyomkzre, az 500 mm-es jrmveket pedig tszlltottk Piliszentivnra, ahol ez volt a nyomtv. Valsznleg ez a csille a rgi, szegecselt tekn alapjn is mg MK Rt.-s lehetett.

A jrm megszerzst tmogattk: Pokorny Bence (Pilisborosjen), Molnr Mrk (Esztergom-Kertvros), Bacsinszky Tibor (Budapest), Gondos rpd (Budapest)

Feljtotta: Gondos rpd a Kemencei Erdei Mzeumvast mhelyben, 2002 tavaszn

takaszts szlltsi rendszer

A szn kmlse cljbl tbb helyen a bnya klsznn nem ptettek szntrol bunkert, hanem a csille teknjt alvzra helyezve, megraksra kzvetlenl a bnyba kldtk le. A bnybl kijv alvzrl a megrakott teknt takasztottk az res fggesztkre. Ezt a mdszet errl a mveletrl neveztk el. A kocsit nem bunkerbl tltttk fel, hanem lent a bnyban kzvetlenl a fejtsben, esetleg szlltszalagrl vagy valamilyen rakodgppel.
Az takaszts a ktl- vagy fggsnplya feladllomshoz kzvetlenl csatlakoz pletben trtnt, az lloms s az akna vagy a tr kztt. Az takasztrszbe a bnyavast kt, egymssal prhuzamos, 4-5 m tengelytvolsgra lev vgnya vezet be, melyek vgkn vvel vannak sszektve.

A vgnyon az alvzak krforgalomban kzlekednek. A fggplya fggsnje a grplyavgnyok tengelye felett halad, s az takaszt llomsrsz vgn a kt prhuzamos fggsn-gat ugyancsak vvel ktttk ssze. A vgny az egyenesben az v fel kzeledve kb. 200 mm-rel lesllyed, az v utni egyenesben pedig ugyanennyivel felemelkedik az eredeti szintre. A vgny szintje a fggsnhez kpest gy van megllaptva, hogy az alvzra helyezett tekn felfggesztcsapjai a fggesztkszrak horgai fl emelkednek, aminek kvetkeztben a fggesztszrakat a teknre keresztirnyban annyira kilendtettk, hogy a szlltednyt a ktlplyakocsitl fggetlenl lehetett mozgatni. A feladlloms fell betolt res csille teknje al alvzat tolnak, s azt az emelked plyarszen a kocsival egytt mozgatjk; mire a kocsi s az alvz a vzszintes vgnyszakaszra felrkezik, az edny fell az alvzra, a fggesztszrak a tekn melll flrehzhatk. Az alvz a teknvel az egyenes vgnyon a bnya fel, a ktlplys csille a fggplya visszatrt vn t a msik oldalra jut, ahol a fggesztszrakat az ugyanakkor alvzon odarkez megrakott tekn mell visszakldik.
Az alvzat s a kocsit meglls nlkl mozgatjk tovbb. Az alvz a lejtre kerlve annyira lesllyed, hogy a tekn fggesztcsapjai a fggesztk horgaiba befekdnek, a tekn az alvzrl felemelkedik; az takaszts megtrtnt. A kocsi a megrakott ednnyel tovbbhalad a ktlplya feldadllomsba; az alvzat az ven t visszafordtjk s res teknt teknt helyeznek r.

Valsznleg elszr Tatabnyn alkalmaztk, az ottani I. akna 1896-ban (s tbb ms lejts akna is) fggplyval plt, ktlt csillkkel, melyek csak kis mrtkben trtek el az 1950-es, '60-as vekben kszlt kocsiktl (pl. szegecselt alvzak helyett hegesztett fkeret, vas tkz helyett fa bettes). Azt, hogy eleinte hol, melyik cgnl kszltek a fggplyk elemei (gy a csillk, llvnyok, fggsnek s ms tartozkok), eddig nem derlt ki. Egy rgi adat ismert, mgpedig a Magyar-Belga Fmipargyr Rt. 1911-es kisvasti katalgusban szerepel az alvz, illetve a teljes talpi vasti csille.

Tatabnyn kt takaszts rendszert hasznltak: a kisvast s ktlplya, illetve a kisvast s fggsnplya vltozatot. Az elbbi rendszert Tatabnyn kvl (1987-ig) az 1950-es vek kzeptl (anyaghinyossgok s hanyag szerels miatt eleinte sok zemzavarral) az 1980-as vek elejig a Salgtarjni Sznbnyknl, 2001 elejig az Oroszlnyi Sznbnyk alkalmazta. Tatabnyn, a Tataszn Kft. zemeltetett egy 500 m hossz fggsnplyt, ktlt csillkkel (takaszts nem volt, a csillket csak fggplyn hasznltk, de rendelkeztek nhny vasti alvzzal, talpi csillvel).

A Kemencn killtott csille az Oroszlnyi Bnyamzeum ajndka (Tatabnyrl kerlt Oroszlnyba).
A feljts a Kemencei Erdei Mzeumvast mhelyben kszlt. A feljtst Gondos rpd vgezte 2002 tavaszn

Forrs

  • Boldizsr Tibor: Bnyszati kziknyv II. ktet, Mszaki Knyvkiad knyvkiad 1959
  • Fggplyk, vdberendezsek, Mszaki Knyvkiad Budapest, 1965
  • Tatabnya anno... cm knyv
  • Tth Tibor: Sznbnyszat a dorogi medencben 1781-1981 Budapest; valamint sajt feljegyzsek
  • fleg magyarorszgi ktlplykrl kszlt sajt feljegyzsek, internetes szakmai oldalak

Legutóbbi módosítás: 1999-01-01 00:00

(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület - Impresszum - Hír küldés - Üzenet
Belépés - Webmail - Intranet - FAV