| |||||||||||||||||||||
|
A BM-50 mozdonyok
KBK-kód: 2225,0 A BM-50 típusú magyar gyártású dízelmozdonyok a bányamozdonyok szerkesztési elve alapján épültek, sújtólégveszélyes bányákban való közlekedésre is alkalmasan. Mechanikus hajtásrendszerű, légfékes mozdonytípus. A szinte újjászületett 74-es pályaszámú BM-50 mozdony a kemencei állomás felső váltókörzetében, a jelzőnél A mozdonyba a kisvasutakon elterjedt Csepel D-413 típusú, négyütemű dízelmotort építettek be (ilyen motort kaptak a C-50 -es és később az MD-40 -es mozdonyok is). A motor nedves hengerperselyekkel, különálló hengerfejekkel, könnyűfém forgattyúházzal és dugattyúkkal készül. Befecskendező szivattyúja állandó löketű, porlasztói zártak. A mozdony erőátviteli rendszere mechanikus, rugalmas tengelykapcsolóval és az irányváltóval egybeépített sebességváltóval. A sebességváltó háromfokozatú. állandóan kapcsolt fogaskerékpárokkal. Az egyes sebességfokozatokat a fogaskerekekhez szerelt lamellás tengelykapcsolókkal lehet kapcsolni. A kerékpárok meghajtása a kúpkerekes irányváltóról lánccal történik. A mozdony kerete acéllemezből, hegesztéssel készült. A vonókészülék olyan kialakítású, hogy lehetővé teszi különböző magasságú vonókészülékekkel való összekapcsolást. A rugózást laprugók biztosítják. A tengelyek 600 mm nyomtávig külső, afelett belső csapágyazásúak. a csapágyak kenőpárnás kenésű siklócsapágyak. A mozdony nem önműködő légfékkel is fel van szerelve, mely kerekenként egy-egy féktuskóra hat. Szintén levegős működtetésű a homokoló és a hangjelző berendezés. A mozdonyok külön érdekességét képezik a sújtólégveszély elhárításának berendezései. Ezért ezt érdemes kicsit részletesebben is megnézni. Sújtólégrobbanás veszélye akkor áll fenn (egyes szénbányákban, ha a szénmezőkből a levegőbe metángáz keveredik), ha
A villamos szikrák elkerülése érdekében a motor indítása nem villamos indítómotorral történik. Az indítás - a ránk maradt leírások alapján - eredeti kivitel szerint acélpalackokban tárolt 30 bar nyomású sűrített levegővel történik, amit a járó motor termel. Az utókor számára fennmaradt, és Kemencére szállított mozdonyok indító-berendezése már lendkerekes. Indítás előtt egy kéziforgattyúval fogaskerék-áttételen keresztül fel kell gyorsítani egy lendkereket, majd ez forgatja meg a motor főtengelyét. További információk a mozdonyról: BM50 leírás (pdf file) A tüzelőanyag-rendszer tűzvédelmi berendezéseinek elvi felépítését a mellékelt ábra mutatja. ábra helye A levegőt az a olajfürdős szűrőberendezésen és a b lamellás védőbetéten keresztül szívja be a motor. A védőbetét (150 mm széles acéllemezek 0,5 mm távolságban) gáz visszacsapásakor elzárja a kicsapódó láng útját.
|
| |||||||||||||||||||
(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület -
Impresszum -
Hír küldés -
Üzenet Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline |