| |||||||||||||||||||||||||||||||
|
Elhunyt Moór Attila 2022.08.09 (kisvasut.hu) Életének 51. évében elhunyt Moór Attila, egyesületünk oszlopos tagja, vasútfilmes-, kutató. Megdöbbenve hallottuk a szomorú hírt: Moór Attila tagtársunk életének 51. évében eltávozott közülünk. Attila életének nagy részét a keskeny nyomközű vasutak bejárásának, kutatásának, filmezésének szentelte. Attila videóit nagyjából mindenki ismeri, vagy legalább látott belőle valamit. Talán ez volt a legismertebb tevékenysége. Ezen túl rengeteget levéltárazott. Vannak, akik hihetetlen mennyiségű adatot kaptak tőle. Fejben megvolt neki a teljes hazai kisvasút-történelem. Bármit kértünk, kérdeztünk tőle, ha fejből nem tudta, pár nap múlva már hozta is a levéltári kutatásainak eredményeit. Azon kevesek közé tartozott, akik a tudásukat megosztották a kisvasutas közösséggel. Írásait, történeteit a kisvasut.hu archívumában és az Indóház régebbi számaiban is megtalálhatjuk. Írásai nemcsak érdekesek voltak, hanem hihetetlen jó humorral tudta fűszerezni a nyers dolgokat is. Rengeteg sztorit tudott, szinte az összes gazdasági- és erdei vasútról. Járva az erdei vasutakat elsők között álmodott arról, hogy de jó lenne, ha megindulna a nagybörzsönyi vasút, és ezt a Bezina völgyi szakaszt is "újraépítenék”. Még nem csak megérte ezt, hanem mint fékező dolgozhatott is a vonalon. 1996-ban az ő lelkes munkájával indult el a hajtányozás ős- és hőskora. az első fékdobokból készített kerekkel elkészített hajtányának első útja motor és fék nélkül a hűvösvölgyi alagúttól lefelé a keretre felfektetett deszkákon fekve a Nagyhídig tartott, majd a második útja már motorral Kaszón volt. Így indult a hajtányos mozgalom, aminek Attila alapítója volt, majd csatlakoztak hozzá egyre-másra érdekesebbnél érdekesebb, jobbnál-jobb emberek. Végül behajtányozták Magyarország összes kisvasútját, majd a határokon túl olyan helyekre is eljutottak, mint Feketebalog, Vychylovka, Kommandó vagy Felsővisó. A másik hobbija a filmezés és a filmvágás volt. Jobbnál jobb munkák jöttek ki a keze alól. Az ország legjobb és legkiválóbb meglátású vasútfilmese volt. Olyan technikákkal dolgozott, nagyszerű vágóképeket készített és olyan vágásokkal, zenékkel operált, amik bőven túlmutatnak ezen a műfajon. Guruló kereket filmezett alulról, fékállásokon hasalva, mozgó kamera effektusokkal dolgozott. Autós üldözéssel olyan helyekre is eljutott, ahová mások nem. Filmjei olyan különlegességeket dolgoztak fel, mint például az akkor még önálló Lenti EV és az akkor pár éve újraindult Feketebalogi Erdei Vasút. Tehervonatot filmezett Felsőtárkányban, és amikor filmre vette, akkor még javában hordta a kaolint a felsőpetényi vasút. Jöttek a nagy klasszikusok: a gemenci és a LÁEV tehervonatozás, Felsővisó és Vigoda. Életét következő szakaszát meghatározták a nagy vonalszerelmek. Első helyen is Nagybörzsöny: a reggeli kávék a Böri büfében, a kisirtási téli, havas éjszakák, a nyáresti hajtányozások. Krónikása és aktív részese volt a vasútüzem életének. Két másik vonalszerelme Kaszó és a balatonfenyvesi a Központi Főmajor - Csisztagyógyfürdő közötti vonalszakasz volt: Kaszón napokat, heteket töltött éveken át folyamatosan, majd közel öt éven át a hajtányos társasággal a Központi Főmajor – Csiszta Gyógyfürdő vonalat gondozták, annak felhagyása / üzemszünete után. Pótolták az ellopott síneket, váltóalkatrészeket, életet hoztak ide és bizonyára ezzel is hozzájárultak ahhoz, hogy nem került ez a vonalszakasz is a megszüntetett Táskai vonal sorsára. Moór Attila már az életében legenda volt! Emlékét munkássága örökre megőrzi. Isten áldjon Attila, legyen könnyű utad a mennyei kisvasutakon.
|
| |||||||||||||||||||||||||||||
(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület -
Impresszum -
Hír küldés -
Üzenet Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline |