|
A hálózat kiépülése Szobon
A Szob–Márianosztrai Kőbánya vonalat 1908 - 1912 között építtette ifjabb Luczenbacher Pál kőbányái összekötésére a szobi MÁV állomással, a márianosztrai Csák-hegyi kőbányában található és kitermelt dácit és a malomvölgyi ("Fekete") bányában kitermelt andezit szállítására. Az üzemet két MÁVAG gyártású 78.01 szerkezetszámú
háromcsatlós Szob 1 és Szob 2 pályaszámú gőzössel
indították. A két mozdony mellett, hatvan kéttengelyes nyitott kocsi
szolgálta a szállítási feladatokat. A fűtőház és a kőzúzda Szobon
létesült. A kitermelt követ nagy darabokban rakták vasútra. A
válogatás, finom kőzúzalék készítése Szobon történt. Itt adták fel a
kőszállítmányokat a MÁV szerelvényeire. A vasútállomásról a dunai
uszályrakodóra is kiépítettek egy vonalat, itt uszályokra rakodtak.
1914-ben újabb, ugyancsak háromcsatlós MÁVAG 107.02 szerkezetszámú
mozdonyt szereztek be, Szob 3 jelzéssel állt forgalomba.
Az ún. „Fehér-bányába” a Dolinka – Csák-hegy vonal vezetett. 1917-ben a Luczenbacher Pál örökösei cég eladta kőbányáit az iparvasúttal együtt. Az új tulajdonosok létrehozták a Szobi Kőbánya Rt-t. Az Rt. 1926-ban az üzemdrága Dolinka – Csák-hegy vonal kiváltására siklót épített, ekkor a vonal megszűnt. A kőbánya siklójának története itt olvasható. A vonal története, sőt maga a vonal léte Szobon már „kikopott” a köztudatból, ennek ellenére egyes szakaszai ma is jól felismerhetők és követhetők. A vonal a 28-as szelvénytől (kb. Petyerák-tanya buszmegállótól) indul északi irányba, majd délkeleti irányba fordul, és tart a „Sukola-kereszt” felé. A nyomvonal itt már elszántott, nem követhető. A „Nap porta” felett ismerhető fel újra, tart északnyugati irányba, majd egy látványos ívben (töltés + bevágás) visszafordul délkeleti irányba. Egy másik látványos ívben újra északnyugatnak fordul, és tart a bányaudvarba.
A trianoni békediktátum után megépült a Bezina-völgyben az összekötő vonal a Nagybörzsönyi Erdei Vasúttal. 1924-ben érkezett ugyancsak hasonló kivitelben a Szob 4 jelű mozdony. Ő is a MÁVAG gyártmány, 106.03 szerkezetszámú volt.
|
Legutóbbi módosítás: 2010.09.06. 19:12
|
|
Képtár |
|
|