kisvasut.hu - kisvasut.hu - Vasúttörténet - Észak-Magyarország | ||||
A Taktaharkányi Gazdasági Vasút 2019.04.05 (Moór Attila) József 1948 decemberében levelet ír a Gazdasági Vasutak Igazgatóságának.
Az ÚJVILÁG nevű Scwarzkopf gyártás gép. 600 milliméteren 1894-ben Harkányi Frigyes földbirtokos-politikus Taktaharkányból kiinduló lóvontatású kisvasút építésére kér és kap engedélyt. A vasút a báró birtokait köti össze a taktaharkányi állomással. Észak felé a vonal Jajhalom és Harangod majorokat érintve vezet Újvilágig. Déli irányban a nagyvasutat keresztezve Taktaharkány utcáin kanyarog, elágazás épül Dohányos majorba, majd Rónahátnál végződik. A vasút 7 és 9 kg/fm-es felépítménnyel létesül, a vontatást lovak biztosítják. Az üzem első húsz évéről kevés adat ismert. A báró rendszeresen megfizeti az igénybe vett MÁV terület használatáért és a nagyvasúti kereszteződés sorompókezeléséért járó díjat. 1914-ben az üzemengedély Frigyes fia, báró Harkányi János nevére állítják ki. 1925-ben a lovakat gőzmozdonyok váltják le. A gőzüzemre szóló engedélyt ez év július 30-án állítja ki a Kereskedelemügyi Minisztérium. Két MÁVAG gyártású, három csatlós gép áll üzembe, gyári számuk 4873 és 4874. A mozdonyok részére Harangod és Jajhalom majorokban egy-egy fűtőház épül. 1926-ban egy négy csatlós, Schwarzkopf gyártású, 6289-es gyári számú mozdony érkezik a vasútra. Gépeket a báró uradalmairól nevezik el. A vasútvonal hossza az üzemengedély iratai alapján ekkor 11,5 km. A vasút üzemvezetője Jadlocky Barna mozdonyvezető. 1930-ban a hálózat bővül. Jajhalomtól szárnyvonal épül Újsiskán át Ósiskáig. 1938-tól az üzemengedélyt Harkányi Erzsébetre, Harkányi Ilonára és Harkányi Sándorra ruházza át a minisztérium. A vasútról nem maradtak fent szállítási adatok, de egy 1939-es irat tanulsága szerint a rónaháti vonal csak kampányszerűen, évente mindössze két hónapot üzemel. A forgalma napi öt pár gabonát és cukorrépát szállító szerelvény. Az 1946-os földreform során a birtokot felosztják. A háború eseményei megviselték a vasutat, a járműállományt csak kisebb károk érték, a pálya helyenként viszont tönkrement, a lakosság a talpfákat részben eltüzelte. A Magyar Nemzeti Levéltár rajza Moór Attila képe mellett. 760 milliméteren Az államosítás során a vasutat a helyi földműves szövetkezetek részére juttatják. A vasút felújítására született tervezet 1948.01.22-én kerül elfogadásra. Ezek a tervek a meglévő 600 mm-es nyomtávolságú vonal felújításáról, és egy 5,8 km-es új, Megyaszóig vezető vonal építéséről szólnak. Az új pálya építésére szánt sínanyagot a rónaháti vonal felbontásából tervezik biztosítani. Az építési engedély kiállítási dátuma 1948.03.02. Az év folyamán a Taktaharkányi Földműves Szövetkezet a „Jajhalom” nevű mozdonyt napi 60 forintért bérbe adja a Szovjet Bánya és Erdőgazdaság edelényi üzemének. 1949-ben a vasút a Szerencsi Gazdasági Vasutak Nemzeti Vállalat kezelésébe kerül. Az április 11-én készült felmérés szerint a vonal hossza 18 km, felépítménye 9,3 kg/fm-es sínekből áll. A hálózaton 37 csoportkitérő található. A járműállomány két gőzmozdonyból, egy motorhajtányból és hét teherkocsiból áll. Ezeken felül több tucat, részben üzemképtelen lóré is fellelhető az egyes majorokban. A GVNV már 760 mm-es nyomtávolsággal tervez. A módosított terveket Szabóky Béla építési vállalata készíti, majd az építést a Palatinus Rt. egy Iregszemcséről bérbe vett mozdonnyal és 10 lóréval megkezdi. Az év folyamán a vasútra kerül az 5787-es gyári számú, új gyártású, három csatlós MÁVAG gép is. A vasút építése a felbontott 600 mm-es nyomtávolságú vonal alépítményén gyorsan halad. Az elhasználódott, fa szerkezetű hidakat vasbetonból építik újjá. A teherforgalom igényeire több új rakodó kitérő létesül. A rónaháti és újsiskai vonalakat elbontják, a használható síneket a Megyaszóig vezető szakaszra szállítják. Új kitérő épül az Állami Internátusnál, majd a vasút Megyaszó határában háromvágányos fejállomással ér véget. Az épülő vonalon a legnagyobb emelkedés 36 ezrelékes, ahol a három csatlós mozdonyok teljesítménye nem elegendő a tervezett őszi szállításokra, ezért az üzem egy 16 tonnás, négytengelyes gépet kérelmez. A felettes hatóság a kérést megvitatja és problémásnak véli a 4 tonnás tengelyterhelést, így a várt mozdony nem érkezik meg. Az év végére elkészül a Megyaszóig vezető vonal, melyet ünnepélyes keretek között 1949. október 13-án adnak át. 1950-től a vonal a MÁV hivatalos menetrendjében is megjelenik. A Taktaharkány és Megyaszó közötti távot a napi két vonatpár 85 perc alatt teljesíti. A személyvonatok - eltérő korokban - a következő helyeken állnak meg: Taktaharkány felső, Jajhalom, Rákosi telep, Harangod, Újvilág, Danckapart, Állami Internátus (Gyermekotthon) és Györgymajor. A MÁV bővíti a taktaharkányi állomását, emiatt a kisvasúti állomás és átrakó is átalakításra kerül. Az ötvenes évek közepétől a vontatást C50 sorozatú motormozdonyok veszik át. A személyforgalmat Bak és B sorozatú személykocsik biztosítják, a teherforgalom favázas lóréit két- és négytengelyes nyitott illetve zárt teherkocsik váltják fel. A hatvanas évek közepén már napi öt pár vonat szolgálja az utazóközönséget, a menetidő 110 percre nő. Csendélet Taktaharkány állomáson. 1967-ben merül fel először a kisvasút megszüntetése. A tervezet két részletben számolná fel a vonalat, első lépésben már az év nyarán közútra terelné az Újvilág és Megyaszó közötti forgalmat. Ekkor Harangodról és Újvilágból napi 50 fő diák utazik Megyaszóra. A vonal kiváltására tervezett közút építése viszont elhúzódik, így a vonalszakasz az év végéig üzemben marad. 1968. január elsejétől Újvilág és Megyaszó között a személyforgalmat buszok veszik át. A munka nélkül maradt vasúti felépítményt térítésmentes átadással a Taktaközi Állami Gazdaság kapja meg. 1969.08.31. 18 óra 30 perckor az utolsó személyvonat elindul Újvilágból Taktaharkány felé. A következő napon már buszok közlekednek, melyek a Megyaszóig közúton 23,6 km-es távot 36 perc alatt teszik meg. És hogy mi lett a cikk elején levelét író, urakat nem kedvelő József sorsa? A vállalat egy hónap múlva keltezett válaszlevelében közli, hogy nem áll módjában alkalmazni. Kummonista világ ide vagy oda, a levél címzettje: … József úr.
| ||||
(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület -
Impresszum -
Hír küldés -
Üzenet Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline |