| |||||||||||||||||||||
|
Az SD-9 -es "vagonkuli"
KBK kód: 2119,0 Szintén a téglagyárak és kis üzemek számára gyártott tolatómozdony. Eredeti kivitel: Átalakított kivitel: Szárított tégla szállítása SD-9 -es mozdonnyal A mozdonyok kifejlesztőjéről vitás adataink vannak. Gyári adatok alapján az SD-9 -eseket a nyíltszíni bányák, téglagyárak, betonelemgyárak, mezőgazdasági üzemek, erdőgazdaságok számára fejlesztette ki az ÉM Építőgépjavító és Gyártó Vállalat, egyenlőre ismeretlen időszakban. Azonban a vinyei fatelepen esküsznek rá, hogy ez a mozdony az ő házi fejlesztésük, a gyár tőlük lopta a konstrukciót... Főkeret: 180 mm magas, 4 mm vastag hidegen hajlított U profilból készült. Elöl-hátul félkör alakú ütközőkkel rendelkezik, melyekben a vonóhorgok helyezkednek el. A keret mindkét végén szekrényes részt képeztek ki, ide 150 kg-nyi öntöttvas súly helyezhető el, a tapadósúly növelésére. Mozdonyszekrény: A motor időjárás elleni védelem céljából esztétikailag megfelelően kialakított burkolattal van ellátva, ami 1 mm vastag lemezből készült. A motortér burkolata felhajtható, így a motorhoz minden oldalról hozzá lehet férni. A vezetőállás fedett, de fülke felső része szükség esetén eltávolítható. A motor: MIB típusú, egyhengeres, párologtatós vízhűtéssel rendelkező négyütemű dízelmotor. A motor két lendkerékkel rendelkezik, járása igen nyugodt. Az indítás történhet kézzel, vagy önindítóval, de ez utóbbit a gyártó csak külön megrendelésre szerelte be. A mozdony sebessége 6..10,5 km/h sebességtartományban szabályozható, a gyártó által javasolt max. 5 ezrelék emelkedőben, bár ezt általában bőségesen túllépik. Az erőátviteli rendszer mechanikus, mindkét irányban egy fokozatú. A hajtómotor az irányváltót négy ékszíjjal hajtja meg. A hajtómű csak egy irányváltóból áll, melyben két lamellás tengelykapcsoló van, ezek lehetővé teszik, hogy a motor üzemi fordulatszámánál a sínkuli ugrásmentesen indítható legyen. A fél tengelykapcsoló olajban fut, a lemezek között állandóan olaj van, ez biztosítja, hogy a lemezek nem súrlódnak szárazon. Az irányváltókar a kezelőülés bal oldalán van elhelyezve, ennek középállásában a hajtómű üresjáratban van. Amikor indulni akarunk előre, akkor a kapcsolókart magunk felé húzzuk. A karral határozottan lehet a kapcsolást elvégezni, mert az említett lemezes kapcsoló a mozgást folyamatosan veszi fel. Hátramenetnél a kapcsolókart előre toljuk. A kapcsolókaron rugós kikapcsoló szerkezet van elhelyezve, mely a kapcsolókart mindig középállásba, azaz üresjáratba húzza. Érdekesség, hogy a gyártó a műszaki leírásban az irányváltóval való fékezés lehetőségét is megemlítette a kézifék meghibásodása esetére - hirtelen irányváltással. Az irányváltó hajtóműről a kerekek hajtása lánccal történik, melyet két lánckerék feszít, rugós láncfeszítő segítségével. Ez mindkét haladási iránynál a laza ágat feszíti, figyelembe véve, hogy a feszített és a laza ág a menetiránnyal vátozik. A mozdony két tengelyét szintén láncok kötik össze. Tengelyek: A tengelyeket szabványos csillecsapágyak tartják, melyek az alvázhoz gumialátéttel csatlakoznak. A nyomtáv 500-760 mm között házilag átállítható. Fék: A sínkuli fékezése kétpofás fékkel történik. A fékpofák fatuskók, amelyek a kopás függvényében utánállíthatók, vagy cserélhetők. A fékkart a vezetőülés jobb oldalán helyezték el. Villamos berendezések: A gép elektromos berendezése világításra és hangjelzésre szolgál. A szükséges villamos energiát az ékszíjjal hajtott 130 W-os, 12 V-os egyenáramú dinamó szolgáltatja feszültségszabályozón és olvadóbiztosítékokon kerezztül. A dinamó fordulatszámát úgy választották meg, hogy a motor alapjáratán is megfelelő feszültséget szolgáltasson. A pálya megvilágítása a a gép első és hátsó részén elhelyezett 45 W-os egyfonalú fényszóróizzót és egy 5 W-os segédvilágítási izzót tartalmazó fényszórók szolgálnak. A bekötésük olyan, hogy az egyik 45 W-os izzó mellett a túloldali, vörös fényt adó lámpa ég. A haladási iránynak megfelelő váltás a fényváltó lábkapcsolóval történik, a be- és kikapcsolásra húzókapcsoló van felszerelve; hangjelzés a nyomógombbal működtetett egyenáramú kürttel adható. A gépen aljzat van elhelyezve szerelőlámpa csatlakoztatására. Vezetőállás: A párnázott vezetőülés a menetirányra merőleges, a vezetőfülkében elhelyezett rugós lengéscsillapító szerkezettel van felerősítve. Az ablakok biztonsági, szilánkmentes üvegből készültek. A mozdonyok jelenlegi formájaA legjelentősebb átalakítás a mozdonyokkal kapcsolatban, hogy az eredeti MIB motort néhány kivételtől eltekintve kicserélték.
Mozgékonysága mellett indokolja haználatukat, hogy egy kb. 8 órás, munkanapon 8..12 liter gázolajat fogyaszt állandó üzemben. Egyszerű és megbízható szerkezete miatt karbantartása olcsó, így a mostoha ipari körülmények között is jól megállja helyét.
|
| |||||||||||||||||||
(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület -
Impresszum -
Hír küldés -
Üzenet Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline |