| |||||||||||||||||||||
|
A motoros vontató, vagy vagonkuli
KBK kód: 2111,0 A "motoros vontató" vagy "vagonkuli" elnevezéssel is ismert pici mozdony elsősorban kis ipari üzemek, téglagyárak belső anyagmozgatási céljaira készült. Eredeti kivitel: Átalakított kivitel: Kulik tolatnak a járműfelvonulás kezdete előtt A motoros vontatót a kisebb teljesítményű vontatási munkákra fejlesztették ki. Egyszerű szerkezete miatt jól megfelel az igényeknek a téglagyárakban, nagyobb építkezéseknél. A vontatókat az ÉM. Építőipari Gépjavító Vállalat készítette nagy számban, az 1950-es évek második felétől. A motor: A mozdonyba eredetileg MIB jelű négyütemű motor lett beépítve. A motor nedves perselyű fekvőhengerrel, öntöttvas dugattyúval, oldaltvezérelt függőszelepes elrendezéssel, mágnesgyújtással készült. Hűtése párologtató vízhűtés. Gázosítója egyfúvókás, a fúvókán átfolyó benzinmennyiség állítócsavarral szabályozható. Indítása a vontató oldalán levő nyíláson keresztül kéziforgattyúval történhet. Az erőátviteli rendszer mechanikus. A motort forgattyútengelye homlokkerekes irányváltón át hajtja a két fokozatú, fogaskerekes sebességváltót. Az irányváltón és a sebességváltó dörzskapcsolói belső pofásak, a fékpofákhoz hasonló dörzsgyűrűk a motorral meghajtott tengellyel együtt forognak. A két félgyűrű egymással érintkező végei között ék alakú hézag van. Ha az ék alakú hézagba nyomó éket feszítünk, a két félgyűrű - a fékpofákhoz hasonlóan - a dörzskapcsoló külső dobjához szorul, és a fellépő súrlódás következtében a motor forgása átadódik a dobnak, illetve a dobhoz hozzáerősített fogaskeréknek. A nyomóékek kúposra megmunkált rúd tengelyirányú eltolásával mozgathatók. Az irányváltó két homlokkerekéhez egy-egy dörzsgyűrűs kapcsoló tartozik. Az irányváltókar elforgatásával csak az egyik iránynak megfelelő dörzsgyűrűs kapcsoló hozható zárt állásba, a másik ugyanakkor oldott állapotba kerül. Az irányváltókar állása szerint a sebességváltó előre vagy hátra kapja a meghajtást. A sebességváltóban szintén az itt leírt dörzsgyűrűs kapcsolókat alkalmazták. A sebességváltó kézikerékkel kapcsolható. A kerékpárokat többszörös homlokkerék-áttétel útján hajtja meg. Tengelyek: A görgőságyazású kerékpárok acélöntésű kerekeit a tengelyen ékeléssel rögzítették. A mozdony rugózás nélkül támaszkodik rájuk. Az egyenlő kerékterhelésért, valamint a kisiklás megelőzése érdekében a hátsó tengely gömbcsuklós megerősítésű. A motoros vontató nyomtávja 500-760 mm tartományban házilag állítható. A főkeret szekrénytartós, hegesztett kivitelű. Fékek: A kézifék külsőpofás dobfék, amelynél a tengelyekre erősített fékdobokra kívülről ható fékpofákat rudazat segítségével lehet a vezetőülés mellett elhelyezett emeltyűvel működtetni. A vezetőállás nyitott, tető nélküli. Letölthető file: Kezelési utasítás (zip file) A vontatókat általában nagyobb építkezéseknél, téglagyárak vasúthálózatán alkalmazzák. Közlekedik azonban ilyen a Hortobágyi Halastó vasútján is, kisebb mértékben - feltehetően házilag - átalakítva.
|
| |||||||||||||||||||
(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület -
Impresszum -
Hír küldés -
Üzenet Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline |