| |||||||||||||||||||||||||||||||
|
Kisvasúti vonalak Békés Megyében (az 1948 évi területnövelés utáni állapotnak megfelelően) (Felek Ferenc) 1. Közforgalmú vonalak 1. Közforgalmú vonalakgróf Almássy Dénes Gyula-Gyulavári (8.5 km) között megépült iparvasútja, 1894-1906 A ló és gőzüzemre kiépült 60 cm nyomtávolságú kisvasút volt az első a Vármegyében, amely menetrend szerinti személyforgalmat is ellátott. 1906-ban a Gyulavidéki HÉV építésekor felbontották. Alföldi Első Gazdasági Vasút (1939-ben 142 km) – MÁV Alföldi Kisvasút vonalhálózata 1894-1971A kezdetben magántársaságként működő, majd 1945-ben államosított, 76 cm nyomtávolságú kisvasút első vonala Mezőkovácsháza Cikóhalom között épült meg gőzüzemmel 1894-ben, kizárólag teherforgalom ellátására. Ezt követte a már személyforgalmat is felvállaló Mezőkovácsháza Békéscsaba vonal 1899-ben. Folytatásaként 1902-ben a Békéscsaba-Békés, következő évben a Békés-Vésztő vonalszakasz épült meg. Itt jegyezzük meg, hogy a Békéscsaba-Vésztő vonal volt az első az országban, ahol gőzmotorkocsikkal, gőzmotoros mozdonyokkal, a hagyományos gőzmozdonyokat mellőzve indult meg a személy és teherszállítás. 1905-ben megépült a Kaszaper-Tótkomlós vonal, majd a trianoni sokk után 1925-ben a Kaszaper-Orosháza, 1926-ban az Orosháza Gyopárosfürdő vonalak. A II. Világháború után 1948-ban a tótkomlósi vonalat Békéssámsonig, 1949-ben a gyopárosfürdői vonalat Rákóczitelepig hosszabbították meg. Átépítés után szintén 1949-ben bekapcsolódott a személyszállításba is a Ludad-Tarhos-Vizesfás vonal és ez évben épült meg a Pusztaföldvárra vezető szárnyvonal. A Békéscsabától Északra elterülő vonalakat 1960-1962 között, a délre található vonalakat 1967-1971 között szűntették meg. A hálózat része volt számtalan malom és magtár, Békésen kikötő. A MÁV kisvasútjai közül több tekintetben volt csúcstartó. Gyulavidéki Helyiérdekű Vasút (50 km) – Gyulai Gazdasági Vasút (16.5 km), 1906-1961A Gyula-Simonyifalva között megépült, gőz és motoros üzemű, 76 cm nyomtávolságú kisvasút 1906-ban nyílt meg az utazó és fuvaroztató közönség számára. 1908-ban épül meg az Ágyára vezető szárnyvonal. 1920-ban Trianon a kisvasutat Dénesmajor után elvágja, járműveit a oláh rablóbanda szinte teljes mértékben elhurcolja. A sorvadozó kisvasút forgalmát 1927-től gróf Almássy Dénes veszi át. Majd 1948-ban állami kézbe kerül és Gazdasági Vasútként él tovább 1961-es megszüntetéséig. Sarkadi Gazdasági Vasút (1945-ben 55.4 km), 1912-1971Az Alföldi Czukorgyár Rt. építi meg első vonalát 1912-ben gőzüzemre, 76 cm nyomtávolsággal Sarkad-Tarhos között. 1923-ban több kisebb-nagyobb szárnyvonal épült. 1927-ben épült meg a részben 60/76 cm, fonódott kivitelű pályával is bíró Delta-Vizesfás vonal. 1949-ben államosítják a hálózatot (innentől kezdve csak 76 cm a nyomtáv) és 1968-1971 évek közötti megszüntetéséig Gazdasági Vasútként üzemelt tovább. A hálózat része volt a sarkadi cukor és kendergyár is. Szeghalmi Gazdasági Vasút (1961-ben 40 km), 1949-19711948-1952 között kiépült, 76 cm nyomtávolságú gőz és motoros üzemű gazdasági vasút, mely vonalhálózatába több, egykori uradalmi lórévasutat is magába olvasztott. 1968-1971 között számolták fel. Mezőhegyesi Gazdasági Vasút (1956-ban 172 km), 1889-1975Első vonalait Mezőhegyesről több irányba szerteágazólag a Mezőhegyesi Magyar Királyi Ménesbirtok Rt. építette gőzüzemre, 76 cm nyomtávolsággal 1889-ben. Ekkor még kizárólag a teherforgalom volt a mérvadó. 1925-ben lett kész a Battonyáról Dombiratosig vezető, szintén 76 cm nyomtávolságú és gőzüzemű iparvasút. 1949-ben ezt a két vonalat átvette az Állam, és még az évben össze is kötötte. 1950-1952 között épült meg a Lökösháza-Dombiratos-Kunágota-Mezőkovácsháza vonal, valamint újabb összekötő szakaszok épültek. Az így kialakult GV hálózat volt a legnagyobb hazánkban és sok egyéb tekintetben is csúcstartó volt. 1968-1975 között számolták fel. A hálózat része volt a mezőhegyesi cukor és kendergyár is. 2. LórévasutakA csatlakozó MÁV nagyvasúti vonalak-vonalszakaszok szerint felsorolva, zárójelben a már megyehatáron kívül eső vonalvég. (Szajol) Nagylapos-Békéscsaba-Lökösháza- Gyoma, Tiszavidéki Hengermalom és Tárház Rt. Iparvasútja (1.7 km). A cég a vonalát 1918-ban építette 60 cm nyomtávolsággal, lóüzemre. 1944-ben a harcokban javíthatatlanul tönkrement. - Gyoma, magtár (173 méter). Schlésinger és Polákovics cég építette 1908-ban, majd 1917-ben Hartenstein Hermann és fia vették meg, míg végül 1927-ben a Futura Szövetkezeti Központok Rt. tulajdonába került, 1944-ben semmisült meg. 60 cm nyomtávolsággal bírt, kézi erővel működött. - Murony-Murvahely (9 km), 1893-ban építette Jantyik Mihály 76 cm nyomtávolsággal, lóüzemre, később a Wenckheim, majd Széchenyi grófok tulajdonába ment át. Ismeretlen időpontban szűnt meg. - Murony-Kamutpuszta (kb. 13 km), 1917-ben építette Haraszty Sándor 76 cm nyomtávolsággal, motoros üzemre, ismeretlen időpontban szűnt meg. - Békéscsaba-Szent Miklós major, építette Rosenthal Adolf 1924-ben 76 cm nyomtávolsággal, motoros üzemre. Ismeretlen időpontban szűnt meg. - Ókígyósi uradalmi vasút (22 km). 1922-ben építette gróf Wenckheim József 76 cm nyomtávolsággal, lóüzemre, csatlakozva az AEGV-hez és a MÁV-hoz egyaránt. 1924-től már gőzmozdony üzemel a kisvasúton. Államosítása után 1954-ig üzemel, majd azévben felbontják. - Kétegyháza-Hunyadi major (6 km). Építette gróf Almássy Dénes 1924-ben 60 cm nyomtávolsággal, lóüzemre, 1949-ben bontották fel. (Szeged) Orosháza-Békéscsaba- Csorvási uradalmi hálózat, (21 km). Első vonalát 1898-ban építette a Wenckheim uradalom 60 cm nyomtávolsággal, lóüzemre. A II. Világháború után, mint gazdasági vasút üzemelt 1959-ig, motoros vontatással, majd TSz. tulajdonban működött a ’60-as évek első feléig. Békéscsaba-Kötegyán- Pósteleki uradalmi vasút (1949-ben 11.7 km). Gróf Széchenyi Antal építette 1913-ban 76 cm nyomtávolsággal, lóüzemre (8.5 km). 1928-ban összekötötték a Gerla nagymajori uradalmi vasúttal, melyet gróf Wenckheim Jenő épített 1924-ben (3.8 km). Az államosítást követően motoros üzemmel dolgozott 1961-es megszüntetéséig. - Sarkadi uradalmi vasút (1943-ban 27 km). Építtetője gróf Almássy Dénes volt 1900-ban. A kisvasút gőzüzemre épült ki 60 cm nyomtávolsággal, utolsó, megmaradt szakaszait 1950-ben szedték fel. (Kisújszállás) Ecsegfalva-Dévaványa (megszűnt 1971-ben)- Ecsegfalva-Ritkaborz major (kb. 5 km). A 60 cm nyomtávolságú, lóüzemű kisvasutat Törley Bálint építette ismeretlen időpontban, később Okányi Andor és neje tulajdonába került, 1949-ig elbontották. - Ecsegfalva-Cserepes (1949-ben 14 km). Jakabfy Jenő építette 1917-ben 60 cm nyomtávolsággal, lóüzemre, 1944-ben Dr. Jakabfy László a tulajdonos. Az ’50-es évek második felében szedték fel. Gyoma-Dévaványa-Szeghalom- Kéthalom-Csete (9.6 km). Ismeretlen időpontban építette báró csetei Herczog Mór Lipót, 76 cm nyomtávolsággal, lóüzemre,1949-ben bontották fel. - Körösladány-Büngösd major (1924-ben 9.5 km). Gróf Almássy Imre építette 1924-ben 60 cm nyomtávolsággal, lóüzemre. 1949-ben bontották fel. Kétegyháza-Elek (megszűnt 1970-ben)- Nem volt csatlakozó kisvasút. Kétegyháza-Mezőhegyes- Bánkút-Rózsamajor (5.8 km). József főherceg birtokára épült 1894-ben 76 cm nyomtávolsággal, lóüzemre, 1949-ig elbontották. - Vertántanya-Mandel major (4.1 km). Mandel ??? építette ismeretlen időpontban és nyomtávolsággal, lóüzemre, megszűnése 1944-1947 közé datálható. - Telbisz tanya-Telbisz major (2 km). 1933-ban építette Telbisz Alajos 76 cm nyomtávolsággal lóüzemre, később özvegy Telbisz Ottomárné tulajdonába ment át, 1947-ben bontották fel. Kisszénás-Kondoros (megszűnt 2009-ben)- Kondoros-István major (7.5 km). Csákói Geiszt Gyula építette 1899-ben 60 cm nyomtávolsággal, lóüzemre, 1954 után bontották fel. - Kondoros-Bolza major (? km). Ismeretlen által építve 1928-ban 60 cm nyomtávolsággal, lóüzemre, 1949-ben bontották fel. Mezőhegyes-Battonya- Tompapuszta-Purglymajor (700 méter). Nincs egyéb adat. Mezőhegyes-Orosháza(Mezőtúr)-Szarvas-Orosháza- Pusztabánréve-Békésszentandrási duzzasztómű (? km). 1937-1942 között működött ez a 76 cm nyomtávolságú, gőzüzemű kisvasút, mely az akkori fogalmak szerint kiemelt állami beruházásnak minősülő építkezéshez segített az építőanyagokat eljuttatni. Egykori híradó: (http://filmhiradokonline.hu/watch.php?id=2546) - Szarvas MÁV állomás-Strasser & Kőnig cég magtára (120 méter). Ezt a kéziüzemű kisvasutat 1924-ben építették 60 cm nyomtávolsággal, 1945-ben még 60 méter megvolt belőle… - Szarvas MÁV állomás-Donner Árpád fatelepe (200 méter). A tulajdonos 1924-ben építette 60 cm nyomtávolsággal, kézi üzemre. Mivel a tulajdonos a Holocaust áldozata lett, a kisvasutat valószínűleg 1944-ben felbontották. - Csabacsűd-Kisráta-Nagyráta (1949-ben 7.3 km). Swarz Gyula építette 1924-ben 60 cm nyomtávolsággal, lóüzemre. 1952 után néhány évvel szűnhetett meg. - Kiscsákó-Gáspártelek-Orbánmajor (1955-ben 5.3 km). Geist Gáspár építette ismeretlen időpontban 60 cm nyomtávolsággal, lóüzemre. Az ’50-es évek második felében szűnt meg. - Pálmatér-Cifra major-Székes major (1924-ben 5.2 km). Wolfinger Alajos építette a Szénási Királysági Bérgazdaság számára 1914-ben. A 60 cm nyomtávolságú kisvasút lóüzemű volt. Ismeretlen időpontban bontották fel. - Nagyszénás-Lajos kismajor (1945-ben 4.5 km). 1900-ban született, építtetője gróf Berthold Lipótné sz. gróf Károlyi Ferdinanda volt. A 60 cm nyomtávolságú, lóüzemű kisvasutat 1947-1948-ban bontották fel. - Nagyszénás-Svábmajor (3.5 km). A 60 cm nyomtávolságú kisvasutat Sváb Lőrinc és Sváb Sándor építette 1924-ben és 1941-ben szedték fel. - Székács major-Almádi major (6 km). Építtetője a Hatvani Cukorgyár Rt. volt 1928-ban. A 60 cm nyomtávolságú, lóüzemű kisvasút felbontására 1949.-ben került sor. - Mária kitérő-Pollakovics birtok (800 méter). Ezt az apró kisvasutat dr. Pollakovics Ödönné sz. Sváb Mária Terézia építette 1924-ben. Nyomtávolsága 60 cm, üzeme lóüzem volt. 1945-re már csak 200 méternyi maradt belőle… Murony-Békés (megszűnt 2007-ben)- lásd Szajol-Lökösháza fővonal. Szeghalom-Füzesgyarmat-(Püspökladány)- Csillagtanyai kisvasút (1942-ben 1.8 km). Építtetője nem ismert, 1929-ben azonban már létezett ez a 60 cm nyomtávolsággal, lóüzemű kisvasút. 1943-ban Tóth László volt a tulajdonosa. Ismeretlen időpontban bontották fel. - Csillagtanya-Pernyéspuszta (1956-ban 12 km). A Darvasi Állami Gazdaság által 1956-ban épült, 76 cm nyomtávolságú, motoros vontatású vonal a ’60-as évek első felében szűnt meg. - Kishagymás-Varga Pál major (1924-ben 8.5 km, 1949-ben 13 km). Gróf Blankeistein Pál építette 1921-ben 60 cm nyomtávolsággal, lóüzemre. Megszűnésének ideje nem ismert. - Macskási kisvasút (1923-ban 4.4 km). Swarz Ferenc építette 1907-ben 60 cm nyomtávolsággal, lóüzemre, 1949-ben egy 600 méteres szakasz kivételével felbontják. A megmaradt vonalcsonk a ’60-as évek végéig üzemelt. - Füzesgyarmat-Akasztópuszta (1949-ben 12.5 km). Gróf Wenckheim Ferenc építette 1924-ben 76 cm nyomtávolsággal, lóüzemre. 1950-ben a vonalból 3 km a Szeghalmi GV része lett, 1952-ben viszont a maradék 9.5 km pályát felbontották. - Füzesgyarmat-Garapuszta (1924-ben 6 km). Gróf Blankeistein Pál építette 1911-ben 60 cm nyomtávolsággal, lóüzemre. 1933-ban báró csepeil Weis Alfonzné, született báró csetei Herczog Erzsébet tulajdonába megy át. Maradványait 1949-ben bontják fel. - Füzesgyarmat Téglagyár-Pázmánypuszta (1949-ben 13 km). Horgosi Kárász István építette 1923-ban 76 cm nyomtávolsággal, lóüzemre. 1925-től motoros üzemre tértek át. Megszűnésének ideje nem ismert. - Füzesgyarmat Téglagyár-Töviskes (11 km). Ezt a kisvasutat is Horgosi Kárász Imre építette 76 cm nyomtávolsággal, lóüzemre. 1925-ben szintén motoros vontatásra tértek át. A ’30-as években a kisvasút özvegy Wekerle Sándorné tulajdonába ment át. 1947-ben bontották fel. - Füzesgyarmat Téglagyár-malom (240 méter) A 60 cm nyomtávolságú, kéziüzemű kisvasutat 1943-ban építették és valószínűleg az ’50-es évek első felében szűnt meg. < (Szentes)-Gádoros-Orosháza- Gádoros-Eperjesi Kendergyár (5.3 km). A Mezőgazdasági Kendergyár Rt. építette 1918-ban 60 cm nyomtávolsággal, motoros üzemmel, 1965-ben szűnt meg. - Szentetornya-Eötvös major (6.5 km). 1924-ben építette Rosenthal Adolf és Haraszti Sándor 76 cm nyomtávolsággal, ló és motoros üzemre. 1942-ben már nem volt meg Vésztő-Kötegyán- Sarkadkeresztúri uradalmi vasút (1942-ben 3.5 km). Ifjabb Patay Józsefné, született gróf Tisza Jolán építette 1910-ben 60 cm nyomtávolsággal, lóüzemre. Maradványait 1949-ben bontották fel. - Nagygyanté-Nagygyanté nagymajor (1946-ban 4.4 km). Gróf Tisza Lajos Kálmán építette ismeretlen időpontban 60 cm nyomtávolsággal, lóüzemre. 1949-ben szűnt meg. - Nagygyanté-Orosipuszta (1946-ban 7 km). Az „Orosi Gazdaság” nevű csoport építette 1928-ban 60 cm nyomtávolsággal, motoros üzemre. Államosítása után a ’60-as évek második feléig volt használatban. Vésztő-Körösnagyharsány (megszűnt 2009-ben)- Kótpuszta-Kertmeg (10.8 km). Gróf Wenckheim Dénes építette 1912-ben 60 cm nyomtávolsággal, lóüzemre, az ’50-es évek második felében több szakaszban bontották fel. - Kótpuszta-Darusziget (8.3 km). Ismeretlen időpontban építette a Nagyváradi Káptalan 60 cm nyomtávolsággal, lóüzemre, 1945 után bontották fel. - Iráz-Kisiráz (6.1 km). Szintén a Nagyváradi Káptalan építette 1914-ben 60 cm nyomtávolsággal, lóüzemre, 1949-ben bontották fel. - Dobai puszta-Bölcsi puszta (3.7 km) Ismeretlen időpontban és körülmények között épült 60 cm nyomtávolsággal, 1949-ben bontották fel. Csatlakozott hozzá a komádi kendergyár 1.35 km belső hálózata. - Komádi-Egyesült Gőzhengermalom Rt. Komádi (kb. 4 km). 1923-ban épült 76 cm nyomtávolsággal, lóüzemre és már 1931-ben meg is szűnt. - Komádi Kendergyár kisvasútja, ismeretlen időpontban építette a Szegedi Kenderfonógyár Rt 76 cm nyomtávolsággal, lóüzemre, az államosítás után tovább növekedett a hálózat, 1969-től dízelmozdonyos vontatást vezettek be, végül 1977-ben szűnt meg. - Nagytóti-Fancsikapuszta (7.5 km). Ismeretlen időpontban építette Fried Ignác, 60 cm nyomtávolsággal lóüzemre épült és 1953-ban bontották fel. Vésztő-Szeghalom- Nem volt csatlakozó kisvasút. AEGV-hez csatlakozó lórévasutak- József majori vontatóvágány (1.5 km). Az AEGV építette ismeretlen időpontban és a MÁV bontotta fel 1948-ban. - Szalay kitérő-Ágnes major (4 km). Beliczey Miklós, Békés Vármegye egykori főispánja építette ismeretlen időpontban és 1948-ban bontották fel a MÁV. - Bélmegyer-Fáspuszta (4 km). 1903-ban gróf Wenckheim Béla fáspusztai birtokára az AEGV építette. 1924-ben gróf Wenckheim Fülöp megvásárolta. A II. Világháború után MÁV. majd TSz. tulajdon lett, végül 1963-ban bontották fel. - Montagh majori szárnyvonal (2.5 km). 1923-ban építette Dr. Montagh István lóüzemre, 1949-ben elbontották. - Szőllőspuszta-Wenckheim uradalom (1.9 km). 1899-1948 között létezett, gróf Wenckheim Dénes építette. - Szőllőspuszta-Zichy uradalom (4 km). 1899-1948 között létezett, 1923-ban gróf Zichy Aladárné volt a tulajdonos. - Rózsa majori szárnyvonal (kb. 350 méter). A „Kaszaperi Gazdaság” nevű szervezet építette 1924-ben. 1944-ben még megvolt. - Cikóhalom-Dombiratosi út (1.3 km). Özvegy Bíró Albertné építette 1923-ban, 1944-ben még megvolt. Önálló lórévasutak- Szeghalom-Pusztai malom (870 méter). Pusztai Lajos építette 1932-ben 60 cm nyomtávolsággal, lóüzemre, csak X.1.-IV.30. között üzemelt. Ismeretlen időpontban szűnt meg. - Gerla, kismajori hálózat (5.5 km). Gróf Wenckheim Jenő építette 1924-ben 76 cm nyomtávolsággal, lóüzemre, 1949-ben bontották fel. - Kunágotán volt 1915-ben Varga Lajosnak 2.4 km 76 cm nyomtávolságú lóvasútja. - Kevermesen volt 1915-ben herceg Ypsilanti örököseinek 1.6 km 60 cm nyomtávolságú lóvasútja. - Blanka majorban (Békés-Mezőberény között) működött 60 cm nyomtávolságú uradalmi lóvasút, melyet a TSz is tovább használt a ’70-es évek végéig. - Gyulai Állami Gazdaság, kétegyházi út, 7 km kő. A 76 cm nyomtávolságú, 1.2 km lóvontatású kisvasút 1956-ban épült és 1968-ban bontották fel. Közutak építéséhez használt ideiglenes kisvasutak- 1901-ben az AEGV vonalához csatlakozva, Csanádapáca-Orosháza között épült munkavágány 16 km hosszan a közút kövezéséhez, 18 000 m3 kő fuvarozását lehetővé téve. A vonatokat az építő cég gőzmozdonyai továbbították. - 1904-ben az AEGV későbbi Csabai tanyák rakodóvágánya és Gerendás között épült munkavágány 9.5 km hosszan, szintén a közút kövezéséhez újfent gőzüzemmel. - 1928-ban Békésföldvár (1952-től Murony) kisvasúti hálózatára csatlakozott rá két 76 cm, lóüzemű sínpár, ugyanis a Kondoros-Békésföldvár-Békés vonalú törvényhatósági vicinális út kikövezéséhez a már meglévő kisvasutakhoz csatlakozva Kondoros felé 12 km, Békés felé 6 km munkavágány épül. 3. Téglagyári kisvasutak- Battonyai téglagyár (1984-ben 3.8 km). Ismeretlen időpontban épült 60 cm nyomtávolsággal, kezdetben ló, majd motoros vontatással. Megszűnésének ideje ismeretlen. - Békési téglagyár (1982-ben 3.3 km). Ismeretlen időpontban épült 50 cm nyomtávolsággal, kezdetben ló, majd végül motoros vontatásra, 2006-ban szűnt meg. - Békéscsaba, Békéscsaba, Suk, Wagner és tsai. Rt. (1915-ben 10.8 km, 1958-ban 20 km). A kisvasút és téglagyár 1910-ben született 50 cm nyomtávolsággal és lóüzemre kialakítva. 1949-ben államosították és 1988-ig üzemelt. - Békéscsaba, Bohn Mihály és tsai. Rt. (1915-ben 12.5 km, 1958-ban 47 km km). A kisvasút, illetve a tégla és cserépgyár 1910-ben épült 60 cm nyomtávolsággal, kézi és villanymozdonyos (!) üzemmel, 1989-ig üzemelt. - Dévaványai téglagyár. Ismeretlen időponttól 2008-ig üzemelt, 50 cm nyomtávolsággal. - Eleki téglagyár. Mindössze annyit tudunk róla, hogy 1986-ban szűnt meg. - Füzesgyarmati téglagyár. Mindössze annyi, hogy 60 cm nyomtávú volt a kisvasút. - Gyomai téglagyárak Az elsőt Oláh Péter építette 1910-ben 60 cm nyomtávolsággal lóüzemre, (1915-ben 5 km). Ismeretlen időpontban szűnt meg. A másodikat Oláh Lajos és fia építette szintén 1910-ben, ugyancsak 60 cm nyomtávolsággal kézi üzemre (1915-ben 600 méter). Ismeretlen időpontban szűnt meg. - Gyulai téglagyár (1958-ban 3.7 km). 1910-ben építette a Gyulai Téglagyári Szövetkezet (téglabillog {Gy.T.Sz:}) lóüzemre, 50 cm nyomtávolsággal. A ’80-as évek első felében szűnt meg. - Körösladányi téglagyár. Sajnos csak annyit tudunk róla, hogy 1986-ban szűnt meg. - Mezőberényi téglagyár (1912-ben 420 méter). Építtetője a Mezőberényi Takarékpénztár Rt. volt 1912-ben. Nyomtávolsága 60 cm, megszűnt 1995-ben. - Orosházi téglagyárak. Az elsőt Kristó Ferenc építette 1908-ban 50 cm nyomtávolsággal, lóüzemre (1915-ben 1.7 km), az üzem 1995-ben szűnt meg. A másodikat Jávorcsik és Dénes vállalkozó urak építették 1910-ben szintén 50 cm nyomtávolsággal, kézi üzemre (1915-ban 0.7 km). 1985-ben szűnt meg. - Paradicsommajori téglaégető. Gróf Almássy Dénes tulajdonában volt, belső hálózata 40 cm nyomtávolsággal bírt, és mind a 60 cm-es saját, mind a 76 cm HÉV vonalból iparvágány vezetett hozzá. - Frigyesmajori téglaégető. Gróf Wenckheim József tulajdonában volt és a 76 cm uradalmi lóvasút vezetett hozzá. 4. Múzeumvasutak, emlékhelyek- Alföldi Kerti Gazdasági Vasút. 1998 óta épül a 60 cm nyomtávolságú, motoros vontatású kisvasút, mely magánkezdeményezésnek köszönheti létezését. A 133 méternyi pályában három váltó, két fordítókorong és egy tolópad szolgálja ki a 6 db mozdonyt és 33 db kocsit. - Gyulai Múzeumvasút. 2001 óta épül az 50 cm nyomtávolságú, kézi üzemű, jelenleg 103 méteres kisvasút, mely magánkezdeményezésnek köszönheti létét. Két váltó, egy fordítókorong segíti a hat darab kocsi munkáját. - Gyulai emlékhely. 2006. októberében avatták fel. - Simonyifalva, emlékhely. 2009. augusztusában avatták fel. - Vésztői emlékhely. 2010. Tavaszán avatták fel. - Csorvási emlékhely. 2011-ben avatták fel. - Kaszaperi Múzeum. Az egykori állomás területén kiállított járművekkel és a volt állomásépületben állandó kiállítással bíró múzeum 2012-ben nyílt meg. - Szeghalmi emlékhely. 2014-ben avatták fel. (Felek Ferenc, 2015. január)
|
| |||||||||||||||||||||||||||||
(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület -
Impresszum -
Hír küldés -
Üzenet Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline |