|
Járdánházi erdei vasút
2012.11.07 (Bozó Zoltán)
Ez a leírást a néhai Bozó László bácsikám Tarnalelesz története című könyvében találtam.
...A településünkhöz tartozó Nagyvölgyi-erdő felső része Pataj és környéke abban az időben1 került kivágásra. Ez a terület akkor még őserdőnek számított, idős, nagy fák voltak benne. Kivágása egy Vizli nevű ember vállalkozásában történt, aki Pesten lakott. A kitermelt famennyiséget kezdetben a völgyön szállították ki Székfő-tetőre, az e célra épített keskeny nyomtávú vasúton. Székfő-tetőről pedig a Borsodszentgyörgyi-völgyön2 vezetett le a vasút az arlói () vasútállomásra3. Ez a szállítás rendkívül gazdaságtalannak bizonyult, részben a hosszú útvonal miatt, részben a többszöri átrakodás (miatt) a borsodnádasdi lóréba4, majd abból Ózdon a MÁV vagonokba. A szállítási költséget emelte még az is, hogy a Remete-völgy elejétől Székfő-tetőig a szintkülönbség nagy, a távolság pedig rövid, ezért meredek lejtésű pályát kellett építeni. A meredek lejtés miatt egy mozdony csak egy kocsi kalucát tudott feltolni a tetőre, így a szállítás gyorsítására két mozdonyt kellett alkalmazni. A gazdaságos termelés és szállítás érdekében a vállalkozó kereste a a jobb megoldást, így mérnök szakembert hívott, aki megvizsgálta a helyi körülményeket, majd kijelölte Mátraballáig a kisvasút nyomvonalát. Megjegyzések: 1. az I. világháború utáni évek. 2. Borsodszentgyörgyöt egy ideig még Disznósdnak hívták, csak 1935-ben változtatták a nevét Borsodszentgyörgyre 3. ugyancsak keskenynyomtávú vasút volt 4. az a vasút nem lóvasút volt, hanem gőz-,majd dízelüzemű
|
Legutóbbi módosítás: 2012-11-07 15:26:18
|
|
Képtár |
|
Vasútkereső |
|
|