kisvasut.hu
Vasúttörténet - Észak-Alföld
~ Almamellék ~ Balatonfenyves ~ Beregszász (UA) ~ Budapest, Gyermekvasút ~ Csömödér ~ Debrecen ~ Debrecen, vidámpark ~ Felcsút ~ Felsőtárkány ~ Gemenc ~ Gyöngyös ~ Hortobágy ~ Kaszó ~ Kecskemét ~ Kemence ~ Királyrét ~ Kommandó (RO) ~ Lillafüred ~ Mesztegnyő ~ Nagycenk ~ Nyíregyháza ~ Pálháza ~ Pécs ~ Szegvár ~ Szilvásvárad ~ Szob-Nagybörzsöny ~ Tiszakécske ~
Főoldal
Menetrendek
Vasúttörténet
Rendezvények
Kisvasúti napok
KBK
Könyváruház
Szakmai oldal
Képtár
Térképtár
Irattár
Linktár
Cikkarchívum
Újdonságok
GyIK
Partnereink





English Deutsch Român Nyomtathat vltozat

Hevesi szőlőtelep kisvasútja



Részletek Gyimesiné Gömöri Ilona Polgár-telep, Bankpince Szőlőuradalom a hevesi homokon c. írásából.
(A cikket a szerző szíves hozzájárulásával küldte Bozó Zoltán)

A bank már az első évben hozzáfogott egy keskeny vágányú "lóüzemű" iparvasút létesítéséhez..., hogy azon a bort a hevesi vasútállomásra szállítsák. Kérvényükre Heves vármegye közgyűlése 1911-ben engedélyezte, hogy a vasutat a törvényhatósági út padkáin (ma: Egri út) építhessék.

... Az első világháború éveiben ... több száz ... hadifoglyot hozattak Hevesre ... A hagyomány szerint ők építették ki a pincétől a vasútállomásra vezető kutyavasutat. ... A présház előtt haladt el a kisvasút iparvágánya. ... A kisvasút kitérőjénél (Sárgapuszta) nádfedeles kis épület, a vasúti raktár állt, melyben sínek, kocsik javításához szükséges anyagokat tároltak. ... A keskenyvágányú vasút, kutyavasút a juhásztanyai borház elől a pince érintésével vezetett a hevesi vasútállomásra. Egy elágazása a Bank városi pincéjét is érintette (ma: Bajcsy-Zsilinszky u.). Útvonala a mai utcaneveknek megfelelően: Juhásztanya - Pince - Május 1. u. - Ady E. u. - Vértanú u. - Vásártér - Katona J. u. - Egri u. - Vasútállomás. Teljes hossza 8 km, melyből 1 km 200 m jutott a telep területére. Elnevezése abból ered, hogy nyomtávja keskeny, mindössze 60 cm volt. A Május 1. utat máig kutyavasútsorként emlegetik, mivel az teljes hosszában végighúzódott rajta. A vasút egy része közterületen, megyei és törvényhatósági úton haladt. Az építést a Vasútállomástól kezdték 1911-ben. Ekkor mind a vármegye közgyűlése, mind a hevesi képviselő-testület engedélyezte ezt. 1917-ben, amikor a Vásártérnél és a régi temetőknél tartott az építkezés, a Bank és az uradalom szerződést is kötöttek a várossal, melyben rögzítették a közterületen folytatott munkálatok feltételeit.

A sínek között egy ló húzta a kocsikat, amelyekben a hordókat helyezték el. A kocsik oldalai fából készültek. Borszállítás idején éjjel-nappal, több lovat beállítva hosszú karavánban haladt a menet. A kocsikerekek és sínek zörgése éjjel a város közepéig behallatszott. Miután 1935-ben a szőlőtelep tulajdonjoga megváltozott, 1937-ben Polgárék és Güssnerék közösen kérték a hevesi képviselő-testületet, hogy velük, mint új tulajdonossal, tíz évre hosszabbítsák meg a szerződést. Részletes térkép is készült. A község szerette volna elérni, hogy a területhasználatért ingyen fuvarozzák az állomástól a község címére érkező küldeményeket. Továbbá azt is, hogy mondjanak le a sárgapusztai tanyai iskoláról a község javára. Hátralékos használati díjként 450 Pengőt kértek. Végül az útterület-használati engedélyt továbbra is megkapták mind a törvényhatósági, mind a községi utak területére évi 150 Pengő és 11 kikötés betartása ellenében.

A kutyavasutat 1942-ig használták, ezután még sokáig, az 1960-as évekig látható volt (legtovább a pince előtt). Napjainkra nyoma sem maradt....

A telep szőlőtermését általában bor formájában, ritkábban sűrített mustként értékesítették, néhány esztendőben azonban a gyümölcsöt szállították el Németországba... A szőlő rekeszekbe csomagolása gondos munkát igényelt, ezért a cég Gyöngyösről küldött asszonyokat, akik ízléses papírral kibélelt ládákba, nagy szakértelemmel rakták be a szőlőt... A hófehér színű kellemes fenyőillatú rekeszekbe került azután a szőlő, mely a gondos csomagolás révén megőrizte hamvasságát. Végül minden rekeszre feliratot helyetek: HEVESER KUTRAUBEN. Az iparvasút lóvontatású kocsijai vitték ki a gyümölcsöt a hevesi MÁV állomásra, ahol a szállítmány az erre a célra rendszeresített Ggh típusú vagonokban kezdte meg hosszú útját.

A Polgár és Güssner örökösök szőlőgazdaságának épület- és anyagleltára

Mezei vasút:

  • 60 cm nyomtávú, 7 kg/fm sínekkel, 8000 méter
  • Heves vasútállomásról pincéig közös tulajdon szomszéd birtokossal.
  • 700 méter saját területen, saját tulajdon.

Mezőgazdasági felszerelések és gépek:

  • Tolókocsi vasból 1 db
  • Mezei vasúti kocsi 12 db
  • Járgány 1 db
  • Közvetítő kocsi állomáson 1 db
  • Mezei vasút javító szerszámok 31 db

Legutóbbi módosítás: 2012.06.08. 21:29

Kereső

Keresett szöveg:


Részletes képkereső


Képtár
Képtár

Vasútkereső
Vasútkereső térkép

(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület - Impresszum - Hír küldés - Üzenet
Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline