kisvasut.hu
Vasúttörténet - Észak-Magyarország
~ Almamellék ~ Balatonfenyves ~ Beregszász (UA) ~ Budapest, Gyermekvasút ~ Csömödér ~ Debrecen ~ Debrecen, vidámpark ~ Felcsút ~ Felsőtárkány ~ Gemenc ~ Gyöngyös ~ Hortobágy ~ Kaszó ~ Kecskemét ~ Kemence ~ Királyrét ~ Kommandó (RO) ~ Lillafüred ~ Mesztegnyő ~ Nagycenk ~ Nyíregyháza ~ Pálháza ~ Pécs ~ Szegvár ~ Szilvásvárad ~ Szob-Nagybörzsöny ~ Tiszakécske ~
Főoldal
Menetrendek
Vasúttörténet
Rendezvények
Kisvasúti napok
KBK
Könyváruház
Szakmai oldal
Képtár
Térképtár
Irattár
Linktár
Cikkarchívum
Újdonságok
GyIK
Partnereink





English Deutsch Român Nyomtathat vltozat

Diósgyőri 1000 mm-es vasút

2012.04.15 (Rónaföldi Zoltán)



Adalékok a vasúton használt gőzmozdonyokhoz

495,5001, korábban Diósgyőrben dolgozott 411,005 számon

495,5001, korábban Diósgyőrben dolgozott 411,005 számon
Fotó: Karap Krisztián

1952-ben vette át a MÁV a diósgyőri keskenyvágányú fűtőházat is. Az átvétel előtt a mozdonyokat csak a hajtott tengelyei szerint osztályozták. Ezeket a MÁV csak 1954-ben számozta át a saját mozdonyszámozási rendszerének megfelelően.

A következőkben az 1000 mm nyomtávú mozdonyokat vesszük sorra.


A 292. sorozatból az 5001-5003 pályaszámú mozdonyok a Henschelnél készültek két változatban, 1911-19. között. A vasgyár 7, 10, 23. pályaszámmal üzemeltette ezeket. A MÁV átszámozásuk előtt a 211,007, 211,008, 211,012 számot viselték. 1963-69. között kerültek selejtezésre.

Jelleg: B-n2t, hengerméret: 260-310 mm, löket: 394-430 mm, hajtókerék átmérő: 800-810 mm, tengelytáv: 1600-1800 mm, hossz: 6200-6900 mm, vezérmű: Allan-Trick, kazánnyomás: 12 atm, gőzfejlesztő fűtőfelület: 28,3-45,5 mm2, rostélyfelület: 0,51-0,795 m2, üres tömeg: 11,9-15,2 t, szolgálati tömeg: 15,0-19,0 t, tengelyterhelés: 7,5-9,5 t, megengedett sebesség: 25 km/h, víztartalom: 1,6-2,0 m3, széntartalom: 0,6-1,0 t.


A 293-as sorozatot a Wühlert gyártotta, 1870-1882 között. A diósgyőri vasúton kifejezetten „alagúti” szolgálatot végeztek. A Diósgyőri vasgyárban 1-3. pályaszámot viselték. (Itt vannak az irodalmi forrásokban az ellentmondások, kettő, három és négy ilyen mozdonyról szólnak a különféle iratok!)

Először 211,001-003, majd 293,5001-5003 jelöléssel üzemeltek. 1965-ben selejtezték a 293,5003-ast, 1967-ben a 293,5002-est az Aszfaltútépítő Vállalatnak adták el. A 293,5001 számút 1968 szeptember 1-én selejtezték.

Jelleg: 1B-n2t, hengerméret: 218 mm, löket: 366 mm, hajtókerék átmérő: 630 mm, tengelytáv: 2040 mm, hossz: 7100 mm, vezérmű: Gooch, kazánnyomás: 12 atm, gőzfejlesztő fűtőfelület: 24,88 m2, rostélyfelület: 0,80 m2, üres tömeg: 12,3 t, szolgálati tömeg: 14,1 t, megengedett sebesség: 15 km/h, víztartalom: 1,3 m3, széntartalom: 0,5 t.


A 294. sorozat mozdonyait, 1883-1897 években a Krauss München, valamint a budapesti MÁVAG 1901-1903 között gyártotta. A Diósgyőri Vasgyárban a 4, 6, 12, 14, 16. pályaszámmal üzemeltek. Ideiglenesen 211,004-006, valamint 211,009-011 számmal is szerepeltek. A MÁV-nál a sorozat a 294,5001-5006 számozást alkalmazta. Selejtezésükre 1959-1963 között került sor.

Jelleg: B-n2t, hengerméret: 207-225 mm, löket: 300 mm, hajtókerék átmérő: 640-660 mm, tengelytáv: 1650-1700 mm, hossz: 6170-6450 mm, vezérmű: Allan-Trick, kazánnyomás: 12 atm, gőzfejlesztő fűtőfelület: 19,5-24,5 m2, rostélyfelület: 0,70 m2, üres tömeg: 11-13 t, szolgálati tömeg: 13,2-15,1 t, megengedett sebesség: 18 km/h, víztartalom: 1,5-1,8 m3, széntartalom: 0,5-07 t.



Ózdi 7-esként volt nyilvántartva egy mozdony, mivel ezt a Rimamurányi Vasmű építette, 1907-ben, 4. gyári számmal. Ismeretlen időpontban került át Ózdról Diósgyőrbe, ott az 1.004, majd pedig 1953-tól a 311,005, 1956-tól 311,007, végül 1958-tól a 311,5007 szám alatt dolgozott.

Selejtezése 1965-ben történt meg.

Jelleg: C-n2, hengerméret: 289 mm, löket: 426 mm, hajtókerék átmérő: 640-660 mm, tengelytáv: 1650-1700 mm, hossz: 6170-6450 mm, vezérmű: Stephenson, kazánnyomás: 12 atm, gőzfejlesztő fűtőfelület: 28,31 m2, rostélyfelület: 0,975 m2, üres tömeg: 15,7 t, szolgálati tömeg: 17,2 t, megengedett sebesség: 30 km/h, víztartalom: 4,14 m3, széntartalom: 3 t, szerkocsi tengelytáv: 1564 mm.



A 392,5001. pályaszámú mozdonyt a Hagans Erfurt készítette (172.1884. gyári számmal). A mozdony a Gölnicvölgyi Vasút részére készült, Gölnic és Szomolnok között közlekedett.

A mozdony, miután a CSD államosította a vasútvonalat 1931-ben, az U 36,001 jelölést kapta. 1939-ben a szlovák vasút kapta meg. A II. világháború végén már diósgyőri állományban volt, ahol ekkor 24. pályaszámmal üzemelt.

Később 311,001, majd a MÁV 392,5001. pályaszámmal vette nyilvántartásba.

1959 október 1-én selejtezték.

Jelleg: C-n2t, hengerméret: 286 mm, löket: 400 mm, hajtókerék átmérő: 850 mm, hossz: 6200 mm, vezérmű: Allan-Trick, kazánnyomás: 12 atm, gőzfejlesztő fűtőfelület: 40,74 m2, rostélyfelület: 0,67 m2, szolgálati tömeg: 16,4 t, megengedett sebesség: 25 km/h, víztartalom: 1,6 m3, széntartalom: 0,6 t.



A 395. sorozat mozdonyait a MÁVAG gyártotta 1911-ben az Arad - Hegyaljai HÉV számára. A 48-as gyári típusú mozdonyok 31-32. pályaszámmal közlekedtek. Ismeretlen időpontban kerültek Diósgyőrbe. Itt a pályaszámokat változatlanul hagyták.

Később 311,002-003 jelülést kaptak, majd a MÁV 395,5001-5002 számokat adta nekik. Selejtezésük 1960 és 1965.

Jelleg: C1-n2t, hengerméret: 290 mm, löket: 320 mm, hajtókerék átmérő: 720 mm, tengelytáv: 2800 mm, hossz: 7199 mm, vezérmű: Allan-Trick, kazánnyomás: 12 atm, gőzfejlesztő fűtőfelület: 41,11 m2, rostélyfelület: 0,7 m2, üres tömeg: 16,08 t, szolgálati tömeg: 21,63 t, megengedett sebesség: 35 km/h, víztartalom: 2,3 m3, széntartalom: 0,7 t.


A 485. sorozatú mozdonyok a MÁVAG-ban épültek, 1929-ben és 1950-ben. A diósgyőri mozdony a 411,012 majd 485,5001 számozást kapta. 1971 június 16-án selejtezték.

Jelleg: D1-h2, hengerméret: 430 mm, löket: 450 mm, hajtókerék átmérő: 910 mm, tengelytáv: 5650 mm, hossz: 8945 mm, vezérmű: Heusinger, kazánnyomás: 12 atm, gőzfejlesztő fűtőfelület: 79,81 m2, rostélyfelület: 1,62 m2, üres tömeg: 32,15 t, szolgálati tömeg: 36,0 t, megengedett sebesség: 35 km/h, víztartalom: 7-15 m3, széntartalom: 5 t, szerkocsi tengelytáv: 2200-4350 mm, szerkocsi tengelyszám: 2-4.


A 495. sorozatú mozdonyok 1915-1918 között a MÁVAG-ban épültek. A vasgyárban a 112. gyártási típusú mozdonyok 8, 9, 15, 25, 26, 27. pályaszámon üzemeltek.

A 411,005-010 jelölés után a MÁV rendszerében a 495,5001-5006 számozást kapták. Az 5003 pályaszámú mozdonyt 1956-ban a DIMÁVAG kapta meg, az 5001, 5004, és az 5005 számú mozdonyokat pedig az LKM-nek (Lenin Kohászati Művek) adták el 1969 december 1-én.

Selejtezésük: 5001, 5004, 5005 számúak: 1969 május 15.

Az 5002-est 1971 május 5-én szintén az LKM vette meg.

Jelleg: D-n2t, hengerméret: 340 mm, löket: 350, hajtókerék átmérő: 750 mm, tengelytáv: 2750 mm, hossz: 6380 mm, vezérmű: Heusinger, kazánnyomás: 14 atm, gőzfejlesztő fűtőfelület: 49,38-54,0 m2, rostélyfelület: 1,06 m2, üres tömeg: 17,9 t, szolgálati tömeg: 24,2 t, megengedett sebesség: 24 km/h, víztartalom: 3 m3, széntartalom: 0,7 t.

A 495,5001 pályaszámú mozdony Nagycenken van kiállítva.


A 496. sorozat mozdonyait a Jung Jungental gyártotta, 1922-ben. A vasgyárban a 28, 29. pályaszámot viselte a két mozdony.

Ezekből később 411,001-002 lett, majd a MÁV rendszerben 496,5001-5002

1971-ben selejtezték őket.

Jelleg: D-n2t, hengerméret: 380 mm, löket: 400, hajtókerék átmérő: 800 mm, tengelytáv: 3300 mm, hossz: 7880 mm, vezérmű: Heusinger, kazánnyomás: 12 atm, gőzfejlesztő fűtőfelület: 74,18 m2, rostélyfelület: 1,795 m2, üres tömeg: 25,4 t, szolgálati tömeg: 32,5 t, megengedett sebesség: 24 km/h, víztartalom: 3,5 m3, széntartalom: 0,9 t,

Forrás:

  • id. Rónaföldi Zoltán gyűjteménye és feljegyzései
  • Dr. Bory Endre - Mohay László: A MÁV Miskolci üzletvezetőség fűtőházaihoz beosztott gőzmozdonyok rövid és vázlatos története
  • 200 éves a Borsodi Szénbányák 1786-1986

Képek:

  • Dr. Bory Endre - Mohay László: A MÁV Miskolci üzletvezetőség fűtőházaihoz beosztott gőzmozdonyok rövid és vázlatos története

 

Legutóbbi módosítás: 2012-04-15 00:29:36

Kereső

Keresett szöveg:


Részletes képkereső


Képtár
Képtár

Vasútkereső
Vasútkereső térkép

(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület - Impresszum - Hír küldés - Üzenet
Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline