kisvasut.hu
Vasúttörténet - Észak-Alföld
~ Almamellék ~ Balatonfenyves ~ Beregszász (UA) ~ Budapest, Gyermekvasút ~ Csömödér ~ Debrecen ~ Debrecen, vidámpark ~ Felcsút ~ Felsőtárkány ~ Gemenc ~ Gyöngyös ~ Hortobágy ~ Kaszó ~ Kecskemét ~ Kemence ~ Királyrét ~ Kommandó (RO) ~ Lillafüred ~ Mesztegnyő ~ Nagycenk ~ Nyíregyháza ~ Pálháza ~ Pécs ~ Szegvár ~ Szilvásvárad ~ Szob-Nagybörzsöny ~ Tiszakécske ~
Főoldal
Menetrendek
Vasúttörténet
Rendezvények
Kisvasúti napok
KBK
Könyváruház
Szakmai oldal
Képtár
Térképtár
Irattár
Linktár
Cikkarchívum
Újdonságok
GyIK
Partnereink





Felhasználói belépés
E-mail:
Jelszó:
English Deutsch Român Nyomtathat vltozat

Kónyai lóvasút



Olaszországból, Vittorio Formigari küldött oldalunk számára egy rövid élménybeszámolót a kónyai kisvasúton 1941-ben tett látogatásáról.

A kónyai lóvasút szerelvénye battyog a nagyvasúti állomás felé

A kónyai lóvasút szerelvénye battyog a nagyvasúti állomás felé
Fotó: Tasnádi László

1940-től 1942-ig Budapesten éltem a családommal, mivel édesapám itt dolgozott, az Olasz Iskola (Olasz Intézet?) igazgatójaként. 1941 tavaszán a Debreczeni Egyetem felkérte apámat, hogy tartson néhány előadást az olasz irodalomról, emiatt a család kb. egy hetet töltött ott a városban. Apám előadásait figyelemmel kísérte egy gazdag úrhölgy, akinek Kónya környékén voltak dohányültetvényei. Ez a hölgy meghívta apámat, hogy családjával együtt vendégeskedjen a birtokon található házában. Így hát egy reggel a debreceni MÁV állomáson vonatra szálltunk (melyet jellegzetes, kis kéttengelyes, akkoriban nyitott peronos kocsikból állítottak össze), és nagyjából egy órányi utazás után érkeztünk meg Kónya kis állomáskájára.

Az állomással szembeni teret elhagyva, jött a meglepetés: egy kisvasúti pálya futott ide egy dűlőúton, mely egy kétvágányú fejállomásban végződött, egyik vágányán egy jármű állt, melyet minden bizonnyal utasszállításra terveztek, és ló vontatta. Ez a fent említett hölgy saját vasútja volt, melynek minden kétséget kizáróan ráhordó szerepe volt a birtokról a nagyvasúti hálózatra (itt meg kell jegyeznem, hogy fiatal korom ellenére - 14 éves voltam akkor - már eléggé tájékozott voltam vasúti témákban). A kis kocsiban mindössze egy hosszában elhelyezett padot találtunk, melyen egyszerre legfeljebb hat vagy nyolc utas férhetett el, hogy a válluk összeért (én legalábbis így emlékszem). A kocsi nyugtalanul futott a kis pályáján, melynek a nyomtávolsága nem lehetett nagyobb 600 mm-nél, és úgy tűnt, mintha Decauville-féle repvágányokból lett volna összeállítva).

Egy számomra hosszúnak tűnő utazást követően, a dohányföldeket elhagyva érkeztünk meg a hölgy házához, mely csodálatosan nézett ki. Az én érdeklődésemet azonban jobban lekötötte a vasútüzem, melynek pályája befutott a ház mögé, ahol számtalan mellékvágány ágazott ki, hogy a mezőgazdasági épületeket kiszolgálja. Számtalan kéttengelyes lóré állt a vágányokon, a többit pedig vagy kézzel tolták, vagy lovakkal vontatták. Elképzeltem, hogy milyen lenne, ha villamosítanák a hálózatot.

Délután, ugyanabba a kocsiba szálltunk vissza, mellyel érkeztünk. Csatlakozott hozzánk a vendéglátónk is, hogy ellenőrizze a birtokát. Így jutottunk vissza a MÁV állomásra, és így végződött első (és talán egyetlen) látogatásom Kónyán.

Attól a több mint 70 évvel ezelőtti naptól kezdve rengeteget gondoltam erre a kisvasútra, a nagy házra és a hölgyre, aki ott élt és nem emlékszem a nevére (de talán soha nem is tudtam). De néhány részlettel szolgálhatok, ami talán segít a család felderítésében: egy bíró özvegye és zsidó származású volt; a Szálasi-kormány idején letartóztatták, majd néhány évvel később öngyilkos lett. Két további megfigyelésem: a Népköztársaság kikiáltása után a terület TSZ-esítve lett, és a lóvasút kb. 1983-ig tovább üzemelt. Ha valaki valaha is végigutazott ezen a vonalon, mindenképpen a nagy ház, és az azt körülvevő gazdasági épületek környékén kellett, hogy kiszálljon a vonatból. Érdekes volna látni, hogy mára mi maradt ebből a majorból.

Legutóbbi módosítás: 2011.07.05. 09:20

Hozzászólások

Kircsi László (2011-07-08 13:31:06)

Hát nem is tudom,de mint Hajdú-Bihar megyei lakos,Én semmilyen Kónya nevezetű,ma is létező településröl nem tudok. Inkább Konyár-ra tippelnék,állomása is van és kb anno gőzössel 1 órán belül elérhető volt Debrecenből. Sajnos ma sem sokkal jobb a helyzet,sőt... de ez egy másik téma lenne.

Török Imre (2011-07-08 14:35:00)

Kónya egy vasúti megállóhely Balmazújváros és Hortobágy között. A kisvasút sajnos már eltűnt. Az alábbi linken megtekinthető az aktuális állapot.
http://www.vasutallomasok.hu/allomas.php?az=knya

A Google térképen elég részletes légi fotó van a területről. Itt Kónya vasúti megállót "Hortobágy egyéb vasúti megállóhely" néven említik. Innen ment a vasút a térképen "Kónya" néven jelölt majorsághoz:
http://maps.google.com/maps?q=Balmaz%C3%BAjv%C3%A1ros,+Hungary&hl=en&ie=UTF8&ll=47.607841,21.240778&spn=0.023349,0.038581&sll=37.0625,-95.677068&sspn=23.959196,40.166016&t=h&z=15


Bozó Zoltán (2011-07-08 20:01:51)

Megboldogult gyermekkoromban sokat utaztunk a Hortobágyon át vonattal Hajdúszoboszlóra .A halastónál ámultan sóvárogtam.Milyen jó lenne azon a kisvasúton utazni.Még azóta sem voltam rajta,pedig már lehetne...
Kónyán pedig mindig azt figyeltem,látom-e a lovaskocsit.Tulajdonképpen az is volt.Vasúti lovaskocsi.

Kircsi László (2011-07-08 22:10:04)

Akkor végül-is csak azért tévedtem,mert nem ma is létező településről,hanem egy majorságról kapta a nevét ez a megálló.... Hát igen,mindig tanul az ember.Akkor már nem is marad más hátra,mint felkeresni a közelben levő hortobágyi kisvasutat kárpótlás képpen.Ami a tuti az az,hogy ÜZEMEL MOST IS!!!

Sós János (2011-07-10 11:28:25)

Üdvözletem-a lóvasutat édesapám még látta-1952-ben született. Szerinte is a nyolcvanas évekig üzemelt-pedig hivatalos körök "Európa szégyenének" bélyegezték! A kisvasút utolsó hajtója lesett a lóréról-állítólag gerincét törte.
Azután már senki nem vállalta a munkát-volt indok eltüntetni a "szégyenfoltot".
Én az alábbi linket tudom ajánlani:

http://www.vasutallomasok.hu/allomas.php?az=knya
Jelenleg nem sok minden van Kónya megállóban. De a két archív képen még láthatóak a cikkíró által is említett kis állomásépület. Illetve, a kedves kis 275-ös mozdony is húzhatta a szerelvényt 41-ben ugyanúgy mint 80-ban...A másik kis mozdony meg biztosan!
A hortobágyi kisvasút végállomásáról is találhatunk egy jó pár képet ugyanazon az oldalon!
Sós János

Gyulai Endre (2013-07-26 15:39:21)

Nem tudják, mikor bontották le Kónyán a vasúti felvevőépületet?

Ön is hozzászólhat

Az e-mail címet csak az Önnel való kapcsolatfelvételre használjuk, nem jelenik meg és nem adjuk ki. Használható HTML címkék (tag): i és b, a megengedett legnagyobb hossz 1000 karakter.

Az Ön neve:
E-mail címe:
Hozzászólás:
Mennyi negyvenkilenc meg negyvenöt?
Kereső

Keresett szöveg:


Részletes képkereső


Képtár
Képtár

Vasútkereső
Vasútkereső térkép

(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület - Impresszum - Hír küldés - Üzenet
Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline