|
Az EL-9 akkumulátoros mozdonyok
(Karap Krisztián)
Az EL-9-es sorozatú akkumulátoros bányamozdonyok az egykori NDK-ban készültek, a Berlin melletti Hans Beimler mozdonygyárban, az 1960-as és 70-es évek fordulóján.
Hazánkban jelenleg már csak a felsőpetényi agyag-, a füzérradványi
illit-, a bezárás alatt lévő gyöngyösoroszi érc-, és az úrkúti
mangánbányában üzemelnek ilyen mozdonyok. A típus korábban elterjedt
volt a szocialista országok bánya- és iparvasútjain, mára azonban a
bányabezárások hatásaként jórészt ócskavasként értékesítésre kerültek.
Az egyvezetőállásos, kéttengelyes, 4 tonna szolgálati tömegű, 9 kW
teljesítményű, 14 km/h legnagyobb sebességű mozdony két vontatómotorját a
rajta elhelyezett 72 V feszültségű akkumulátortelep látja el villamos
energiával. A telep töltését általában hazai gyártmányú Anód
áramirányítógyár által készített helyhezkötött töltőberendezéssel
végzik. Letölthető információk: EL9 leírás (pdf file)
|
Legutóbbi módosítás: 2010.11.13. 00:46
|
|
Képtár |
|
Vasútkereső |
|
|