| |||||||||||||||||||||||||||||
|
Fakocsik, búrkocsikA kisvasúton a faanyagszállítás részben négytengelyes vasvázas, részben pedig kéttengelyes favázas kocsikkal folyt. Az utóbbiakból kb. tíz, fékes és fék nélküli kocsi darabja maradt ránk. A kis kocsikat feltehetőleg az Orenstein&Koppel gyárban készítették a XX. század első felében, de a faanyag korhadása miatt többször is újjáépítették őket az idők során. R262,0001 (Féknélküli fakocsi) 2010 telén fejeződött be egy féknélküli fakocsi felújítása Gazdag András tagtársunk jóvoltából. A kocsi a Kemencei Erdei Múzeumvasút végállomásán található kovácsműhelyben van kiállítva, felidézvén a faanyag szállításának eme idejétmúlt módját. R262,0101 - R262,0102 (Fékes fakocsik) A kisvasúton a faanyagszállítás részben négytengelyes vasvázas, részben pedig kéttengelyes favázas kocsikkal folyt. A kis kocsikat feltehetőleg az Orenstein&Koppel gyárban készítették a XX. század első felében, de a faanyag korhadása miatt többször is újjáépítették őket az idők során. Két fékes kocsi került felújításra (köszönet érte Tóth Gábornak): az elsőt 2002 júniusában Biatorbágyon, a másikat 2002 júliusában Kemencén. Ez a kis pőrekocsi (helyi elnevezésben pft vagy sóderos kocsi) is az Orenstein&Koppel gyárban készülhetett az 1900-as évek elején, de levehető oldalfalakat már Kemencén kapott. Kéttengelyes, fékes kocsi. Ez a kocsi homokolókocsi néven ismert, ugyanis csúszós időben az ezen ülő ember szórt homokot a sínekre, hogy ne pörögjenek ki a mozdony kerekei. Pályaszáma: F261,0001 Eredeti funkciójára ma már ritkán használják a kis kocsit, néha a pályafentartási csoport használja talpfaszállításra. Eredetileg egy truckpárat alkotott, a fékes párja az 1990-es években az ausztriai Schwechat vasúti múzeumába került. G414,0001 (Kárászpusztai kocsi, Buszmegálló) Négytengelyes zárt teherkocsi, mely korábban a Szigetvári Gazdasági Vasúton dolgozott, majd annak megszűnte után Kárászpusztán szolgált egy buszmegálló váróhelységeként. 2004-ben vandálok felgyújtották, ezután cseréltük el Kárászpuszta önkormányzatával egy másik buszmegállóra. Pécsett újult meg, 2004. július 23-án érkezett Kemencére. Elsősorban alvóhelyként használjuk, de néha meg is utaztatjuk őt a vasúton. Ezt a teherkocsit Almamellékrõl kaptuk két C-50-es tengelyért cserébe. A jármûvet a Magyar-Szovjet Olajipari Rt. gyártotta az 1940-es és `50-es évek fordulóján, a hazai kisvasutak jellegzetes teherszállító jármûvei voltak. Jelenleg alkatrész-tárolásra használjuk, a jövõben elképzelhetõ, hogy Felsõpeténybe fog kerülni, ahol személykocsivá építenénk át. Egy további Maszolaj kocsi alvázunk is van, de ahhoz sajnos nincsenek fogóvázaink. A balatonfűzfői Nitrokémia gyárból Kemencére került kocsik közül az egyikből egy permetező kocsi lett kialakítva. Évente általában három-négy alkalommal használjuk, amikor jellemzően a P5-ös továbbítja. N121,0001-0002 (Polcos kocsik) A szentesi téglagyárból érkezett ez a két polcos kocsi, melyeken a téglagyárban a nyers téglát szállították a préstől a szárítókig, illetve a szárítóktól a kemencébe (ez most itt nem településnév:). A járművek tulajdonosa Tóth Gábor, ő is újította fel őket. Roessemann & Kühnemann teherkocsi 2009 nyarán érkezett Kemencére Sárospatakról ez a teherkocsi, korábban a Bodrogközi-Hegyközi Gazdasági Vasúton közlekedett. A kocsiból ismereteink szerint csak a Gyermekvasúton található működő példány. E kocsi forgóvázak nélkül, alulról lecsupaszított alvázzal érkezett, kerti raktárnak volt használva, Kemencén hasonló funkciót lát el. 2009 tavaszán került megvásárlásra vastelepről. Tulajdonosa az alváz felhasználásával bányafás kocsit épített belőle, jelenleg a kemencei szabadtéri kiállítás részeként tekinthető meg. Két használaton kívüli pőrekocsi, melyek a szentesi sertéshízlaldából érkeztek. Jelenleg üzemen kívül vannak, a felújításra váró járművek között tároljuk őket. Tulajdonosuk dr. Kelemen Zsolt. CsillékA kisvasút legnagyobb gyűjteményét a csillék alkotják, melyek főként bányákban dolgoztak. Ezek azok a járművek, melyek a legkönnyebben szállíthatók, a legegyszerűbben felújíthatók. Kemencén 2000-ben csak egy, teknő nélküli csillealvázat találtunk, a többi ilyen jármű azóta került ide. Ennek a csillének a váza Kemencéről került elő, a teknője azonban nem volt meg, azt egy ócskavastelepről kellett beszerezni. Felújítását Tóth Gábor végezte el, jelenleg Hamuházon található.
Ez a két kis csille korábban egy solymári téglagyárban dolgozott, majd a Baumit telephelyén szolgáltak - virágágyásként. Onnan szerezte meg őket tulajdonosuk, Nagy Zoltán, aki a korábban 500 mm nyomtávolságú járműveket a Kemencén is alkalmazott 600 mm-esre alakította. Jelenleg Hamuházon található mindkettő. U152,0001-0004 (Nádasdladányi csillék) Ez a négy csille a KBK első, nádasdladányi járműmentő akciójakor került tagtársaink tulajdonába. Először Budafokon tároltuk őket, majd 2000-ben Kemencére kerültek. Két csille fékes, kettő pedig fék nélküli kialakítású. 2006-ban átfestettük őket, fekete alvázat és mélyzöld teknőt kaptak. Részben kiállítási darabok, részben pedig pályamunkákkor használjuk őket. Tulajdonosaik: Bacsinszky Tibor, Juhász Péter, Marton Zsolt és Szűcs Zoltán. U153,0001-0004 (Szentesi csillék) Ez a négy csille a szentesi sertéshízlaldából érkezett 2004 januárjában. Egyik sem fékes kivitelű. Az eredetileg barna járművek 2006-ban fekete-szürke festést kaptak. Elsősorban kiállítási célokra használjuk őket. Tulajdonosuk dr. Kelemen Zsolt. U172,0001-0003 (Szénszerelő csillék) Alulürítős szénszerelő csillék, melyek korábban a balassagyarmati fűtőházban dolgoztak. A csilléket megrakodták szénnel, egy vágányon a szénszerelő daruhoz tolták, amely felemelte a teknőjét, a gőzmozdonyok puttonya felett pedig kinyitották az alján lévő ajtókat, így a szén a gőzmozdonyba hullott. 2001 augusztusában érkeztek Kemencére. Jelenleg egy PFT célokat szolgál, a rosszabbik állapotú pedig kiállítási tárgyként. E különleges jármű Csehországból érkezett 2010 őszén Kemencére, egyik tagtársunk tulajdona. A jármű megtekinthető a végállomáson kialakított szabadtéri járműkiállításon. U261,0001 (Szegi csille, Denevércsille) Ezt a járművet a Bodrogszegi kaolinbánya felszámolása után kapta egyesületünk ajándékba. Kiállítási darab, egyik kerekének törött a nyomkarimája. 2008-ben, ócskavastelepről megvásárolt bányacsille. Magántulajdon, felújított állapotban a kemencei szabadtéri kiállításon megtekinthető. Egyesületünk 2010 tavaszán vásárolta egyben e három csillét, festésük teljes mértékben megsemmisült az idők folyamán, de csapágyaik és vonókészülékeik karban voltak tartva, így vonatba sorolhatók. Mivel a csillék nem boríthatók, így leginkább fotósvonatok résztvevője lesznek, körbuktatót pedig drága lenne építeni hozzájuk:-) |
| |||||||||||||||||||||||||||
(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület -
Impresszum -
Hír küldés -
Üzenet Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline |