| |||||||||||||||||||||||||||||
|
MD-40-esekA KEMV jellegzetes mozdonyai a Pálfalvai Bányagépgyár (Salgótarján) által az 1950-es években gyártott MD-40-esek. A mozdony lelke egy Csepel D-413-as típusú (gyakran D-414-esre cserélt), négyhengeres, négyütemű előkamrás motor. Erőátvitele mechanikus rendszerű, háromfokozatú sebességváltóval és kúpkerekes irányváltóval rendelkezik. Jelenleg Magyarországon 11 ilyen mozdony található, ebből 8 Kemencén. A P–2-es (2244,4102) mozdony a kisvasút szimbóluma, ilyen kasztnijú MD–40-es mozdony ugyanis nem maradt több ránk. Eredetileg Királyréten dolgozott, majd az 1970-es évek végén került Kemencére a P–5-ös mozdony mellé. 1992-ben a kisvasúttal együtt leállították, csak 1994-ben indították be egy különvonat kedvéért. A kisvasút újraindítása óta folyamatosan dolgozik. A P–5-ös (2244,4105) mozdony az 1950-es évek elején került a Börzsönybe. Legtöbbször Kemencén dolgozott, de hosszabb-rövidebb ideig előfordult Bernecebarátiban és Diósjenőn is. Az 1980-as évek közepén állították le műszaki problémák miatt. A 2001. évi kisvasúti napra sikerült fölújítani. Motorja Csepel D414.C jelű, így jelenleg ez a kisvasút legerősebb, 80 lóerős mozdonya. Rendszeresen közlekedik. A mozdony a Szegedtől északra elhelyezkedő fehér-tavi halgazdaság kisvasútjáról került Kemencére, miután Tóth Gabriella és Molnár Márk megvásárolta. A halgazdaság dolgozói szerint a mozdony a Nyírségből került a halvasútra. Eddigi ismereteink szerint az utolsó gyártási kivitel szerint épült, sebességváltója az MD-40 típusnál megszokottól eltérően "botváltós". A PN–2-es mozdony az 1997-ben megszűnt nádasdladányi tőzegvasútról származik, két társával egyetemben 2000 novemberében került Kemencére. Bacsinszky Tibor tagtársunk tulajdona. Jelenleg nem üzemképes, hosszabb távon tervezzük felújítását. Ezt nehezíti, hogy számos alkatrész hiányzik belőle. A PN-3-as mozdony is a nádasdladányi tőzegbánya kisvasútjáról származik, mely 1997-ben szűnt meg. 2007-ben mozgott először önerejéből, hatósági vizsgáját 2008. február 28-án tartották. Ezt követően évekig a vasút egyik alapvető vontatójárműve lett. 2012-ben egy hajtóműsérülés után elkezdődött egy korszerűsítő felújítása, ez azonban hosszú évekre megakad. 2023-ban látott neki a vasút gépész csapata a felújítás befejezésének és a mozdony újbóli forgalomba állításának. A gép Bacsinszky Tibor tagtársunk tulajdona. Ez a mozdony is Nádasdladányról származik, KBK-pályaszáma 2244,4119. Szűcs Zoltán tagtársunk tulajdona. Csak a hajtóműve ép, minden egyéb alkatrész hiányzik belőle. Gazdája hosszútávon felújítását tervezi, talán kiállítási darab lesz belőle. Ezt a mozdonyt öt tagtársunk vásárolta a Mohácsi Farostlemezgyártól 2005 elején. Azóta teljes felújításon esett át. Üzemképes, hatósági vizsgája 2008. február 28-án volt. Hajtásában átalakított, botváltós MD-40-es, mely 1963-tól 2000-ig a pankaszi téglagyárban (Őrség) dolgozott, majd közel nyolc éven keresztül üzemen kívül állt. 2008. február 21-én került Kemencére, tulajdonosa dr. Kelemen Zsolt. Az állásban jelentősen leromlott mozdony felújítása 2011-ben elkészült. BM-50-es bányamozdonyokA kisvasúton két darab BM-50-es típusú bányamozdony található. A sorozatból 100 darab készült 1963-64-ben különböző magyarországi bányák részére a Budapesti Mélyfúró- és Bányagépgyárban, mára azonban csak négy darab maradt meg belőlük: egy Visontán van kiállítva, egy üzemképtelen példány Diósdon; kettő darab pedig a Kemencei Erdei Múzeumvasúton található: ezek a 2000-ben megszűnt Feketevölgyi Szénbányából kerültek Kemencére 2001 márciusában. A Járművek a Környezetvédelmi Minisztérium támogatásával érkezhettek Kemencére. A járművek újrafestését Goda Tibor és Szántó György végezte el. A 28-as gyári számú mozdony jelenleg nem üzemképes. Felújítása tervbe van véve. Mivel használni is szeretnénk, ezért felmerült a nagyobb sínekből épített felsőpetényi pályára történő szállítása is. A felvétel közvetlenül a mozdony kemencei lerakodása után készült.
A 74-es gyári számú gép üzemképes, azonban nagy tengelyterhelése miatt sajnos csak alkalmanként közlekedhet a vonalon, inkább a végállomáson belüli vágányhálózaton szoktuk használni. 2010-ben a kisvasúti nap előtt festése fel lett újítva. KulikA vagonkulinak nevezett kis mozdonyokat az Építőipari Gépgyár készítette az 1960-as évek elején belső vasúthálózattal rendelkező üzemek, téglagyárak számára. Ennek megfelelően viszonylag gyenge, egyhengeres MIB motort kaptak (amit később gyakran kéthengeres Slavia motorokra cseréltek). Tengelytávjuk igen kicsi, így még a 4–5 méter sugarú ívekben is közlekedni tudnak. Nyomtávolságuk 500, 600 vagy 760 mm lehet, mely házilag állítható. Kemencére a hajdúböszörményi téglagyár felszámolása után érkeztek. 2003. június 14-én egy roncs is Kemencére érkezett, mely korábban Hortobágyon, a halgazdasági kisvasúton dolgozott. Ez a mozdony egyhengeres MIB motorral rendelkezik, kb. 2005 óta üzemképtelen, Tulajdonosa Schmidt L. Valentin. Ez a mozdony a szentesi téglagyárból érkezett, tulajdonosa dr. Kelemen Zsolt tagtársunk. Üzemképes, de felakad az útátjárókon az alacsony alváz. Ez a kuli - mint az a képen is látható - nem kifejezetten működőképes. A hortobágyi halgazdasági kisvasútról került Kemencére, ahol egy másik mozdony felújítására használták fel, így kissé romos állapotban van. 2006 nyarán Biatorbágyra költözött, valószínűleg csak alkatrészként tudjuk majd hasznosítani. 2111,0101 (CN 40-46, Bözsi). Ez a jármű már Slavia motoros. Kemencére érkezése előtt Biatorbágyon újította fel tulajdonosa, Tóth Gábor. A jármű korábban szürke volt, jelenleg a kulik eredeti színtervének megfelelő zöld színben pompázik. A jármű elején található rendszám egykoron egy Steyr gyártmányú, Haflinger terepjáróé volt. A mozdony üzemképes, kisebb vonatokat (2-3 kéttengelyes kocsi) továbbít különleges alkalmakkor. 2111,0102 (CM 26-87, Feri). Ez a Slavia motoros kuli is Tóth Gábor révén került Kemencére. Ikertestvérétől eltérő áttétellel rendelkezik, így csak lassabban közlekedhet. Ezt az síntraktort Bodajkról kaptuk ajándékba, ahol már üzemen kívül állt. Kemencére 2006. március 4-én érkezett egy csille társaságában. Bodajkon az eredeti GAZ51-es, négyfokozatú sebességváltót egy SD-9-es irányváltóval pótolták, így a jármű gyakorlatilag egy sebességfokozattal rendelkezett (Bodajkon egy kb. 150 méteres vasúton dolgozott, ahol nem volt szükség a nagy sebesség elérésére). A jármű erőforrása maradt egy kéthengeres Csepel DT-213 motor, amit egy ZIL differenciálmű kötött az irányváltóhoz. Tulajdonosa Varga Zsombor tagtársunk, munkáját dícséri a 2010-2016 között végzett, kiemelkedő alaposságú és minőségű felújítás, melynek során az eredeti felépítmény helyreállítása mellett 4 fokozatú váltót is kapott. |
| |||||||||||||||||||||||||||
(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület -
Impresszum -
Hír küldés -
Üzenet Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline |