Kemencei Erdei Múzeumvasút
Járművek: teherkocsik
Kemence
Megközelítés
Menetrend
Díjszabás
Programok
Vasúttörténet
Műszaki adatok
Járművek
Üzemeltető
Szállások
Látnivalók
Támogatók
Elérhetőség
Cikkarchívum
Képtár
Linktár
Partnereink





Felhasználói belépés
E-mail:
Jelszó:
English Deutsch Român Nyomtathat vltozat

Fakocsik, búrkocsik

A kisvasúton a faanyagszállítás részben négytengelyes vasvázas, részben pedig kéttengelyes favázas kocsikkal folyt. Az utóbbiakból kb. tíz, fékes és fék nélküli kocsi darabja maradt ránk. A kis kocsikat feltehetőleg az Orenstein&Koppel gyárban készítették a XX. század első felében, de a faanyag korhadása miatt többször is újjáépítették őket az idők során.

R262,0001 (Féknélküli fakocsi)

2010 telén fejeződött be egy féknélküli fakocsi felújítása Gazdag András tagtársunk jóvoltából. A kocsi a Kemencei Erdei Múzeumvasút végállomásán található kovácsműhelyben van kiállítva, felidézvén a faanyag szállításának eme idejétmúlt módját.

R262,0101 - R262,0102 (Fékes fakocsik)

A kisvasúton a faanyagszállítás részben négytengelyes vasvázas, részben pedig kéttengelyes favázas kocsikkal folyt. A kis kocsikat feltehetőleg az Orenstein&Koppel gyárban készítették a XX. század első felében, de a faanyag korhadása miatt többször is újjáépítették őket az idők során.

Két fékes kocsi került felújításra (köszönet érte Tóth Gábornak): az elsőt 2002 júniusában Biatorbágyon, a másikat 2002 júliusában Kemencén.

N191,0002 (Sóderos kocsi)

Ez a kis pőrekocsi (helyi elnevezésben pft vagy sóderos kocsi) is az Orenstein&Koppel gyárban készülhetett az 1900-as évek elején, de levehető oldalfalakat már Kemencén kapott. Kéttengelyes, fékes kocsi.
A jármű a pályafenntartási csoporthoz tartozik. 2005-től a kocsi fa részeinek rossz állapota miatt használaton kívülre került; hosszú ideig hevert a telep egyik sarkában felújításra várva. Teljes felújítását Bozsó Csilla tagtársunk végezte el 2016-ban. Munkája és erőfeszítései előtt tisztelegjen a felújításról készült album!

Vasvázas kocsik


F261,0001 (Homokoló kocsi)

Ez a kocsi homokolókocsi néven ismert, ugyanis csúszós időben az ezen ülő ember szórt homokot a sínekre, hogy ne pörögjenek ki a mozdony kerekei. Pályaszáma: F261,0001

Eredeti funkciójára ma már ritkán használják a kis kocsit, néha a pályafentartási csoport használja talpfaszállításra. Eredetileg egy truckpárat alkotott, a fékes párja az 1990-es években az ausztriai Schwechat vasúti múzeumába került.

G414,0001 (Kárászpusztai kocsi, Buszmegálló)

Négytengelyes zárt teherkocsi, mely korábban a Szigetvári Gazdasági Vasúton dolgozott, majd annak megszűnte után Kárászpusztán szolgált egy buszmegálló váróhelységeként. 2004-ben vandálok felgyújtották, ezután cseréltük el Kárászpuszta önkormányzatával egy másik buszmegállóra. Pécsett újult meg, 2004. július 23-án érkezett Kemencére. Elsősorban alvóhelyként használjuk, de néha meg is utaztatjuk őt a vasúton. 

R464,0103 (Maszolaj kocsi)

Ezt a teherkocsit Almamellékrõl kaptuk két C-50-es tengelyért cserébe. A jármûvet a Magyar-Szovjet Olajipari Rt. gyártotta az 1940-es és `50-es évek fordulóján, a hazai kisvasutak jellegzetes teherszállító jármûvei voltak. Jelenleg alkatrész-tárolásra használjuk, a jövõben elképzelhetõ, hogy Felsõpeténybe fog kerülni, ahol személykocsivá építenénk át. Egy további Maszolaj kocsi alvázunk is van, de ahhoz sajnos nincsenek fogóvázaink.

Y242,0001 (Permetező kocsi)

A balatonfűzfői Nitrokémia gyárból Kemencére került kocsik közül az egyikből egy permetező kocsi lett kialakítva. Évente általában három-négy alkalommal használjuk, amikor jellemzően a P5-ös továbbítja.

N121,0001-0002 (Polcos kocsik)

A szentesi téglagyárból érkezett ez a két polcos kocsi, melyeken a téglagyárban a nyers téglát szállították a préstől a szárítókig, illetve a szárítóktól a kemencébe (ez most itt nem településnév:). A járművek tulajdonosa Tóth Gábor, ő is újította fel őket.  

Roessemann & Kühnemann teherkocsi

2009 nyarán érkezett Kemencére Sárospatakról ez a teherkocsi, korábban a Bodrogközi-Hegyközi Gazdasági Vasúton közlekedett. A kocsiból ismereteink szerint csak a Gyermekvasúton található működő példány. E kocsi forgóvázak nélkül, alulról lecsupaszított alvázzal érkezett, kerti raktárnak volt használva, Kemencén hasonló funkciót lát el.

Bányafás kocsi

2009 tavaszán került megvásárlásra vastelepről. Tulajdonosa az alváz felhasználásával bányafás kocsit épített belőle, jelenleg a kemencei szabadtéri kiállítás részeként tekinthető meg.

N191,0005-0006

Két használaton kívüli pőrekocsi, melyek a szentesi sertéshízlaldából érkeztek. Jelenleg üzemen kívül vannak, a felújításra váró járművek között tároljuk őket. Tulajdonosuk dr. Kelemen Zsolt.

Csillék

A kisvasút legnagyobb gyűjteményét a csillék alkotják, melyek főként bányákban dolgoztak. Ezek azok a járművek, melyek a legkönnyebben szállíthatók, a legegyszerűbben felújíthatók. Kemencén 2000-ben csak egy, teknő nélküli csillealvázat találtunk, a többi ilyen jármű azóta került ide.

U151,0001 (Kemencei csille)

Ennek a csillének a váza Kemencéről került elő, a teknője azonban nem volt meg, azt egy ócskavastelepről kellett beszerezni. Felújítását Tóth Gábor végezte el, jelenleg Hamuházon található.

U152,2001-2002

Ez a két kis csille korábban egy solymári téglagyárban dolgozott, majd a Baumit telephelyén szolgáltak - virágágyásként. Onnan szerezte meg őket tulajdonosuk, Nagy Zoltán, aki a korábban 500 mm nyomtávolságú járműveket a Kemencén is alkalmazott 600 mm-esre alakította.

Jelenleg Hamuházon található mindkettő.

U152,0001-0004 (Nádasdladányi csillék)

Ez a négy csille a KBK első, nádasdladányi járműmentő akciójakor került tagtársaink tulajdonába. Először Budafokon tároltuk őket, majd 2000-ben Kemencére kerültek. Két csille fékes, kettő pedig fék nélküli kialakítású. 2006-ban átfestettük őket, fekete alvázat és mélyzöld teknőt kaptak. Részben kiállítási darabok, részben pedig pályamunkákkor használjuk őket. Tulajdonosaik: Bacsinszky Tibor, Juhász Péter, Marton Zsolt és Szűcs Zoltán.

U153,0001-0004 (Szentesi csillék)

Ez a négy csille a szentesi sertéshízlaldából érkezett 2004 januárjában. Egyik sem fékes kivitelű. Az eredetileg barna járművek 2006-ban fekete-szürke festést kaptak. Elsősorban kiállítási célokra használjuk őket. Tulajdonosuk dr. Kelemen Zsolt.  

U172,0001-0003 (Szénszerelő csillék)

Alulürítős szénszerelő csillék, melyek korábban a balassagyarmati fűtőházban dolgoztak. A csilléket megrakodták szénnel, egy vágányon a szénszerelő daruhoz tolták, amely felemelte a teknőjét, a gőzmozdonyok puttonya felett pedig kinyitották az alján lévő ajtókat, így a szén a gőzmozdonyba hullott. 2001 augusztusában érkeztek Kemencére. Jelenleg egy PFT célokat szolgál, a rosszabbik állapotú pedig kiállítási tárgyként.  

Cseh bányacsille

E különleges jármű Csehországból érkezett 2010 őszén Kemencére, egyik tagtársunk tulajdona. A jármű megtekinthető a végállomáson kialakított szabadtéri járműkiállításon.

U261,0001 (Szegi csille, Denevércsille)

Ezt a járművet a Bodrogszegi kaolinbánya felszámolása után kapta egyesületünk ajándékba. Kiállítási darab, egyik kerekének törött a nyomkarimája.

Dorogi csille

2008-ben, ócskavastelepről megvásárolt bányacsille. Magántulajdon, felújított állapotban a kemencei szabadtéri kiállításon megtekinthető.

3 db Dorogi csille

Egyesületünk 2010 tavaszán vásárolta egyben e három csillét, festésük teljes mértékben megsemmisült az idők folyamán, de csapágyaik és vonókészülékeik karban voltak tartva, így vonatba sorolhatók. Mivel a csillék nem boríthatók, így leginkább fotósvonatok résztvevője lesznek, körbuktatót pedig drága lenne építeni hozzájuk:-)

Kereső

Keresett szöveg:


Részletes képkereső


Képtár
Képtár

Vasútkereső
A kiválasztott vasút helye kis térképen

(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület - Impresszum - Hír küldés - Üzenet
Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline