| |||||||||||||||||||||||||||||||
|
Kisújszállási Gazdasági Vasút története (Felek Ferenc) Ennek a kisvasútnak a története a II. Világháború után kezdődött. 1947.V.14. Építési kérelmek a Közlekedési Minisztériumnak: „Kisújszállás a KM. támogatását kéri, hogy a Pusztatenyőn álló, mintegy 14 km hosszú kincstári tulajdont képező gazdasági vasút sínhálózatát a kuncsorbai út megépítéséig a város kapja meg használatra. A kuncsorbai földút az esőzések alkalmával annyira felázik, hogy a gazdák képtelenek földjeiket megközelíteni. A cukorrépa termés elfuvarozását ez a körülmény csaknem lehetetlenné teszi. Az új gazdák földjei kizárólag ezen a vidéken vannak, a kisvasút megépítése elsősorban rajtuk segítene.” „Túrkeve város a Túrkeve és Törökszentmiklós között elterülő, mintegy 7 000 kataszteri hold felosztott terület forgalomba való bekapcsolása végett keskeny nyomközű vasút építését vette tervbe. Ezzel a megoldással a vidék gazdáinak termelési és szállítási nehézségeit megoldhatónak véli. A vonal hossza 30 km, várható építési költsége 500 000 Ft.” 1947-ben megtörténik a Pusztatenyői Lőszerraktár kisvasútjának felbontása, ennek pályaanyaga (13 618 vfm) és 60 darab kocsija Kisújszállásra elszállítva. 1947.VI. A Kisújszállás-Csorba vonal építésének kezdete. A kisvasút a Szajol-Püspökladány MÁV vasútvonal Kisújszállás állomásáról indul. 1947.X.29-én megtörténik a közigazgatási bejárás. Ez egy kicsit lemaradt az első kapavágás mögött. 1948.V.9. A 12 km hosszúságú, 760 mm nyomtávolságú Kisújszállás-Csorba vasútvonal műszaki átadása a forgalom számára, majd V.15-én megindul a korlátozott közforgalom. A megnyitó plakátja, illetve az egykori Filmhíradó tudósítása is fennmaradt. A kisvasút 1948.VIII.6-ig 11 077 Forint bevételt könyvelhet el. A személyzet 1 fő üzemfőnök, 2 fő mozdonyvezető, 1 fő vonatvezető és 1 fő fékező. A személykocsi állomány három nyitott kocsiból áll… 1950.XII.1-jén történik meg a Csorba-Kiss Endre major vonalszakasz közigazgatási bejárása. 1951.VII.13-án történik meg a Csorba-Túrkeve vonalszakasz közigazgatási bejárása. 1952.III.5-én megkezdődik a földmunka, 54 000 m3 földet kell megmozgatni. 1953.II.4-én készül el az új pálya. 1952.IX. hóban kezdődik a Vörös Csillag Tsz. 3,5 km szárnyvonalának építése, mely 1953.IV.24.-ére készül el. 1953.V.9-én történik meg a Csorba-Túrkeve vonalszakasz ünnepélyes átadása a forgalomnak, a megnyitón Bebrits Lajos közlekedésügyi miniszter is részt vesz. A túrkevei végállomás a MÁV Mezőtúr-Túrkeve vonalának végállomásához csatlakozik. 1954.IV.8-án egy kisebb baleset: a Kisújszállás GV állomásra teljes sebességgel behaladó 2111 számú személyvonat GV 226 pályaszámú mozdonya egy, az állomáson álló személykocsira ütközött. 1954. őszén történik meg a Danitanyára vezető szárnyvonal építése és átadása a forgalomnak. 1955.III.14. A Szolnoki GVNV Kisújszállási Üzemfőnökségének pályahossza 42 904 vfm. 1956-1959 között a GV műhelyében 10 tonna raksúlyú GV Ga és Ja és Oh teherkocsik épültek, melynek jelentős része az ország többi GV üzemfőnökségéhez került. 1957.III.25-én Fűzfás és Konta között a 2115 számú személyvonat siklott. Az ok a pálya és járművek avultságában keresendő, állapítja meg a vizsgálat. 1958.VI.30. A Kisújszállási GV a Gazdasági Vasutak Igazgatóságának 17 számú üzemfőnöksége. Vonatainak számozása 3101-3199. Az egész hálózat a II terhelési szakaszba tartozik, a Kisújszállás-Túrkeve vonalon 7 ezrelék a legnagyobb emelkedés-esés, a Danitanyai szárnyon 8 ezrelék. A legnagyobb tengelynyomás 2,7-5,5 tonna, a legnagyobb pályasebesség 20-25 km/h. 1958. Mezőhegyesről Kisújszállásra 236 vfm. 9,3 kg-os repvágány. 1959.II.20. Közös pályahasználat a Csorbai Állami Gazdasággal, 3 600 vfm. pálya, 3 db váltó, valamennyi 14 kg súlyú. 1959.IV.23. Az alábbi 14 kg sínnel épült vágányrészekről van tudomásunk:
Túrkeve-Csorba
Danitanyai szárny
1960.I.18. A Vörös Csillag Tsz. a Danitanyai vonalból kiágazást kér az új 100-as istállóhoz trágyaszállítás végett. 1960.IV.1. Megszűnik a GVI, az üzemfőnökséget a MÁV Debreceni Területi Igazgatósága veszi át. 1961-ben még tervezve lett a 80-160 szelvényekben a pálya átépítése. A felépítmény ekkor a 0+00-151+86 szelvénypontok között 9,3 kg/fm, néhol 7 kg/fm sínekkel, a 151+86 - 159+21 szelvénypontok között 13,75 kg/fm, a pálya végig talpfákon nyugszik, a két sínrendszer találkozását kivéve, ahol volt néhány betonalj. Az új pálya 23,6 kg/fm súlyú felépítménnyel épült volna meg és néhány ív átépítésével 40 km/h lett volna a sebesség rajta. 1962-ben a Kisújszállási Tüzép iparvágánya felbontva, vissznyeremény 275 vfm. 7 és 9,3 kg vágány, valamint 1 db 9,3 kg váltó. 1963. A MÁV Kisújszállási GV vonalainak hossza 36,4 km. 1964.II. hóban a MÁV visszaállítja a Kisújszállás-Csorba vonalszakaszon az eredeti 20 km/h sebességet. A 10 km/h órás lassújel indokolatlan volt, mert a felépítmény, bár 9,3 kg súlyú, de a talpfa és betonalj állag igen jó. 1965-ben a fővonalak javítása miatt az alábbi 14 kg sínnel épült, évek óta forgalmon kívül lévő mellékvágányokat szedik fel egy újítás nyomán:
Ugyanebben az évben a GV járműállománya a következő:
1967-ben a kisvasút még 213 255 fő utast szállít el. Viszont 1968-ban a danitanyai szárnyvonalon már nincs áruforgalom, a személyforgalmat adó tanyavilág pedig felszámolás alatt. 1969.II.18-án – némi csúszással – megszűnik a forgalom a Danitanyára vezető szárnyvonalon… A késés oka az elhúzódó közút építése, az eredetileg kitűzött dátum I.31.-e volt… Ekkor már megkezdődik a kisvasút járműveinek elvándorlása-elmenekülése. 1969.IV. A Tömörkényi Alkotmány TSz. levélben közli a MÁV Debreceni Igazgatóságával, hogy a túrkevei kisvasutat megtekintették és az alábbi szakaszokat kívánják megvenni:
A Debreceni Igazgatóság 1 méter vágányért 65 forintot kér… 1969.VII.23-án 14:30 órakor Túrkeve állomáson a MÁV-GV átrakó vágányon fékezetlenség és a gazos pálya miatt a földkúpnak ütközött és siklott a MÁV Uh 20 55 7083 152-3 pályaszámú tartályvagon. 1969.XII.31-én megszűnik a forgalom a 12 km hosszú Túrkeve-Csorba vonalszakaszon… 1970.III-IV. Tömörkényből vasútbontó brigád dolgozik Túrkevén. A Túrkevei Vörös Csillag Tsz. a Nagymajorban lévő vágányszakasz felbontását megakadályozza, mondván, hogy az az általuk korábban megvásárolt 850 vfm. pályához tartozik. 1970.XII.31-én megszűnik az utolsó, Kisújszállás-Csorba szakaszon is a forgalom… A kisvasút Kisújszálláson található műhelye még 1976-ig működött. Az építéskor az ágyazat anyagolásában segítő két gőzmozdony:
GV 57
– 1951.IV.12.-től 1951.V.24.-ig A kisvasút C-50-es mozdonyainak átszámozása 1956.IX.17-én:
GV 240 > GV 4506 A kisvasút mozdonyai és sorsuk a megszűntetéskor:
GV 3723
– S. 1970.XII.21. A kisvasútból mementóként a földúttá vált egykori vonalak, néhány útátjáró és vágánydarabka és a Nagycenki Múzeumvasútra került pár vagon emlékeztet. Az MSZMP Kisújszállási Városi Intéző Bizottsága, a Városi Tanács VB, valamint a városi úttörőcsapatok 1957 tavaszán közös kérelemmel fordulnak a MÁV igazgatóságához, hogy a Kisújszállási GV vonalhálózatához csatlakozva, a MÁV állomással szemközti Rákóczi ligetben számukra úttörővasút létesítésére engedélyt adjon. Az úttörővasút tervezett vonalvezetéséről fennmaradt helyszínrajzon látható, hogy a tervezet részben a meglévő GV vonal felhasználásával számol. A tervből végül nem lett semmi. Menetrendek (Felek Ferenc - Moór Attila - 2015.)
|
| |||||||||||||||||||||||||||||
(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület -
Impresszum -
Hír küldés -
Üzenet Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline |