kisvasut.hu - Kovászna-Kommandó Erdei Vasút - | ||||
Újabb két L45H dízelmozdony érkezett Kommandóra és három személykocsi Kovásznára 2008.11.19 (Markója Szilárd) A Kovászna Megyei Tanács újabb lépést tett annak érdekében, hogy a Székelyföld legkiemelkedőbb ipari műemlékeként számon tartott Kovászna-kommandói Erdei Vasúton (és a hozzákapcsolódó siklón) mielőbb felvegye a forgalmat, részben azért, hogy megteremtse a kapcsolatot Kovászna város és Kommandó nagyközség között, részben pedig azért, hogy a kisvasút által bekapcsolja méginkább ezt a régiót az erdélyi turizmus vérkeringésébe. Megérkeztek. Sajnos ahogyan fogynak Romániában a kisvasutak, úgy fogynak, és egyre nehezebben beszerezhetők a kisvasúti járművek. Minden lehetőséget meg kell ragadni a járműállomány gyarapítására, pláne, ha egy leendő kisvasút múzeumvasútként és hivatásforgalmat ellátó rendes vasútüzemként is kíván üzemelni a közeljövőben. Ezen gondolat jegyében a Kovászna Megyei Tanács újabb két mozdonyt és három személykocsit vásárolt, bővítendő a KoKEV hiányos járműparkját. A két mozdony a marosvásárhelyi CFR kisvasútról érkezett Kommandóra. Sorozatukban eleinte L35H-nak készültek (L35H 020 --> 1976-ig 040-D45H-003, majd 1976 után 87-0003-1, az L35H 030 --> 1976-ig 040-D45H-007, majd 1976 után 87-0007-2), így igen korai építésűek. A 87-0003-1-es pályaszámú mozdony 20470-es gyári számon készült 1966-ban a bukaresti Augusztus 23. Művekben. Társa, a 87-0007-2-es 20547-es számon, 1967-ben. A 003-as pályaszámú mozdony ma a legrégibb meglévő darabja a típusnak. Sajnos a gépek pályaszám és egyéb táblái eltűntek az 1996-os leállítás óta. Megmaradtak viszont a gépkönyvek, melyek feldolgozása folyamatban van. A részletes járműtörténetet ezen cikk módosításával fogjuk bemutatni. Annyi azonban elmondható, hogy a dízelek hosszú életük alatt több helyen is megfordultak, Marosvásárhely előtt zömmel a tordai kisvasúton üzemeltek. Időközben motorcserén estek át, és az eredeti 350 LE-s motorjaikat 450 LE-s motorokra cserélték. Így típusjelölésük is változott L35H-ról L45H-ra. Folyamatos karbantartásban volt részük, főműhelyi nagyjavítást Kolozsváron kaptak a Februarie 16 Remarul Cluj vasúti járműjavító üzemben. Utolsó nagyjavításokat 1991-ben kapták, így a gépek 1996-os leállítása óta nem sok idő telt el. A viszonylagosan lerobbant külső üzembe állítható belsőt takar. Remélhetőleg felújításuk hamarosan megkezdődik Kommandón. A gőzösök mellett immár három dízel gépből álló járműpark feladata az alsó és a felső vonalon a hivatásforgalomban közlekedő személyvonatok vontatása lesz. A harmadik mozdony lesz a tartalék, arra az esetre, ha az alsó vagy felső vonalon üzemelő társa időszakos szerelésre vagy főműhelyi nagyjavításra szorul. Három darab személykocsi is érkezett a vasútra, szintén a marosvásárhelyi hálózatról. Mivel a KoKEV 1999-es bezárás után nem maradt fedett személykocsi (az alsó vonalon: egyáltalán személykocsi) a vasútüzem járműállományában, ezért az év nagyobb részében, a kárpáti időjárásnak megfelelően zárt személykocsikra van szükség ahhoz, hogy az üzemet fel lehessen venni. Jelen személykocsik bár igen lerobbant állapotúak, az őrzés nélküli tárolás elsősorban a kocsiszekrényt és a belső berendezést viselte meg, azonban ezek helyreállíthatók. A futóművek, forgóvázak majdnem hiánytalanok. A kocsik légfékesek, így az L45H dízelmozdonyokkal vontatva még biztonságosabban lehet az utasokat szállítani, ami különlegesen fontos szempont az emelkedőkkel tarkított kovásznai és kommandói hegyipályákon. A három személykocsit, továbbá a jövőbeni vasútüzem számára felújítandó kocsikat és tehervagonokat a kijelölt tároló (gyűjtő) állomáson, Sikló-Alsón (Tündérvölgy állomás) deponálta a Kovászna Megyei Tanács. A szállításokról további fotók itt. A szállításról a Magyar Televízió Kárpát-expressz adásában is szó volt (első riport).
| ||||
(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület -
Impresszum -
Hír küldés -
Üzenet Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline |