kisvasut.hu - kisvasut.hu - Vasúttörténet - Közép-Magyarország

Diósjenői Erdei Vasút

(Szűcs Zoltán József)



Muslivasút néven is ismerték a vonalat.

A P5-ös mozdony Musliban

A P5-ös mozdony Musliban
Fotó: Fehér Ferenc gyűjteményéből (1956.01.28.)

Ez a vonal különös - bár a terepadottságok miatt érthető - okból nem futott be a névadó településre. Néhány kilométerrel a falu határa előtt a MÁZSAHÁZ-tól indulva - a KEMENCE-PATAK völgyében - MUSLI FORRÁS - VADÁSZHÁZ-ig futott. A pálya 600 mm nyomközű volt, 6 km-t tett meg. A viszonylag rövidke pályán jelentkező nagy szintkülönbség leküzdésére a Kemence-patak völgyében forduló kitérő párt létesítettek. Az első 4 km-en a vasút a Kemence-patak völgyében kanyarog, számos kis hídon átfutva a patakocska felett. A forduló kitérők után kapaszkodik ki a völgyből a Nyír-rét fennsíkja felé. Elágazás, állomás a vonalon nincsen. A Mázsaház volt a vasút üzemi központja. Egyik felében az iroda, a másikban a vontató szállása kapott helyet. Természetesen itt is "négylábú" volt a vonóerő, és maradt mindvégig.

Rövidesen elkészült a MUSLI - NYÍRRÉT 1 km-es szakasz.

Felmerült a vasútnak a Kemencei kisvasút királyházi ágával való összekötésének gondolata, a JELESFA - RÓZSÁS - POGÁNYVÁR vonalon, 9 km hosszban. Elkészültek a tereprendezési munkálatok, de időközben változott a világ, a vágányokat már nem rakták le.

Ma pedig csak a töltések, korhadó talpfák, leszakadó félben lévő hídgerendák tanúskodnak az elmúlt időkről.

Legutóbbi módosítás: 2008.01.30. 18:35

(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület - Impresszum - Hír küldés - Üzenet
Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline