| |||||||||||||||||||||||||||||||
|
Hódoséri (Vinyei) Erdei Vasút (Szűcs Zoltán József) A vasútvonalat az Eszterházi uradalom építette 1917-ben, lóvontatásra, 1920-ban gőzüzemre adták be a kérelmet. A 760 mm nyomtávolságú kisvasút a vinyesándori fatelepről 9 km hosszan vezetett a Hódos-ér völgyében a Kék-hegy alatti Imremajorig (ma Ménesjáráspuszta, Kisszépalmától kb. 2 km északra). A gőzvontatásra áttérés után a nagyvasút a szintbeli kereszteződés helyett aluljárón szerette volna átvezetni a kisvasutat, meg is tervezték, a kisvasút azonban időt húzott, majd 1927-ben közölte, hogy az erdőt letermelte, a vasúton egyelőre nem lesz számottevő üzem, így az aluljáró lekerült a napirendről. A fakitermelő vállalkozók áttelepülése miatt a vonal felső 4 km-es szakaszát elbontották. 1927 és a II. világháború vége között nincsenek információk a vasút működéséről, lehet, hogy használaton kívülre került. 1947-ben, majd 1955-ben részletes tervek készültek a felbontott szakasz visszaépítésére, az imremajori csikótelep és Porva község kiszolgálásra, de hitelhiány miatt az építkezés nem valósult meg. 1951-ben a vasút üzemen kívül áll, szeptembertől az ERDŐKÉMIA kőbányáiból történik kőszállítás, melyet a kőbánya vállalat az erdei vasút vonalának alsó 1500 méteres szakaszán saját lovaival és kocsijaival bonyolít le. 1952-ben tervek készülnek az ugodi kőbánya kisvasútjának újjáépítésére, ennek sínanyagát a hódoséri vasút bontásából kívánják biztosítani. Megállapítást nyer, hogy a hódoséri erdei vasút talpfáinak 40-50%-a teljesen elkorhadt. 1956-ban 400 tonna fát, és 120 tonna követ szállított. 1959-ben a hódoséri erdei vasút adatai: üzemi hossz: 6 km 1958-ban új végrehajtási utasítás készül az EV/MÁV kereszteződésére. 1959-ben a vonal már forgalmi adatok nélkül szerepel egy bakonyi erdei vasutakkal foglalkozó iratban.
(Moór Attila kutatási adataival kiegészítve)
|
| |||||||||||||||||||||||||||||
(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület -
Impresszum -
Hír küldés -
Üzenet Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline |