kisvasut.hu
Vasúttörténet - Közép-Magyarország
~ Almamellék ~ Balatonfenyves ~ Beregszász (UA) ~ Budapest, Gyermekvasút ~ Csömödér ~ Debrecen ~ Debrecen, vidámpark ~ Felcsút ~ Felsőtárkány ~ Gemenc ~ Gyöngyös ~ Hortobágy ~ Kaszó ~ Kecskemét ~ Kemence ~ Királyrét ~ Kommandó (RO) ~ Lillafüred ~ Mesztegnyő ~ Nagycenk ~ Nyíregyháza ~ Pálháza ~ Pécs ~ Szegvár ~ Szilvásvárad ~ Szob-Nagybörzsöny ~ Tiszakécske ~
Főoldal
Menetrendek
Vasúttörténet
Rendezvények
Kisvasúti napok
KBK
Könyváruház
Szakmai oldal
Képtár
Térképtár
Irattár
Linktár
Cikkarchívum
Újdonságok
GyIK
Partnereink





English Deutsch Român Nyomtathat vltozat

Bernecebaráti Erdei Vasút

(Szűcs Zoltán József)



Hasonló fekvésű és adottságú a Kemenceihez, története is hasonló, a Wolfner-Schanczer építette.

Fehér Ferenc mozdonyvezető

Fehér Ferenc mozdonyvezető
Fotó: Fehér Ferenc gyűjteményéből

Azonban erre a vasútra már csak a manapság teherautó-garázsnak használt egykori motorszín emlékeztet. Kiépítettségében, történetében a Kemenceivel rokon, fizikai kapcsolatban soha nem volt a két vasút, azonban az Érsekség az átvétel után egy üzemegységként kezelte a két vonalat. Sokáig megmaradtak a lóvontatásnál, e két, nagyvasúthoz nem csatlakozó vonalon nem volt érdemes nagyobb fejlesztésbe fogni. A vonatot itt is csak hegymenetben kellett vontatni, a teli kocsik - fékkel biztosítva - legördültek a fűrésztelepre. A kemencei és az itteni vonalon 29 teherkocsit használtak. A fát, csakúgy mint Kemencén, teherautóra rakták és Drégelypalánk MÁV állomásra szállították.

A vasút a falu szélétől indulva, délkeleti, majd keleti irányban, a Szántó-hegy, Kakukk-bérc és a Mészdomb, István-hegy között induló Nagy-völgyben futott a Vár-patak mentén. 1910-12 között épült ki a 600 mm nyomközű BERNECEBARÁTI - OSZLOPÓ - DRINÓ fővonal 5,7 km hosszban. Ugyanekkor készült el a Kalakocsi mellékvonal 2,3 km-e is.

1913-ban a drinói mellékvonal 2,7 km, 1915-ben az Oszlopói I. mellékvonal 3 km készült el.

A terület tulajdonosa, az Esztergomi Érsekség ezt a vonalat is kezelésébe vette, az építést is folytatták, 1928-ban elkészült az Oszlopó II. mellékvonal. Őket megelőzve a Schmiedl cég elkészítette a Loponai mellékvonalat 0,7 km hosszban.

Az állami erdészet ezt a vonalat is átvette, a korszerűsítések mellett megépítették a fővonal folytatását a DRINÓ - DESZKÁS 2,8 km-es szakaszt.

1954-ben a vasút egy MD-40 tipusú motormozdonnyal gyarapodott.

1966-67-ben a mellékvonalak után a Drinó-Deszkás, majd 1968-69-ben a Bernecebaráti-Oszlopó vonal sorsa is a felszedés lett.

Legutóbbi módosítás: 2007.11.25. 13:23

Kereső

Keresett szöveg:


Részletes képkereső


Képtár
Képtár

Vasútkereső
Vasútkereső térkép

(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület - Impresszum - Hír küldés - Üzenet
Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline