kisvasut.hu - kisvasut.hu - Vasúttörténet - Dél-Dunántúl | ||||
Csányoszrói Erdei Vasút (Marton Zsolt) 1946-ban építette a Dendra Faértékesítő Vállalat. Célja a szilasi és felsőerdői területen kitermelt faanyag beszállítása. Vonóerő: gőzmozdony, 1949-től dízel. A gőzmozdony a MÁVAG 4719 gyári számú gépe volt, melyet 1918-ban gyártottak. Nyomtáv: 600 mm, sínrendszer 7 kg/fm, max. emelkedés 28 %o, min. ívsugár: 30 m. Építési hossza: 5,3 km, üzemi hossza: 4,8 km. Az első vonalrész a csányoszrói MÁV állomási rakodóvágány ill. a Dendra fatelep mellől északi irányba Felsőerdő felé 4,5 km hosszban épült. 1949-ben a Dendra fatelepi hálózat kivételével (0,5 km) átvette az Állami Erdőgazdaság. Még ez év októberében megindult az első erdőgazdasági szállítás az ugodi erdei vasúttól kapott Hofherr R-22 tip. 20 LE-s izzítófejes, kétütemű nyersolaj működésű mozdonnyal. 1949-ben a felsőerdői vonal végét 0,5 km-rel meghosszabbították. Ugyanez évben megépült Csányoszrón a Dendra irodahelyiségét és fatelepét megkerülő 343 vfm hosszú kitérő szárnyvonal, valamint a Csányoszró MÁV állomáson az oldalrakodó iparvágány. 1951-ben megépítették a balra, nyugati irányba haladó szilasi szárnyvonalat 0,8 km-es hosszban, majd 1952-ben még 0,4 km-rel és 1953-ban 0,3 km-rel meghosszabbították. 1951-ben Csányoszrón megépült a mozdonyszínhez és javítóműhelyhez vezető vágány 73 méter hosszban. 1956-ban a fővonalat Felsőerdőn északi irányba 0,9 km-rel, majd balra nyugati irányba 0,3 km-rel meghosszabbították. 1958-ban teljes hosszban felbontották a szilasi nyugati, bal oldali szárnyvonalat (1,5 km) és megépítették a keleti, jobb oldali 0,8 km hosszú szárnyvonalat. Ezt 1961-ben még 0,7 km-rel meghosszabbították. 1960-ban a fővonal végéből Felsőerdőn elbontottak 0,9 km-t. 1963-ban Csányoszrón a MÁV rakodón a fővonalból balra ÉNy-i irányba 41 vfm hosszú rakodó csonka épült. Még az évben elbontották a szilasi jobb oldali szárnyvonalat 1,5 km hosszban és csak 26 vfm hosszú csonka kitérő maradt meg belőle. 1964-ben felbontottak Felsőerdőn a fővonal bal oldali nyugati részéből 320 vfm-t, melyet Vajszlón (Besencén és Kiságpusztán) építettek be. 1965-ben felbontottak a fővonal végéből Felsőerdőn 500 vfm-t és ugyanott jobbra keleti irányba beépítették. 1966-ban a kisvasút Süttőről egy új "Maszolaj" platóskocsit kapott. Még az évben a Hofherr mozdonyt kiselejtezték. Továbbiakban a szállítást a vajszlói MD-40 tip. mozdonnyal folytatták és 5 pár 4,0 tonna raksúlyú, Dendrától átvett vasvázas truck, valamint a "Maszolaj" rönk- és tűzifás kocsival 1971-ig, a szállítás végleges megszűnéséig. 1969-ben a vasút fővonalán 3 nagyobb és 2 kisebb fahidat, valamint 2 faátereszét felújították. Ugyanakkor a fővonal Feketevíz fahídját és a vasút alépítményét a híd előtt és után, 70 cm-rel megemelték a Dél-dunántúli Vízügyi Igazgatóság előírására. 1973-ban a fővonal szárnyvonalait Felsőerdőn felbontották, és csak az egyenes északi irányba haladó fővonal maradt meg a 47+74 szelvényig. A vasúti pályát 1978-ban teljes hosszban elbontották. A vasútüzem engedélyének száma és kelte: 31-839-2/1970.VII.30.Bm.Tan.VB.ÉKV.Oszt. Pécs
| ||||
(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület -
Impresszum -
Hír küldés -
Üzenet Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline |