kisvasut.hu - Kemencei Erdei Múzeumvasút - | ||||
Pankaszi mozdony parkvasúti méretben 2021.01.01 (Sütő Gábor) A pankaszi téglagyár A néhai gyár területén ma erdő nő, a természet a területet visszaette. Csak a közel 60 méter magas kémény dacol az elmúlással, s fölötte ma nem füstzászló látható, hanem a mai korunk fontos eszközei, antennák. A gyár maradványai nem látogathatók, rendőri megfigyelés alatt vannak. Veszélyes és tilos bemenni, és ott tartózkodni, mert kényelmetlen a következmény, és jöhet a magyarázkodás, mentegetőzés. A gyár kisvasúti rendszere három féle nyomtávval rendelkezett. A 760 mm-es egy kilométer hosszú volt, és állandó lejtéssel Pankasz vasútállomásra (MÁV 25. vonal, Celldömölk – Zalaegerszeg - országhatár szakaszának 1000-dik szelvényében – azaz éppen 100 km-re Celldömölktől) vezetett déli irányban. Az 500 mm-es hálózat a belső anyagmozgatási (prés, szárító, kemence, tároló közötti szállítás) feladatokat látta el. A 600 mm-es „bányakuli” egy kilométer hosszúságban, nyugat felé futva, az agyag beszállítást végezte, három csilleszerelvénnyel, ezeket felváltva használták. A „bányakuli” vonalát a kétezres évek elején bontották el, a csillék máshová kerültek, reméljük nem a kohó gyomrába, a mozdonyt a Kisvasutak Baráti Köre Egyesület egyik tagja, Kelemen Zsolt vásárolta meg, majd a KBK Egyesület tulajdonába került. A Kemencei Erdei Múzeumvasút egyik féltett kincse, gondos kezek vigyázzák és üzemeltetik, gyakran fut a vonatok élén. A bányavasút utolsó mozdonyvezetője „M úr” azaz Magyi István úr legendásan bohém, egykori barátom, korábbi munkatársam örök álmát alussza a nagyrákosi temetőben, és sajnos Zsolt is a túlvilági kisvasutakon vonatozik már… Miért a Pankaszi mozdony? A kisvasutak iránti intenzív érdeklődésem a ’90-es évek közepe táján indult, az 1:10-es méretarányú modellek ötlete akkor fogant meg, játékként indult, de szenvedélyemmé vált. Negyed század alatt nagyon sok érdekes vasútmodell készült el, kiállításaink és bemutatóink száma –becslésem szerint- kétszáz körül jár. Tagságom a KBK-ban 1998-as, az eltelt 23 évben sok-sok mindent megosztottam modellezéssel, kisvasutakkal kapcsolatban, a legkülönfélébb információkat. A KBK füzetek gyűjteménye ma is könyvespolcunk értékes darabja. Sajnos, bár természetesen részemről is érthető, hogy e kinyomtatott, kézbe vehető hagyományos formát ma már az azonnali internetes információ váltotta fel. A Magyar Vasúttörténeti Park, azaz a Füsti (továbbiakban: Park) a Kerti Vasutak Nemzetközi Találkozóján, szinte minden alkalommal, meghívással, részt vettünk, az 1:10-es modelljeinkkel és pályával. Ez a program a Park személyszállító kisvasútjának elkészülte óta minden évben megrendezésre kerül. Mindig érdeklődéssel figyeltem a 184 mm nyomtávú mozdonyok, kocsik működését, elsősorban az akkumulátoros mozdonyok felé fordultam. A szándékot elhatározás követte, hogy legyen ilyen mozdonyunk! No de milyen? Kisvasúti vagy nagyvasúti? És melyiket válasszuk? Kertes vidéki házunk hosszú, de szűk udvarral rendelkezik, két oldalról is melléképületekkel. Először is újabb vasutat kellett építeni a meglévő 76 mm-es mellé, 184 mm-es parkvasutat! Első járóművünk e pályára egy bölcsővázas négytengelyes kocsi lett. A próbajármű azonnal hasznos lett, kézi erővel mozgatva közelítette a tüzelőt a tárolótól a lakás felé. Tehát megvalósult háztáji, „udvari” GV! A pankaszi kismozdony kicsinyítése 1:3-as hosszléptékben történt. A megfelelő rajzok-méretek fotók elkészítésében köszönet illeti Tibit vagy ahogy ismerjük Bacsit. Bár az 1:3-as kicsinyítésnél a nyomtávkicsinyítésnél a nyomtáv nem változhatott 200 mm-re, mert így csak itthon közlekedhetett volna, saját pályán. A kismozdony, tehát a parkvasúti MD-40-es építése a kerekek kialakításával kezdődött esztergapadunk segítségével. A tengelyek 20 mm-es köracélból készültek. Dupla csapágyazásuk van, a rugózást csavarrugók adják meg, menet közben láthatóan, érezhetően nyugodt futást eredményezve. A mozdony burkolatai a motortér, vezetőállás, alvázburkolatok 1-3 mm-es fémlemezből bonthatóan, modulosan, szerelhetően lettek kialakítva. A szegecselés (számlálva) pontos és arányos. A fülkeablakok, a kis modellekhez hasonlóan, plexi lemezből készültek. Az ütköző-vonó készülék mindenben az eredeti kicsi változata, könnyen kapcsolható hozzá bármilyen vontatmány. Mozdonyunk kezdetben csak kiállítva, meghajtás nélkül, mutatkozott be kisvasúti napokon, Csömödéren és Kemencén is, egyelőre csak guríthatóan. KBK-KEMV 2244,4123 psz. mozdony 1:3-ban A Park munkatársaival az évek során kialakult jó kapcsolat, szakmai segítség révén folytatódott a jármű további építése. A meghajtást tengelyenként 1-1 db. 24 V-os, 350 W-os, 400 /perc fordulatú elektromos motorok látják el párhuzamos kapcsolásban. Az energiát 2 db. sorba kapcsolt 12 V 80 Ah (amperórás) munka-akkumulátorok adják. Vezérlése P.W.M. rendszerű szaggatós szabályzóval lehetséges, amely folyamatos szabályozást és irányváltást is ad. Jellemző, hogy a 24 V-ot nem igénybe véve, a mozdony terhelés nélkül, már 4-5 Volton megindul. A kezeléséhez műszerekkel ellátott kicsi pult készült voltmérőkkel, ampermérővel, kapcsolókkal (világítások, jelzőkürt). Az elektromos egységeket bizonyos szempontból túlméreteztük, erős vezetékek, kötések biztosítják a biztonságos üzemeltetést. Ez a későbbiekben igazolódott a használat során. Az elmúlt esztendő szeptember 20-án, szép vasárnap, a Park a Park kerti vasúti nyílt napján került sor az igazi bevetésre. Gépkocsin utasterében részben szétszerelve érkezett a Parkba, és a nyitási időre összeállt minden. Vezérlőkocsit a Park biztosított, egyelőre csak próbakörre. Megvallom, amikor elkészültek az 1:10-es járműveink, rengeteget bukdácsoltak, elakadtak, nehézkesen működtek, de mégis sikeresek voltak, a teljesen kézi munkával készített C-50-es, 357-es gőzmozdony és társaik. A hajtányozással ugyanígy voltunk, a hibákkal, módosításokkal kellett állandóan szembenéznünk. Miután a rövid ideig tartó lehetőségek sajnos elbuktak, akkor gondoltunk a kerti, illetve parkvasúti járművekre. Az első köröket a parkban, óvatosan, kissé félve tettük meg. Hol lesz az első baki, hol esünk ki, hol maradunk fekve. Ez nem történt meg az üzemkészség 100%-os lett! A délutáni órákban kocsit is kértünk és beszálltunk az utasszállításba. Összességében kb. 10-15 kört tettünk meg. Az akkumulátorok alig merültek valamicskét, a motorok szinte nem is melegedtek. Kis mozdonyunk minden szempontból kompatibilis volt a Park rendszerével, űrszelvény, nyomtávolság, szerkesztési szempontok szerint.
A vírustól bezárt világban, amibe kerültünk immár ősztől a második hullámot próbáljuk túlélni. Ismét műhely és elkezdődött a vezető részére rendszeresített, egy ülőhelyes vezérlő-fékes kocsi építése. A barna-fekete lórészerű kocsi mechanikus kéziféket kapott lábszőnyeggel, kényelmes „doboz” üléssel. A racsnis kézifékkel lassítható, fékezhető a vonatunk. amely áll a mozdonyból, a vezérlő kocsiból és a 2-3 fő szállítására alkalmas bölcső kocsiból. Hogy mit szeretnénk 2021-től? Talán vége lesz ennek a félelem teli körülménynek. Talán újra gördülhet minden a kötöttpályán mindenféle nyomtávon: a Parkban, Kemencén, Csömödéren, Kisrákoson, szinte mindenhol. Múljon el a félelem, legyünk újra együtt. Kisrákos, 2021. február 12.
| ||||
(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület -
Impresszum -
Hír küldés -
Üzenet Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline |