kisvasut.hu
~ Almamellék ~ Balatonfenyves ~ Beregszász (UA) ~ Budapest, Gyermekvasút ~ Csömödér ~ Debrecen ~ Debrecen, vidámpark ~ Felcsút ~ Felsőtárkány ~ Gemenc ~ Gyöngyös ~ Hortobágy ~ Kaszó ~ Kecskemét ~ Kemence ~ Királyrét ~ Kommandó (RO) ~ Lillafüred ~ Mesztegnyő ~ Nagycenk ~ Nyíregyháza ~ Pálháza ~ Pécs ~ Szegvár ~ Szilvásvárad ~ Szob-Nagybörzsöny ~ Tiszakécske ~
Főoldal
Menetrendek
Vasúttörténet
Rendezvények
Kisvasúti napok
KBK
Könyváruház
Szakmai oldal
Képtár
Térképtár
Irattár
Linktár
Cikkarchívum
Újdonságok
GyIK
Partnereink





English Deutsch Român Nyomtathat vltozat

2024.11.30 (Felek Ferenc)



  • 1888.VII.20.-án megindult a BHÉV Budapest – Cinkota közötti normál nyomtávolságú, gőzüzemű vasútvonalán a közforgalom. A vonal mellett volt található Puszta-Szent-Mihály apró települése, melynek lakói csatlakozó kisvasút építését vették fejükbe!
  • 1892.V.22.-én a „Puszta-Szent-Mihályi Közúti Vasút Részvénytársaság” alakuló közgyűlését a „József főherczeg telepen” levő Virág-féle vendéglő különtermében tartották meg. Alaptőkéjét 25 000 Forintban határozták meg, a részvényt jegyzők száma 269 fő volt.
  • 1892 júniusában az Rt. által megbízott Farkas Ignác kérelme a Kereskedelemügyi Minisztériumhoz:
    A lófogatú közúti keskenyvágányú vasút a Budapesti Helyiérdekű Vasút Budapest—Cinkota vonalon levő „József főherceg telep" megállóhelytől Budapest határútjának bal oldali szélén vezetne Csömör község határáig, s ott lépne Szentmihályi puszta területére. A puszta területén a Szent István utcán, a Kossuth utcán, a Rákosi úton és a Miklós utcán át az Ilona utca érintésével érne az Almássy Pál telep főterére. Vonatelkerülési kitérőt a két végponton, valamint a 10 és 11szelvény között (49 méteres), a Kossuth utcában (70 méteres) és a Rákosi úton (49 méteres) terveztek.
  • 1893.VIII.29.-én engedélyokirat kiadva a KM által 61 967 iratszámmal. A leendő nyomtáv 76 cm, a legnagyobb emelkedés/esés 15 ezrelék, a legkisebb ívsugár 20 méteres, a megengedett sebesség 15 km/h.
  • 1893.IX.23.-án az elkészült lóüzemű kisvasút Műtanrendőri Bejárása. A vasúti pályát 2 745 m hosszban építették ki. Felépítményét Resicáról vásárolt 9,25 kg/fm acél sínekből fektették. A nyílt vonalon 603 hétméteres, 109 hatméteres és 71 rövidebb sínszál, valamint 3 501 darab talpfa került a pályába. A kitérőkben 62 hétméteres, 11 hatméteres és 49 rövidebb sínszálat 368 darab talpfára fektettek.

Az építési költségekről és a vasútfelszereléséről készített elszámolás szerint a sín, sínszeg és síncsavar vásárlására 6 809; váltókra 1 267; talpfákra 2 440; a nyolc ló vételére 700; a három nyitott nyári kocsira 1 950; a két zárt téli kocsira 2 150, míg az egy teherkocsira 155 Forintot költöttek. A tervezés és az engedélyezés 1 212, az építési munkák bérköltsége pedig 2 208 Forint volt.

  • 1893.IX.26. – án megindul a forgalom. Ez két zárt téli, három nyitott nyári kocsival és nyolc lóval indult. A pályafenntartási munkákhoz egy alacsony oldalú kavicsszállító teherkocsit is vásároltak. E járműre télen hóekét szereltek. A havas időjárás okozta rendkívüli eseményekre gondolva egy szánt is beszereztek, ám ezt a vasútüzletberendezési tőkéjén kívüli összegből fizették. A személykocsik szekrényhossza 5 000; tengelytávja 1 500; szélessége 1 850; kerékátmérője 700 mm; a nyitott kocsik magassága 2 680, a zártaké 2 794 mm volt. A nyitott kocsikon 20 ülő, 9 álló utas és 2 alkalmazott utazhatott. A járművek saját tömege 1 500 kg, terhelhetőségük 2 250 kg, míg legnagyobb keréknyomásuk 0,9381 tonna volt. A zárt kocsik szekrényére négy álló ablak, utasterébe hosszirányú padsor került. E járműveken 14 ülő, 16 álló utasnak és 2 alkalmazottnak az utazását engedélyezték. Saját tömegük 1 800 kg, terhelhetőségük 2 400 kg lehetett; a legnagyobb keréknyomást 1,05 tonnában határozták meg. A forgalmi telepen kétvágányú, 78 m2 alapterületű kocsiszín épült. Megfelelő szabad terület hiányában a nyolc leállással tervezett istálló és a három szolgálati lakás a Sándor utcába került. A pályafenntartási munkák tartalékanyagait a forgalmi telep udvarán helyezték el. A pályába fektetett talpfák hossza 1 m, a nyílt vonalon készített kavicságy felső szélessége 1,70 m, vastagsága 20 cm volt. (A vasúti pálya mindenütt az utcaszintben haladt.) A beépített váltókat a Ganz gyár szállította.

Az igazgatósági tagok tíz éven át nem vették fel fizetésüket. Csúcsforgalmi órákban — esetenként — pedig az igazgató, Jellinek Henrik (is) felcsapott kocsisnak. Szabad napjain mégis arra panaszkodott, hogy a környéken milyen sok az irigye. Kezdetben bőven akadtak nehézségek a cég üzemében. Az először vásárolt lovak gyenge állapota miatt megtörtént, hogy egy beteg állat menet közben múlt ki…

Optimális esetben a vonal végig utazása 22 percbe telt, ami 7.6 km/h átlagsebességet jelentett. A szerelvényeket fel és leszállás miatt bárhol le lehetett inteni!

  • 1894-ben újabb 2 személykocsival 7 darabra emelkedik a járműállomány
  • 1898-ban újabb 2 személykocsival 9 darabra emelkedik a járműállomány.
  • 1900-ban Pusztaszentmihály át lett nevezve Rákosszentmihályra.
  • 1902-ben lapozunk bele a RÁKOS VIDÉKE újságba:
    A Pusztaszentmihályi Közúti Vasút igazgatósága 1902. évi július hó 19-én Farkas Ignác elnöklete alatt tartott ülésében több fontos határozatot hozott.
    Az elnök bejelentette az igazgatóságnak, hogy a társaság szükségletére készítendő két zárt személyszállító kocsi szállítására vonatkozólag mindössze az aradi Weitzer-féle gyártól, a Roessemann és Kühnemann cégtől és a Ganz- féle vasöntö- és gépgyár részv.-t.-tól érkeztek be ajánlatok. Weitzer 5 470 koronát, Roessemannék 3 050 koronát, a Ganz- gyár pedig 3 000 koronát kér egy-egy kocsi elkészítéséért. Az igazgatóság a Ganz és Társa cég ajánlatát fogadta el és a két kocsit az ajánlati árért Griffin-kerekekkel ellátva, a társaság vágányára szállítva megrendelte.
    Érdekes volt az elnök másik bejelentése is, a melyben elmondta, hogy a Ganz és Társa céget egy alkalommal arra kérte föl, hogy tegyen számítást arra nézve, mennyi költséget kivánna a lóvasútnak villamossá alakítása ? Most a cég a költségszámítást beküldte, a melyből kiderül, hogy a vasút átalakítása, vagyis a vezeték létesítése, a központi telep építése és berendezése és négy gépkocsi szállítása összesen 130 000 koronába kerülne. De az átalakítással kapcsolatban a vonalnak körülbelül 1 200 méterrel leendő meghosszabbítása is szükségessé válnék, a mi újabb 15 000 korona költséggel járna és így az átalakítás és a vonalmeghosszabbítás összes költségei 145 000 koronára rúgnának. Ezekre az adatokra azért volt szükség, hogy a villamosra átalakítás szüksége ne találja készületlenül az igazgatóságot.
    Elhatározta még az igazgatóság Bugyi Ferenc József indítványára, hogy a helyi érdekű vasutak igazgatóságát a közlekedés föntarthatása végett fölkéri, hogy vonatai a szentmihályi lóvasút kocsijaira a csatlakozás érdekében 3—4 percig várni tartozzanak.
    Matinszoka Rezső indítványára elhatározták, hogy iskolai szünetek idején tanuló-bérleteket a jövőben ki nem adnak, továbbá, hogy az ellenőrnek és az első kocsisnak a fizétését fölemelik.
  • 1904-ben a kisvasút székházának címe: Budapest, VIII. kerület, József-utca 72 szám. Üzemvezető Bugyi Ferenc József.
  • 1904.IV.6.-án 9:15 órai kezdettel tartatott meg a kisvasút építendő második vágányának Közigazgatási bejárása.
  • 1905.IV.30.-i RÁKOS VIDÉKE lapból egy számunkra értékes ollózás:
    A lóvasúttársaság a húszperczes közlekedés életbeléptetésével a következőket ajánlja a közönség figyelmébe:
    Minthogy a lóvasútnak a teljes pályáját 20, sőt 18 percz alatt kell megtennie, kijelenti az igazgatóság, hogy a végállomáson eddig szokásos csengetés megszűnik. A lóvasúti kocsik pontosan indulnak a menetrend szerinti időben, de ezt az indulást külön csengetés jelezni ezentúl nem fogja.
    Dudálás ezentúl csak az utczasarkokon közbiztonság szempontjából fog történni s nem a kocsi közeledtét fogja jelezni.
    A kocsik csakis a megállóknál állhatnak meg; valamennyi megállóhely feltételes lévén, kéri a társaság a közönséget, hogy a kocsikat a megállóhelyeknél szíveskedjék bevárni. A kocsik egyebütt, a menetrend betartása s igy a közönség legfontosabb érdeke szempontjából, még kivételesen sem állhatnak meg; utánuk szaladni vagy azokat várakozásra kényszeríteni szigorúan tilos.
  • Szintén 1905-ben Puhl Lajos kocsist fejbe rúgta az egyik ló, a saját felelőtlensége miatt bekövetkezett tragédia az életébe került.
  • 1906.V.16.-án pedig oly heves felhőszakadás zúdult e térségre, hogy a kisvasúti pálya jelentős része iszappal szennyeződött és a forgalmat több napig szüneteltetni kellett.
  • 1910-től újabb 2 személykocsival 13 darabra emelkedik az járműállomány, hozzá 15 lóval. Az egyetlen teherkocsit viszont üzemen kívül helyezték.
  • 1911-ben a kisvasút székházának címe: Rákosszentmihály, Ilona-utca 24 szám.
  • 1911-ben a BHÉV normál nyomtávolságú hurokvonalat épített Rákosszentmihályra (átadva a forgalomnak 1911.XII.7.), mely fokozatosan elvonta a forgalmat a keskeny nyomtávolságú lóvasúttól.
  • 1913.VI.30.-án a kisvasút üzeme be lett szüntetve, az oka: a BHÉV utas elszívó hatása miatti csőd.
  • 1915.X.25.-én a kereskedelemügyi m. kir. miniszter 1915. évi 62.908. számú rendelete, a Pusztaszentmihályi Közúti Vasút részvénytársaságnak Budapest— Czinkota »József főherceg-teleptől« Pusztaszentmihályra vezető keskenyvágányú ló fogatú közúti vasút építésére és üzletére kiadott engedélyokirat hatályon kívül helyezéséről.
  • 1916-ban a kisvasút pálya és jármű állománya versenypályázat útján eladásra került.

Forrás: 

  • Arcanum honlap, szaksajtó
  • Hungaricana honlap, sajtó
  • K Juhász Erzsébet – Száz éves (lenne) a pusztaszentmihályi lóvasút – Városi Közlekedés, 1993/6

Statisztika:

Tárgyév

Utasszám

Bevétel

Megjegyzés

1893

 

 

 

1894

171 000 fő

 

 

1895

 

 

 

1896

239 000 fő

 

 

1898

348 340 fő

 

 

1899

 

 

 

1900

 

 

 

1901

316 060 fő

 

3 105 fő lakosság

1902

375 815 fő

29 413 Korona

 

1903

393 082 fő

32 655 Korona

 

1904

438 732 fő

36 861 Korona

 

1905

502 200 fő

41 260 Korona

 

1906

546 042 fő

45 538 Korona

 

1907

580 146 fő

48 288 Korona

 

1908

646 423 fő

53 839 Korona

 

1909

679 18 fő

57 386 Korona

 

1910

806 960 fő

66 821 Korona

 

1911

851 354 fő

70 488 Korona

6 606 fő lakosság

1912

113 563 fő

10 910 Korona 55 fillér

 

1913

  25 000 fő

 

 


 

Legutóbbi módosítás: 2024-11-30 16:14

Kereső

Keresett szöveg:


Részletes képkereső


Képtár
Képtár

Vasútkereső
Vasútkereső térkép

(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület - Impresszum - Hír küldés - Üzenet
Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline