kisvasut.hu - kisvasut.hu - | ||||
70 éves a C-50 motormozdony 2022.11.05 (Balogh Imre) 70 éve, 1952. március közepén, de hivatalosan csak április 1-én a MÁV Északi Járóműjavító Ü. V. XII. Motor és Teherkocsijavító Osztályán, a volt fényező műhelyben, részben a GV Javítóműhelyétől átvett személyzet és eszközök felhasználásával megkezdték a C-50-es mozdonyok gyártási és összeszerelési folyamatát, úgy, hogy nagyon sok anyag és alkatrész még nem állt rendelkezésre. Balogh Imre írása 31843-as vonat érkezik Somogyszentpálról A sok gond és probléma ellenére, az 1952-ben gyártani tervezett 22 darab mozdony közül augusztus 31-én elkészült az első, amelyet G.V. 301 pályaszámmal állítottak forgalomba a Kaposvári Gazdasági Vasutak Csoma-Szabadi Üzemfőnökségén. A 760 mm nyomtávolságra tervezett mozdonyokat később gyártották 600, 950 és 1000 mm nyomtávolságokkal is az eredeti megrendelő GV Vállalatokon kívül a MÁV, bánya-, ipari- és erdei vasutak részére. Húsz darab a Koreai Népi Demokratikus Köztársaságba került exportra. Hobbyból az 1990-es évek elején kezdtem el kutatni a nagyon kevés irodalommal rendelkező típus történetét. 1995-től viszont már munkaköri kötelességem lett foglalkozni a mozdonyokkal, melyek a balatonfenyvesi GV vonóerejét alkották. A kizárólag személyszállító vonatok továbbítását végző járművek éves futásteljesítménye megközelítette a 40000 km-t. 1997-ben „A Pályaőr” - A vasútbarátok, a vasutat féltők és szeretők lapja kiadásában, a Típustörténeti Füzetek 2. füzeteként megjelent „A C50 (KBK2255) sorozatú mozdonyok” című munka az akkor ismert mozdonyok rövid életútjával. A gyártás megkezdésének 50. évfordulója alkalmából több eseményre is sorkerült a kisvasutakon, de ezek előre nem kerültek egyeztetésre. A KBK Egyesület 2002. március 23-án „C-50-es napot” szervezett a MÁV Nyírvidéki Kisvasútján. Különvonatot szervezett és rendelt meg a Nyíregyháza KK és Herminatanya közötti vonalszakaszon. Az egy fedett és egy nyitott kocsiból álló vonatot a pályafenntartás KVVG 4512 számú, C-50 típusú mozdonya továbbította.
Az 50. évfordulóra tervbe vettem, hogy Balatonfenyvesen szervezek egy kis ünnepséget a jeles alkalomra. Több tervem is volt, de hiányozott hozzá a hozzájárulás és az anyagiak is.. A 2002-es könyv borítója. Akkor a saját tulajdonomat képező volt G.V. 383-as számú gépet visszafestettük gyártáskori színére (ma Hortobágyon található) és a Kisvasúti napon kiállítottuk. Egy koszorút is rendel-tem rá, „50”-es számmal.
Az alkalomra emlékbélyegző is készült.
2002. szeptember 6-án a balatonfenyvesi Postahivatalban alkalmi bélyegzés volt, az erre az alkalomra készített bélyegzővel.
A mozdonytípus történetéről Indóház Magazin 2008. március és májusi számában jelentek meg az alábbi írásaim: 2012-ben a típus 60 éves lett. A Kisvasúti Nap keretében megemlékezés történt az első C50-es mozdony forgalomba helyezésének 60. évfordulója alkalmából, és egy „60”-as feliratú emlékkoszorú elhelyezése történt a GV 5733 pályaszámú gépre.
2019. június 18-án 43 év 352 nap a MÁV-nál és utód vállalatainál eltöltött munkaviszony után nyugdíjba vonultam. Ennek ellenére úgy döntöttem, hogy a több mint 30 éven át folytatott kutatásaim eredményét nem hagyom veszni, megírom a balatonfenyvesi gazdasági vasút történetét. Bár a tervekben szerepelt, hogy a könyv a szeptember 3-án megtartott, XXV. balatonfenyvesi Kisvasúti Napra elkészül, ez akkor elmaradt, de november közepére elkészül. (Hamarosan megrendelhető a kisvasut.hu-n keresztül) Balogh Imre: Hetvenéves a C-50 motormozdony (1952-2022) A tervek szerint ünnepélyes bemutatására 2022. november 26-án kerül sor a balatonfenyvesi Gazdasági Vasúton. A 70 éves C-50-es mozdonyokról: Szerkesztette: Selmeczi Áron
| ||||
(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület -
Impresszum -
Hír küldés -
Üzenet Belépés - Webmail - Intranet - FAV |