kisvasut.hu
~ Almamellék ~ Balatonfenyves ~ Beregszász (UA) ~ Budapest, Gyermekvasút ~ Csömödér ~ Debrecen ~ Debrecen, vidámpark ~ Felcsút ~ Felsőtárkány ~ Gemenc ~ Gyöngyös ~ Hortobágy ~ Kaszó ~ Kecskemét ~ Kemence ~ Királyrét ~ Kommandó (RO) ~ Lillafüred ~ Mesztegnyő ~ Nagycenk ~ Nyíregyháza ~ Pálháza ~ Pécs ~ Szegvár ~ Szilvásvárad ~ Szob-Nagybörzsöny ~ Tiszakécske ~
Főoldal
Menetrendek
Vasúttörténet
Rendezvények
Kisvasúti napok
KBK
Szakmai oldal
Képtár
Térképtár
Irattár
Linktár
Cikkarchívum
Újdonságok
GyIK
Partnereink





Felhasználói belépés
E-mail:
Jelszó:
English Deutsch Român Nyomtathat vltozat

70 éves a C-50 motormozdony

2022.11.05 (Balogh Imre)



70 éve, 1952. március közepén, de hivatalosan csak április 1-én a MÁV Északi Járóműjavító Ü. V. XII. Motor és Teherkocsijavító Osztályán, a volt fényező műhelyben, részben a GV Javítóműhelyétől átvett személyzet és eszközök felhasználásával megkezdték a C-50-es mozdonyok gyártási és összeszerelési folyamatát, úgy, hogy nagyon sok anyag és alkatrész még nem állt rendelkezésre.
A gyártásra kijelölt műhelyben kezdett összeállni a szakembergárda, és a részben elkészült tervek alapján megkezdődött az alkatrészek gyártása és a fődarabok beszerzése. 
 

Balogh Imre írása

31843-as vonat érkezik Somogyszentpálról

31843-as vonat érkezik Somogyszentpálról
Fotó: Rudolf Kerl (1981.09.10.)

A sok gond és probléma ellenére, az 1952-ben gyártani tervezett 22 darab mozdony közül augusztus 31-én elkészült az első, amelyet G.V. 301 pályaszámmal állítottak forgalomba a Kaposvári Gazdasági Vasutak Csoma-Szabadi Üzemfőnökségén.
A forgalomba állítás minden külsőségtől mentesen zajlott le, a korabeli sajtó nem adott hírt róla.
1952. szeptember végére, több változtatást végrehajtva, újabb három mozdony készül el (G.V. 302 – 304), melyeket a Békéscsabai Gazdasági Vasutak üzemfőnökségein állítottak forgalomba.
A G.V. 303 és 304 számú mozdonyainak szeptember 27-én a Járóműjavítóban tartott átadás – átvétele során a jegyzőkönyvben rögzítették, hogy a terhelési próba utólagosan a
Battonya – Lökösházi vonalon fog megtörténni.
Október 4-én az új vasúti menetrend életbeléptetésével egyidejűleg megindult a forgalom a Battonya – Dombiratos közötti GV vonalon.
A sajtó tudósítása szerint ott helyezte üzembe a Gazdasági Vasutak az első, korszerű, nagyteljesítményű motormozdonyát.

A 760 mm nyomtávolságra tervezett mozdonyokat később gyártották 600, 950 és 1000 mm nyomtávolságokkal is az eredeti megrendelő GV Vállalatokon kívül a MÁV, bánya-, ipari- és erdei vasutak részére. Húsz darab a Koreai Népi Demokratikus Köztársaságba került exportra.
Mai ismereteink szerint 264 darab biztosan elkészült 1952 és 1968 között, amikor is befejeződött a gyártás. 

Hobbyból az 1990-es évek elején kezdtem el kutatni a nagyon kevés irodalommal rendelkező típus történetét. 1995-től viszont már munkaköri kötelességem lett foglalkozni a mozdonyokkal, melyek a balatonfenyvesi GV vonóerejét alkották. A kizárólag személyszállító vonatok továbbítását végző járművek éves futásteljesítménye megközelítette a 40000 km-t. 

1997-ben „A Pályaőr” - A vasútbarátok, a vasutat féltők és szeretők lapja kiadásában, a Típustörténeti Füzetek 2. füzeteként megjelent „A C50 (KBK2255) sorozatú mozdonyok” című munka az akkor ismert mozdonyok rövid életútjával. 

A gyártás megkezdésének 50. évfordulója alkalmából több eseményre is sorkerült a kisvasutakon, de ezek előre nem kerültek egyeztetésre. 

A KBK Egyesület 2002. március 23-án „C-50-es napot” szervezett a MÁV Nyírvidéki Kisvasútján. Különvonatot szervezett és rendelt meg a Nyíregyháza KK és Herminatanya közötti vonalszakaszon. Az egy fedett és egy nyitott kocsiból álló vonatot a pályafenntartás KVVG 4512 számú, C-50 típusú mozdonya továbbította.


Fotó: Molnár Márk

Az 50. évfordulóra tervbe vettem, hogy Balatonfenyvesen szervezek egy kis ünnepséget a jeles alkalomra. Több tervem is volt, de hiányozott hozzá a hozzájárulás és az anyagiak is.. 
A tervek között szerepelt, hogy megírom a mozdonytípus 1952 – 2002 közötti történetét.
Neki láttam a könyv anyagának összeállításának, de még hiányzott a tervezés és a gyártás történetének nagy része, és az anyagiak is, így csupán néhány példány készült az akkor rendelkezésre álló ismeretanyaggal.

A 2002-es könyv borítója.

A 2002-es könyv borítója.

Akkor a saját tulajdonomat képező volt G.V. 383-as számú gépet visszafestettük gyártáskori színére (ma Hortobágyon található) és a Kisvasúti napon kiállítottuk. Egy koszorút is rendel-tem rá, „50”-es számmal.


Fotó: Balogh Imre

Az alkalomra emlékbélyegző is készült.


2002. szeptember 6-án a balatonfenyvesi Postahivatalban alkalmi bélyegzés volt, az erre az alkalomra készített bélyegzővel.


A mozdonytípus történetéről Indóház Magazin 2008. március és májusi számában jelentek meg az alábbi írásaim:
Balogh Imre: Egy hazai sikertörténet margójára, 1. rész A C50-es motormozdonyok, 
Balogh Imre: Egy hazai sikertörténet margójára, 2. rész Továbbfejlesztés és korszerűsítés, 

2012-ben a típus 60 éves lett. A Kisvasúti Nap keretében megemlékezés történt az első C50-es mozdony forgalomba helyezésének 60. évfordulója alkalmából, és egy „60”-as feliratú emlékkoszorú elhelyezése történt a GV 5733 pályaszámú gépre.


Fotó: Szécsey István gyűjteménye (2012.09.01.)

2019. június 18-án 43 év 352 nap a MÁV-nál és utód vállalatainál eltöltött munkaviszony után nyugdíjba vonultam. Ennek ellenére úgy döntöttem, hogy a több mint 30 éven át folytatott kutatásaim eredményét nem hagyom veszni, megírom a balatonfenyvesi gazdasági vasút történetét. 
Hosszú és küzdelmes munka után a könyv kiadásra került, majd közben megszületett az új elhatározás, hogy a C-50-es mozdonyok gyártásának 70. évfordulójára is készüljön egy „igazi” könyv erről a típusról.
Az ötlet legnagyobb szorgalmazója Bacsinszky Tibor volt, aki most a KBK elnökeként egy könyvkiadási pályázatra jelölte ezt a témát is.
A pályázatot nyertesnek minősítették, így megkezdődött, vagy inkább folytatódott a rég megkezdett munka.
Megtisztelő volt számomra, hogy több mint harmincévi kutató munkát követően egy Magyarországon nagyon kevés irodalommal rendelkező téma, a magyarországi kisvasúti motoros járműgyártás történetén belül ennek a kismozdony típusnak a történetét feldolgozhattam. Izgatott a feladat azért is, mivel ismereteim szerint ilyen jellegű összeállítás még keskenynyomközű motoros járműről nem készült.

Bár a tervekben szerepelt, hogy a könyv a szeptember 3-án megtartott, XXV. balatonfenyvesi Kisvasúti Napra elkészül, ez akkor elmaradt, de november közepére elkészül.
Címe: Hetven éves a C-50 motormozdony 1952 – 2022 
Kiadója: KBK Egyesület
A borító és a könyv tervezője: Erky-Nagy Tibor
ISBN szám: 978 - 963 - 89103 - 7 - 0
Jellemzői: B5 méretű, kemény borítású, 400 oldal, közel 400 fekete/fehér fotóval, rajzzal és táblázattal.

(Hamarosan megrendelhető a kisvasut.hu-n keresztül)

Balogh Imre: Hetvenéves a C-50 motormozdony (1952-2022)

Balogh Imre: Hetvenéves a C-50 motormozdony (1952-2022)
Fotó: kisvasut.hu

A tervek szerint ünnepélyes bemutatására 2022. november 26-án kerül sor a balatonfenyvesi Gazdasági Vasúton. 
Ugyanakkor megemlékezés történik a 70. évfordulóról és a korábbi hagyományokat folytatva az állomás területén kiállított mozdonyra egy „70” –es számot tartalmazó koszorú kerül elhelyezésre.

A 70 éves C-50-es mozdonyokról:
Az 1952 - 1968 közötti időszakban gyártott 264 darab ismert mozdonyból napjainkban 62 darab található különféle tulajdonokban, 600 és 760 mm nyomtávolságú kivitelben.
Az 1952-ben gyártott 19 darab (G.V. 301 – G.V. 319) mozdony közül ma még hat darab megtalálható az ország területén.
G.V. 303 Budapest Gyermekvasút,
G.V. 304 Csömödér ÁEV
G.V. 307 Csömödér ÁEV
G.V. 308 Palkonya (magántulajdonban)
G.V. 313 Dunaszeg (kiállítva)
G.V. 319 Kaszaper (kiállítva)

Szerkesztette: Selmeczi Áron

Legutóbbi módosítás: 2022-11-05 18:23

Kereső

Keresett szöveg:


Részletes képkereső


Képtár
Képtár

Vasútkereső
Vasútkereső térkép

(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület - Impresszum - Hír küldés - Üzenet
Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline