| |||||||||||||||||||||||||||||||
|
70 éves a C-50 motormozdony 2022.11.05 (Balogh Imre) 70 éve, 1952. március közepén, de hivatalosan csak április 1-én a MÁV Északi Járóműjavító Ü. V. XII. Motor és Teherkocsijavító Osztályán, a volt fényező műhelyben, részben a GV Javítóműhelyétől átvett személyzet és eszközök felhasználásával megkezdték a C-50-es mozdonyok gyártási és összeszerelési folyamatát, úgy, hogy nagyon sok anyag és alkatrész még nem állt rendelkezésre. Balogh Imre írása 31843-as vonat érkezik Somogyszentpálról A sok gond és probléma ellenére, az 1952-ben gyártani tervezett 22 darab mozdony közül augusztus 31-én elkészült az első, amelyet G.V. 301 pályaszámmal állítottak forgalomba a Kaposvári Gazdasági Vasutak Csoma-Szabadi Üzemfőnökségén. A forgalomba állítás minden külsőségtől mentesen zajlott le, a korabeli sajtó nem adott hírt róla. 1952. szeptember végére, több változtatást végrehajtva, újabb három mozdony készül el (G.V. 302 – 304), melyeket a Békéscsabai Gazdasági Vasutak üzemfőnökségein állítottak forgalomba. A G.V. 303 és 304 számú mozdonyainak szeptember 27-én a Járóműjavítóban tartott átadás – átvétele során a jegyzőkönyvben rögzítették, hogy a terhelési próba utólagosan a Battonya – Lökösházi vonalon fog megtörténni. Október 4-én az új vasúti menetrend életbeléptetésével egyidejűleg megindult a forgalom a Battonya – Dombiratos közötti GV vonalon. A sajtó tudósítása szerint ott helyezte üzembe a Gazdasági Vasutak az első, korszerű, nagyteljesítményű motormozdonyát. A 760 mm nyomtávolságra tervezett mozdonyokat később gyártották 600, 950 és 1000 mm nyomtávolságokkal is az eredeti megrendelő GV Vállalatokon kívül a MÁV, bánya-, ipar- és erdei vasutak részére. Húsz darab a Koreai Népi Demokratikus Köztársaságba került exportra. Mai ismereteink szerint 264 darab biztosan elkészült 1952 és 1968 között, amikor is befejeződött a gyártás. Hobbiból az 1990-es évek elején kezdtem el kutatni a nagyon kevés irodalommal rendelkező típus történetét. 1995-től viszont már munkaköri kötelességem lett foglalkozni a mozdonyokkal, melyek a Balatonfenyvesi GV vonóerejét alkották. A kizárólag személyszállító vonatok továbbítását végző járművek éves futásteljesítménye megközelítette a 40 000 km-t. 1997-ben „A Pályaőr - A vasútbarátok, a vasutat féltők és szeretők lapja" kiadásában, a Típustörténeti Füzetek 2. füzeteként megjelent „A C50 (KBK2255) sorozatú mozdonyok” című munka az akkor ismert mozdonyok rövid életútjával. A gyártás megkezdésének 50. évfordulója alkalmából több eseményre is sor került a kisvasutakon, de ezek előre nem kerültek egyeztetésre. A KBK Egyesület 2002. március 23-án „C-50-es napot” szervezett a MÁV Nyírvidéki Kisvasútján. Különvonatot szervezett és rendelt meg a Nyíregyháza KK és Herminatanya közötti vonalszakaszon. Az egy fedett és egy nyitott kocsiból álló vonatot a pályafenntartás KVVG 4512 pályaszámú, C-50 típusú mozdonya továbbította. Az 50. évfordulóra tervbe vettem, hogy Balatonfenyvesen szervezek egy kis ünnepséget a jeles alkalomra. Több tervem is volt, de hiányozott hozzá a hozzájárulás és az anyagiak is.. A 2002-es könyv borítója. Akkor a saját tulajdonomat képező volt G.V. 383-as számú gépet visszafestettük gyártáskori színére (ma Hortobágyon található) és a Kisvasúti Napon kiállítottuk. Egy koszorút is rendel-tem rá, „50”-es számmal. Az alkalomra emlékbélyegző is készült. 2002. szeptember 6-án a balatonfenyvesi Postahivatalban alkalmi bélyegzés volt, az erre az alkalomra készített bélyegzővel. A mozdonytípus történetéről Indóház Magazin 2008. március és májusi számában jelentek meg az alábbi írásaim: Balogh Imre: Egy hazai sikertörténet margójára, 1. rész A C50-es motormozdonyok, 2012-ben a típus 60 éves lett. A Kisvasúti Nap keretében megemlékezés történt az első C50-es mozdony forgalomba helyezésének 60. évfordulója alkalmából, és egy „60”-as feliratú emlékkoszorú elhelyezése történt a GV 5733 pályaszámú gépre. 2019. június 18-án 43 év 352 nap a MÁV-nál és utódvállalatainál eltöltött munkaviszony után nyugdíjba vonultam. Ennek ellenére úgy döntöttem, hogy a több mint 30 éven át folytatott kutatásaim eredményét nem hagyom veszni, megírom a balatonfenyvesi gazdasági vasút történetét. Hosszú és küzdelmes munka után a könyv kiadásra került, majd közben megszületett az új elhatározás, hogy a C-50-es mozdonyok gyártásának 70. évfordulójára is készüljön egy „igazi” könyv erről a típusról. Az ötlet legnagyobb szorgalmazója Bacsinszky Tibor volt, aki a KBK elnökeként egy könyvkiadási pályázatra jelölte ezt a témát is.A pályázatot nyertesnek minősítették, így megkezdődött, vagy inkább folytatódott a rég megkezdett munka. Megtisztelő volt számomra, hogy több mint harmincévi kutató munkát követően egy Magyarországon nagyon kevés irodalommal rendelkező téma, a magyarországi kisvasúti motoros járműgyártás történetén belül ennek a kismozdony típusnak a történetét feldolgozhattam. Izgatott a feladat azért is, mivel ismereteim szerint ilyen jellegű összeállítás még keskenynyomközű motoros járműről nem készült. Bár a tervekben szerepelt, hogy a könyv a 2022. szeptember 3-án megtartott, XXV. balatonfenyvesi Kisvasúti Napra elkészül, ez akkor elmaradt. Végül november közepére jelent meg. Címe: Hetven éves a C-50 motormozdony 1952 – 2022 Megrendelhető e-mailben. Balogh Imre: Hetvenéves a C-50 motormozdony (1952-2022) Ünnepélyes bemutatására 2022. november 26-án került sor a balatonfenyvesi Gazdasági Vasúton.A résztvevők megemlékeztek a 70. évfordulóról és a korábbi hagyományokat folytatva az állomás területén kiállított mozdonyra egy „70” –es számot tartalmazó koszorú került elhelyezésre. A 70 éves C-50-es mozdonyokról: Az 1952 - 1968 közötti időszakban gyártott 264 darab ismert mozdonyból napjainkban 62 darab található különféle tulajdonokban, 600 és 760 mm nyomtávolságú kivitelben. Az 1952-ben gyártott 19 darab (G.V. 301 – G.V. 319) mozdony közül ma még hat darab megtalálható az ország területén. Szerkesztette: Selmeczi Áron
|
| |||||||||||||||||||||||||||||
(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület -
Impresszum -
Hír küldés -
Üzenet Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline |