Lillafüredi ÁEV
Lillafüred
Megközelítés
Menetrend
Díjszabás
Vasúttörténet
Elérhetőség
Képtár
Cikkarchívum
Partnereink





English Deutsch Român Nyomtathat vltozat

100 éves a LÁEV

2020.11.16 (Almási Zoltán)



2020-ban ünnepli a fennálásának 100. évfordulóját... 


Fotó: Almási Zoltán

 

100 éves a Szinvavölgyi Erdei Vasút

 

100 éve, 1920 november 14-én gördült végig az első Garadnárol indult  fával megrakott vonat Miskolc központjához közeli Fáskert állomásra.  Ezzel megkezdte működését a Szinvavölgyi Erdei Vasút. Persze akkor még gőzmozdonyokkal (MÁVAG 85, és 70 típus)

A trianoni békediktátumnak talán az egyetlen dolog amit köszönhetünk az a mai formájában ismert Lillafüred és a Lillafüredi Állami Erdei Vasút létrejötte. A békediktátum miatti területvesztés révén kezdődött az addig szinte érintetlen Bükk hegység feltárása. A kiránduló turizmusnak sem volt más lehetősége, mint a megmaradt hegységek felé fordulni.

Kaán Károly államerdészet vezető és helyettes államtitkár a vasút tervezésével 1918 februárjában megbízza Stern Zsigmond és Stern Imre budapesti mérnököket. Az előmunkálatok után  1920. február 24. napján kelt 79434/1919. számú kereskedelemügyi miniszteri rendelet engedélyezte a Miskolcról Lillafüred érintésével a Szinva völgyében az erdei iparvasút építését, amellyel  Modrovich Ferenc erdőmérnököt bízták meg, aki később a vasút első vezetője lett.

Az ő munkája nélkül ez a vasút nem jöhetett volna létre. Többek között a kiviteli terv egyik lényeges szakaszát módosítva, Modrovich Ferenc tervezte meg  a Mélyvölgyi völgyhidat a hozzá vezető vonalszakaszokkal

A 25 méter magas 64 méter hosszú, három betonpilléres „Gerber-tartós” mélyvölgyi viadukt terhelési próbáját, 1921. január 12-én tartották az első, az FGV- IV. számot viselő  (SZEV-1) gőzmozdonnyal  (MÁV Gépgyár 8510 tip., 4724/1919. gy.sz.)

Kezdetben csak teherforgalmú erdei vasúton a személyszállítást a m. kir. vasúti és hajózási főfelügyelőség először  1923.08.18-án szóban, majd a kereskedelemügyi miniszter a 62.443/1924. számú rendelettel engedélyezte. Az első személyszállító vonat 1923. augusztus 20-án indult Miskolcról Lillafüredig, az utasok szállítását 4 db teherkocsival oldották meg, úgy, hogy a kocsik platójára lócákat helyeztek.

A Palotaszálló építése nagyot lendített a vasút forgalmán. A kereskedelmi miniszter 1929 májusában  kezdeményezte, hogy a „Szinvavölgyi Erdei Vasút” elnevezés helyett a „Lillafüredi Állami Erdei Vasút” megnevezés lépjen életbe. Az élénkülő turizmus és a Palotaszálló megnyitása miatt is a személyforgalom fejlesztésére beszerzésre került a budapesti  Ganz gyárból és az Orenstein & Koppel Magyar Rt. Keskenyvágányú Vasutak Gyárából két egyedi gyártású benzin üzemű motorkocsi és öt motor-mellékkocsi, amelyek 1929 júliusától álltak forgalomba.


Talán ezt az első 10 évet tekinthetjük a LÁEV fénykorának. Erről és a vasút születésétől eltelt  100 évre emlékeztek meg a LÁEV mai vezetői nagyon szűk körben az idei  pandémia helyzetre tekintettel. Ezen a november 14.i szombaton egy-egy koszorút helyeztek el a vasút telephelyén lévő emléktáblánál Felső-Majláthon és a lillafüredi állomásépület falánál.


A MABÉOSZ Vasútmotívum-gyűjtő Szakkör pedig egy emléklappal, emlékborítékkal és egy postai emlékbélyegzővel járult hozzá a centenáriumhoz. Ez a postai emlékbélyegző még ezen a héten bárki számára elérhető a Miskolc Tiszai pályaudvar melletti Miskolc 2-es postahivatalban.Talán ezt az első 10 évet tekinthetjük a LÁEV fénykorának. Erről és a vasút születésétől eltelt  100 évre emlékeztek meg a LÁEV mai vezetői nagyon szűk körben az idei  pandémia helyzetre tekintettel. 

 

Miskolc/Budapest 2020.11.14.

Almási Zoltán

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Legutóbbi módosítás: 2020-03-17 20:49

Kereső

Keresett szöveg:


Részletes képkereső


Képtár
Képtár

Vasútkereső
A kiválasztott vasút helye kis térképen

(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület - Impresszum - Hír küldés - Üzenet
Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline