kisvasut.hu
~ Almamellék ~ Balatonfenyves ~ Beregszász (UA) ~ Budapest, Gyermekvasút ~ Csömödér ~ Debrecen ~ Debrecen, vidámpark ~ Felcsút ~ Felsőtárkány ~ Gemenc ~ Gyöngyös ~ Hortobágy ~ Kaszó ~ Kecskemét ~ Kemence ~ Királyrét ~ Kommandó (RO) ~ Lillafüred ~ Mesztegnyő ~ Nagycenk ~ Nyíregyháza ~ Pálháza ~ Pécs ~ Szegvár ~ Szilvásvárad ~ Szob-Nagybörzsöny ~ Tiszakécske ~
Főoldal
Menetrendek
Vasúttörténet
Rendezvények
Kisvasúti napok
KBK
Szakmai oldal
Képtár
Térképtár
Irattár
Linktár
Cikkarchívum
Újdonságok
GyIK
Partnereink





English Deutsch Român Nyomtathat vltozat

25 éve történt: megszületett a KBK füzetek!

2019.12.20 (Szűcs Zoltán József)



A minap, a Kecskeméti Kisvasút szünetelésének 10. éves emléknapján, a Vasúttörténeti Alapítvány dokumentum gyűjteményét nézegetve, akadt kezembe az első KBK füzetek. A megjelenés: 1994. augusztus 13-a, a Bugaci Kispöfögés napja.

Az újság honlapunkon olvasható.

A megszületés körülményeiről a X. számban, 1996. októberében, az 1-10-100 cikkben számoltunk be. Igen, két év alatt tíz füzetünk jelent meg!

A KBK füzetekből azonnal kiderült, hogy közösségünk, a Kisvasutak Baráti Köre Egyesület része, annak kötöttségek nélküli fóruma. (A cikkben lévő bejegyző hatóságot és számot ne tanuljuk meg, a mostani érvényes: Fővárosi Törvényszék: 01-02-0008081.)

Hogyan is született az egyesületünk?

1989/90-ben a több évtizedre befagyasztott civil társadalom újra éledt a Lajtától keletre. Természetesen társadalmi szervezetek voltak az egypárti időkben is, de felülről szervezett formában. Ettől még sokuk igen jól működött, ilyen volt a Magyar Vasútmodellezők és Vasútbarátok Országos Egyesülete, amelyet anno a vasutas szakszervezet égisze alatt hoztak létre 1953-ban. Muszáj volt, mert az akkori nagy Magyar Honvédelmi Szövetség valahogy nem karolta fel a vasútmodellezést. Autós, hajós, repülős köreik országszerte működtek, de vasutas egy sem volt. Ennek a kényszerhelyzetnek azonban hatalmas előnye lett. Kezdettől számos vasutas szakember csatlakozott a közösséghez, akiktől az „utcáról kopogtató érdeklődők” rengeteget tanulhattak. Itt, a Vasvári Pál utcai, majd a Keleti Pályaudvar PFT épületében, hetente tartott klubnapokon jött össze az érdeklődő tagság, benne a keskeny-nyomközösködő csapat. Elhoztuk képeinket, ismereteinket - és kérdéseinket. Ez utóbbiak talán még fontosabbak voltak, mert további részletesebb megismerésre inspiráltak. Az 1990-es évek első fele kisvasúti szempontból igen mozgalmas időszak volt, ám sajnos kicsit sem örömteli. De, erről írtunk akkor az újságban. Végül arra határoztunk, hogy kell egy csapat, aki egy önálló jogi személy égisze alatt tevékenykedhet. Maradhattunk volna a MAVOE keretei között, vagy csatlakozhattunk volna másik már meglévő civil kezdeményezésekhez. Meglehet, (sokan mondták is ezt akkoriban jó tanácsként) könnyebb lett volna egy ismert név alatt, élve egy meglévő szervezet kereteivel, csak a szakmai feladatokra koncentrálva tevékenykedni - de mi a saját utunkat akartuk járni. A kisvasutak világa, ami sok szempontból speciális, vonzott minket, a kisvasutaknak nem volt, és rajtunk kívül ma sincs, országos szakmai civil szervezete. A feladat megtalálta a keskeny-nyomközösködő kis közösséget, a csapat pedig vállalta a munkát!

Az első öt évünkről készült ez a bemutató.

A továbbiakról újságainkból és honlapunkról tudhatunk meg többet.

Legutóbbi módosítás: 2019-12-20 23:31:10

Hozzászólások

Még nincsenek hozzászólások.

Ön is hozzászólhat

Az e-mail címet csak az Önnel való kapcsolatfelvételre használjuk, nem jelenik meg és nem adjuk ki. Használható HTML címkék (tag): i és b, a megengedett legnagyobb hossz 1000 karakter.

Az Ön neve:
E-mail címe:
Hozzászólás:
Mennyi harminchárom meg negyvenkettő?
Kereső

Keresett szöveg:


Részletes képkereső


Képtár
Képtár

Vasútkereső
Vasútkereső térkép

(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület - Impresszum - Hír küldés - Üzenet
Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline