Kemencei Erdei Múzeumvasút
Kemence
Megközelítés
Menetrend
Díjszabás
Programok
Vasúttörténet
Műszaki adatok
Járművek
Üzemeltető
Szállások
Látnivalók
Támogatók
Elérhetőség
Cikkarchívum
Képtár
Linktár
Partnereink





English Deutsch Român Nyomtathat vltozat

Újabb érdekes, közel nyolcvan éves járóművel gyarapodott a Kemencei Erdei Múzeumvasút

2019.07.24 (Szűcs Zoltán József)



Bár a járó már múlt idő, mert cirka 28 éve elveszette a járóművét, de a főkeret és a járműszekrény megvan, s a múltjára is fényderült.

Oppeln (34572/1941) vagon Kemence Fatelepen

Oppeln (34572/1941) vagon Kemence Fatelepen
Fotó: Szűcs Zoltán József (2019.06.08.)

A gazdasági világválság múltával az 1930-as években Európa vasúti forgalma növekedett, ekkoriban tervezték meg Németországban az Oppeln típusú tehervagonokat, amelyek 1938-tól készültek kézifékes és csak légfékes változatban. Az 1938. szeptember 30-i müncheni egyezmény (amit Olaszország, Franciaország és Anglia képviselője írt alá) elfogadta a náci III. Birodalom bizonyos területi igényeit Csehszlovákiával szemben. Adolf Hitler erre hivatkozva először a döntően németek lakta Szudéta vidék, majd egész Csehország megszállására adott parancsot, és Cseh-Morva Protektorátus néven birodalma részévé tette. Így történt, hogy legújabb kocsink német, pedig Csehországban Studenka városban (németül: Stauding) született 1941-ben 34572 gyári számon. Ekkoriban a németek által megszállt lengyel és cseh területek vagongyárai döntően a német vasút egységes típusait gyártották jellemzően a Deutsche Reichsbahn, a Német Birodalmi Vasút részére.

A tomboló világégés aligha törődött egy tehervagonnal, hisz’ hasonló kocsik tíz és tíz-ezer szám rótták akkoriban az európai vaspályákat, mint ahogy a későbbi békeévekben is. Ezért a következő biztos adatunk 1947-ből van, akkor adta át kocsinkat, számos más vagonnal együtt, a Szovjetunió a moszkvai egyezmény alapján a Magyar Államvasútnak, széles nyomközű átépítési munkákért cserébe.

Az akkor, vasúti jármű életkorban, szinte új kocsi a következő évtizedekben a MÁV állagában először a Gu 192205 pályaszámot kapta. A kicsi „u” akkoriban az idegen eredetű kocsikat jelölte, és arra utalt, hogy a kocsit nem szabad határállomásra küldeni. Különösen értékes, „vitatható tulajdonjodú” kocsik estében a kis „u” betűt alá is húzták, ilyen járművet a határállomással szomszédos állomás rendeltetéssel sem szabadott megrakni. (Ma a kis „u” betű a keskeny nyomtáv jelzője.) Kocsink 1967 után Gklm 20 55 112 3636-1 számon szolgált. Idővel a pályafenntartás kapta meg, új jelzése Yp 30 55 117 6377-6 lett, a pályamunkások étkezőkocsija volt. A MÁV 1991-ben az 500/1991-es ügyiratszámon selejtezte és értékesítette. Ettől kezdve horgásztanyaként szolgált, majd gazdája Szobra szállíttatta, ahol a vasút segítőinek szállása volt. Tőle került hozzánk 2019. május 27-én.

Új állomáshelye Kemence Fatelep üzemi pályaudvar, de közvetlenül a vonal mellett, hogy minden utasunk megcsodálhassa. Felújítása a következő hónapok munkája, a télre már kijavított szigeteléssel, új deszkázattal, tetővel és új elektromos hálózattal szeretnék önkéntes munkatársaink új és tágas lakókocsijának.

Oppeln vagon DB

Oppeln vagon DB
Fotó: Wikipedia (2006.10.01.)

 

Legutóbbi módosítás: 2019-07-24 11:02

Kereső

Keresett szöveg:


Részletes képkereső


Képtár
Képtár

Vasútkereső
A kiválasztott vasút helye kis térképen

(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület - Impresszum - Hír küldés - Üzenet
Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline