kisvasut.hu
~ Almamellék ~ Balatonfenyves ~ Beregszász (UA) ~ Budapest, Gyermekvasút ~ Csömödér ~ Debrecen ~ Debrecen, vidámpark ~ Felcsút ~ Felsőtárkány ~ Gemenc ~ Gyöngyös ~ Hortobágy ~ Kaszó ~ Kecskemét ~ Kemence ~ Királyrét ~ Kommandó (RO) ~ Lillafüred ~ Mesztegnyő ~ Nagycenk ~ Nyíregyháza ~ Pálháza ~ Pécs ~ Szegvár ~ Szilvásvárad ~ Szob-Nagybörzsöny ~ Tiszakécske ~
Főoldal
Menetrendek
Vasúttörténet
Rendezvények
Kisvasúti napok
KBK
Könyváruház
Szakmai oldal
Képtár
Térképtár
Irattár
Linktár
Cikkarchívum
Újdonságok
GyIK
Partnereink





Felhasználói belépés
E-mail:
Jelszó:
English Deutsch Român Nyomtathat vltozat

Újabb érdekes, közel nyolcvan éves járóművel gyarapodott a Kemencei Erdei Múzeumvasút

2019.07.24 (Szűcs Zoltán József)



Bár a járó már múlt idő, mert cirka 28 éve elveszette a járóművét, de a főkeret és a járműszekrény megvan, s a múltjára is fényderült.

Oppeln (34572/1941) vagon Kemence Fatelepen

Oppeln (34572/1941) vagon Kemence Fatelepen
Fotó: Szűcs Zoltán József (2019.06.08.)

A gazdasági világválság múltával az 1930-as években Európa vasúti forgalma növekedett, ekkoriban tervezték meg Németországban az Oppeln típusú tehervagonokat, amelyek 1938-tól készültek kézifékes és csak légfékes változatban. Az 1938. szeptember 30-i müncheni egyezmény (amit Olaszország, Franciaország és Anglia képviselője írt alá) elfogadta a náci III. Birodalom bizonyos területi igényeit Csehszlovákiával szemben. Adolf Hitler erre hivatkozva először a döntően németek lakta Szudéta vidék, majd egész Csehország megszállására adott parancsot, és Cseh-Morva Protektorátus néven birodalma részévé tette. Így történt, hogy legújabb kocsink német, pedig Csehországban Studenka városban (németül: Stauding) született 1941-ben 34572 gyári számon. Ekkoriban a németek által megszállt lengyel és cseh területek vagongyárai döntően a német vasút egységes típusait gyártották jellemzően a Deutsche Reichsbahn, a Német Birodalmi Vasút részére.

A tomboló világégés aligha törődött egy tehervagonnal, hisz’ hasonló kocsik tíz és tíz-ezer szám rótták akkoriban az európai vaspályákat, mint ahogy a későbbi békeévekben is. Ezért a következő biztos adatunk 1947-ből van, akkor adta át kocsinkat, számos más vagonnal együtt, a Szovjetunió a moszkvai egyezmény alapján a Magyar Államvasútnak, széles nyomközű átépítési munkákért cserébe.

Az akkor, vasúti jármű életkorban, szinte új kocsi a következő évtizedekben a MÁV állagában először a Gu 192205 pályaszámot kapta. A kicsi „u” akkoriban az idegen eredetű kocsikat jelölte, és arra utalt, hogy a kocsit nem szabad határállomásra küldeni. Különösen értékes, „vitatható tulajdonjodú” kocsik estében a kis „u” betűt alá is húzták, ilyen járművet a határállomással szomszédos állomás rendeltetéssel sem szabadott megrakni. (Ma a kis „u” betű a keskeny nyomtáv jelzője.) Kocsink 1967 után Gklm 20 55 112 3636-1 számon szolgált. Idővel a pályafenntartás kapta meg, új jelzése Yp 30 55 117 6377-6 lett, a pályamunkások étkezőkocsija volt. A MÁV 1991-ben az 500/1991-es ügyiratszámon selejtezte és értékesítette. Ettől kezdve horgásztanyaként szolgált, majd gazdája Szobra szállíttatta, ahol a vasút segítőinek szállása volt. Tőle került hozzánk 2019. május 27-én.

Új állomáshelye Kemence Fatelep üzemi pályaudvar, de közvetlenül a vonal mellett, hogy minden utasunk megcsodálhassa. Felújítása a következő hónapok munkája, a télre már kijavított szigeteléssel, új deszkázattal, tetővel és új elektromos hálózattal szeretnék önkéntes munkatársaink új és tágas lakókocsijának.

Oppeln vagon DB

Oppeln vagon DB
Fotó: Wikipedia (2006.10.01.)

 

Legutóbbi módosítás: 2019-07-24 11:02

Kereső

Keresett szöveg:


Részletes képkereső


Képtár
Képtár

Vasútkereső
Vasútkereső térkép

(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület - Impresszum - Hír küldés - Üzenet
Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline