kisvasut.hu
~ Almamellék ~ Balatonfenyves ~ Beregszász (UA) ~ Budapest, Gyermekvasút ~ Csömödér ~ Debrecen ~ Debrecen, vidámpark ~ Felcsút ~ Felsőtárkány ~ Gemenc ~ Gyöngyös ~ Hortobágy ~ Kaszó ~ Kecskemét ~ Kemence ~ Királyrét ~ Kommandó (RO) ~ Lillafüred ~ Mesztegnyő ~ Nagycenk ~ Nyíregyháza ~ Pálháza ~ Pécs ~ Szegvár ~ Szilvásvárad ~ Szob-Nagybörzsöny ~ Tiszakécske ~
Főoldal
Menetrendek
Vasúttörténet
Rendezvények
Kisvasúti napok
KBK
Könyváruház
Szakmai oldal
Képtár
Térképtár
Irattár
Linktár
Cikkarchívum
Újdonságok
GyIK
Partnereink





English Deutsch Român Nyomtathat vltozat

Segítsen kisvasutat keresni!

2019.02.26 (Moór Attila)



A húszas években kiterjedt erdei vasúti hálózat üzemelt a Mátra keleti határán. Minden igyekezetünk ellenére a vonalról térképet, fotókat nem találtunk. A felkutatott iratok és újságcikkek is csak egy kis bepillantást engednek a vasút történetébe.

 


(2013.07.21.)

Ezek rövid tartalmát időrendben soroljuk fel:

 

- 1918. Építési engedély az Arló-Tarnalelesz-völgyi iparvasútra.

- 1920. Újabb építési engedély, valószínűleg további vonalak létesítésére.

- 1921. Előmunkálati engedély kiadása a Mátraballáról kiinduló és Ivád; Pétervására; Bükkszenterzsébet; Tarnalelesz községek érintésével a 

Tarnalelesz-völgybe vezető gőzüzemű iparvasút részére.

- 1921. Építési engedély kiállítása a Borsod-Hevesi Erdőipari Rt. részére.

- 1921. Vasúti híd építése során egy munkás kezét a cölöpverő összezúzza.

- 1923. Egyesített műtanrendőri bejárás a Mátraballa-Tarnalelesz, és az Arló-Tarnalelesz vonalakon. Ez utóbbi esetében az átépített 208 és 308-

as szelvények közötti szakasz engedélyeztetése tárgyában. (Feltételezhető, hogy a tárgyalt két szelvény közötti vonal a két vasutat összekötő 

szakaszt jelenti, és a távolságadatokból kiindulva a szelvényezés már Mátraballa kezdőponttal szerepel.)

- 1923. A vasút által érintett települések a bejárás során szóban kérvényezik a korlátolt közforgalom bevezetését. A vasút erre csak akkor 

hajlandó, ha a települések a személyforgalom költségvonzatát magukra vállalják.

- 1923. Mátraballán napi 12 nagyvasúti kocsit raknak meg a kisvasúton érkező fával.

- 1923. A Kereskedelemügyi Minisztérium az ország több kisvasútján is vizsgálja a személyszállítás bevezetésének lehetőségét. A vizsgálat a 

mátraballai kisvasutat is érinti.

- 1924. Közös pályahasználati szerződés megkötése a kisvasút, és az általa érintett birtokosok, vállalkozások között.

- 1925. Az iparvasút által igénybevett területekre vonatkozó kisajátítási ügyek tárgyalása.

- 1925. A vasút egy szakaszának tulajdonjogi átruházása.

- 1927. A Pétervásárán tartott marhavásár idején a mátraballai állomásról az iparvasút különvonatokat indít a helyszínre.

- 1928. A szentdomonkosi erdőben két rakott teherkocsi fékhiba miatt megfutamodik, majd kiborul. Az egyik fékező súlyos sérüléseket szenved.

- 1929. Mátraballán a nagyvasúti rakodó bérleti szerződését az iparvasút felmondja.

- 1930. A Kereskedelemügyi Minisztérium engedélyezi az iparvasút felbontását.

 

Ha Ön akár csak egyetlen emlékkel, fotóval, térképpel ki tudja egészíteni szerény összeállításunkat, kérjük, jelentkezzen a kbk@kisvasut.hu email címen!

Legutóbbi módosítás: 2019-02-26 10:56

Kereső

Keresett szöveg:


Részletes képkereső


Képtár
Képtár

Vasútkereső
Vasútkereső térkép

(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület - Impresszum - Hír küldés - Üzenet
Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline