kisvasut.hu - Csömödéri Erdei Vasút - | ||||
Csömödér: Ábel gőzös tavasztól újra közlekedik 2019.01.04 A Zalaerdő Zrt. Csömödéri Erdei Vasútüzemében szolgálatot teljesítő, 490-2002 pályaszámú „ÁBEL” gőzmozdony 2017 februárjában elérte 60 éves korát, így az érvényes szabályozás szerint a kazán fővizsgás felújítása – az előírás szerint elvégzett kazánbiztosi vizsgálatok és szakszerű javítások ellenére – már nem volt tovább halasztható. A mozdonyt ideiglenesen le kellett állítani. A Mura Program keretében 2018-ban megnyíló források igénybevételével megkezdődött a mozdony felújítása. Tehervonat gőzmozdonnyal A Mura Program keretében 2018-ban megnyíló források igénybevételével megkezdődött a mozdony felújítása. A kiírt pályázatot a debreceni székhelyű ENERGOSZERVIZ Kft. nyerte. A Kft. referenciamunkái között szerepelt a nagycenki „ANDRÁS” és a szilvásváradi „SZILVI” gőzmozdony felújítása. A pályázati kiírás, illetve a megkötött szerződés a kazán felújítása mellett a mozdonygépezet és a kerékpárok vizsgálatát, szükség szerinti javítását is tartalmazta. Az „ÁBEL” gőzmozdony elszállítására 2018. március 2-án került sor. A kazán kiemelése és tisztítása után az első kazánbiztosi szemle április 25-én valósult meg. A szemle alkalmával világossá vált, hogy a kazán javítása a feltételezettnél komolyabb munkákat követel a kazán merevítését szolgáló tám rudak szakadása és a kazán falának korrózió miatti, a vártnál nagyobb területet érintő elvékonyodása miatt. Az igazolt pótmunkák alapján a szerződés költségkeretét is módosítani kellett. A kerékpárok mágnesporos vizsgálata során megállapították, hogy a hajtó kerékpár forgattyúján és a forgattyúcsapon repedések találhatóak, melyek nem javíthatóak. Az új forgattyúk legyártására alternatívaként felmerült a forgácsolt-hegesztett kivitelű kialakítás, de az igénybevétel mértéke és nem utolsó sorban a hosszú távú üzemi megbízhatóság mint alapvető cél elérése érdekében a klasszikus, kovácsolt szerkezetű forgattyúk legyártatása mellett döntöttünk. A forgattyúk gyártáshoz szükséges műszaki kapacitás szűkössége miatt a kerékpárok összeszerelése, így a felújítás befejezése jelentősen késik. Mindezzel együtt a felújított mozdony készre jelentése, a futáspróba lebonyolítása 2019 márciusára várható, így a menetrend szerinti közlekedésben a mozdony már részt vehet. Forrás: Zalaerdő Zrt.
| ||||
(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület -
Impresszum -
Hír küldés -
Üzenet Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline |