Kemencei Erdei Múzeumvasút
Járművek: személykocsik
Kemence
Megközelítés
Menetrend
Díjszabás
Programok
Vasúttörténet
Műszaki adatok
Járművek
Üzemeltető
Szállások
Látnivalók
Támogatók
Elérhetőség
Cikkarchívum
Képtár
Linktár
Partnereink





English Deutsch Român Nyomtathat vltozat

C474,0002 (Ágy, Vasvázas, vagy helyi kifejezéssel "Vasrámás" kocsi)



A "Vasrámás kocsi" kifejezés lenne a legautentikusabb, hiszen a "ráma", mint szláv származású szó, teljesen magától értetődő Kemencén, ugyanis itt, az idősebbektől napjainkban is halható palóc dialektusban és használt szókészletben az említett kifejezés „keret”-et vagy „váz”-at jelent. A régi kemencei vasutasság „vasrámás kocsinak” hívta a négytengelyes vasvázas pőrekocsikat, amiket értelemszerűen rönkfa vagy sarang szállításra használtak. Kalácska István visszaemlékezései szerint az MD40-es mozdony napi normája hat-nyolc ún. „fakocsi” felvontatása volt az aktuális kitermeléshez, vagy kettő, maximum három darab „vasrámás kocsi”.

A kemencei telepen a 2000. évi üzemeltetésbe vételkor már csak rendkívül hiányos romok voltak fellelhetők. A KBK erőfeszítéseinek köszönhetően, különféle alkatrészekből egy kocsit összeépítettünk. Azonban az akkori fémmegmunkáló kapacitásunk nem tette lehetővé, hogy a kocsit üzemképes állapotúra hozzuk, sok alkatrészt kellett legyártani, ezért segítségül hívtuk a Nógrádi Térségi Vasút balassagyarmati műhelyét. A fűtőház akkori alkalmazottai társadalmi munkában (!) építették újjá a járművet, amit 2004 tavaszán hoztunk el Balassagyarmatról a szénszerelő daruval és a hozzátartozó, három darab, alulürítős szénszerelő csillével egyetemben. 2004-ben, Kemencén megkezdődött a faszekrény váz kialakítása Kalácska László (a kemencei vasutas dinasztia leszármazottja, lokálpatrióta) vezetésével. Azért, hogy a kocsi díszesebb legyen, a faszekrényt tartó oszlopok előre legyártott ágylábakból készültek; gömbölyűre esztergált oszlopfői miatt kapta az újkori „Ágy” elnevezést. A 2005 és 2008 között használt eredeti, rugózatlan forgóvázakat utaspanaszok miatt, továbbá a kapcsolási nehézségeket okozó ún. „tölcséres” ütközői miatt az akkor már felújítás alatt lévő, pályafenntartási célokra kialakított egyik sajóbábonyi eredetű bölcsőkocsi rugózott forgóvázaival kicseréltük; ezzel az utaskonfort jelentősen növekedett, megjelenésében pedig az ún. „Elnöki” kocsinkhoz idomult.

Érdekesség, hogy 2009-ben az „Ágyat” és az „Elnöki kocsit” érte a vasút személy- és járműsérüléssel nem járó egyetlen „közúti” balesete, ahol egy szippantós kocsival történt némi „affér”. A  közúti gépjármű figyelmetlenül tolatott egy kapubejáróban, és a Kemence végállomás felé közlekedő menetrendi vonat két kocsiját ("Ágy", "Elnöki") lelökte a pályáról. A vámosmikolai tűzoltók segítségével hamar visszakerültek a pályára a vasúti járművek, és egy műszaki átvizsgálás után visszatérhettek a forgalomba.

Az "Ágy" vagy "Vasvázas" vagy "Vasrámás" kocsink alapjárműnek tekinthető a kemencei flottában, folyamatosan üzemel.

Ülőhelyek száma: 16
Engedélyezett sebesség: 15 km/h
Súly: 1,5 tonna
Hossza ütközők között: ...

Az Ágy kocsi.

Az Ágy kocsi.
Fotó: Sági Balázs (2016.06.05.)

 

Legutóbbi módosítás: 1999-01-01 00:00

Kereső

Keresett szöveg:


Részletes képkereső


Képtár
Képtár

Vasútkereső
A kiválasztott vasút helye kis térképen

(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület - Impresszum - Hír küldés - Üzenet
Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline