Kemencei Erdei Múzeumvasút
Járművek: személykocsik
Kemence
Megközelítés
Menetrend
Díjszabás
Programok
Vasúttörténet
Műszaki adatok
Járművek
Üzemeltető
Szállások
Látnivalók
Támogatók
Elérhetőség
Cikkarchívum
Képtár
Linktár
Partnereink





Felhasználói belépés
E-mail:
Jelszó:
English Deutsch Român Nyomtathat vltozat

C474,0002 (Ágy, Vasvázas, vagy helyi kifejezéssel "Vasrámás" kocsi)



A "Vasrámás kocsi" kifejezés lenne a legautentikusabb, hiszen a "ráma", mint szláv származású szó, teljesen magától értetődő Kemencén, ugyanis itt, az idősebbektől napjainkban is halható palóc dialektusban és használt szókészletben az említett kifejezés „keret”-et vagy „váz”-at jelent. A régi kemencei vasutasság „vasrámás kocsinak” hívta a négytengelyes vasvázas pőrekocsikat, amiket értelemszerűen rönkfa vagy sarang szállításra használtak. Kalácska István visszaemlékezései szerint az MD40-es mozdony napi normája hat-nyolc ún. „fakocsi” felvontatása volt az aktuális kitermeléshez, vagy kettő, maximum három darab „vasrámás kocsi”.

A kemencei telepen a 2000. évi üzemeltetésbe vételkor már csak rendkívül hiányos romok voltak fellelhetők. A KBK erőfeszítéseinek köszönhetően, különféle alkatrészekből egy kocsit összeépítettünk. Azonban az akkori fémmegmunkáló kapacitásunk nem tette lehetővé, hogy a kocsit üzemképes állapotúra hozzuk, sok alkatrészt kellett legyártani, ezért segítségül hívtuk a Nógrádi Térségi Vasút balassagyarmati műhelyét. A fűtőház akkori alkalmazottai társadalmi munkában (!) építették újjá a járművet, amit 2004 tavaszán hoztunk el Balassagyarmatról a szénszerelő daruval és a hozzátartozó, három darab, alulürítős szénszerelő csillével egyetemben. 2004-ben, Kemencén megkezdődött a faszekrény váz kialakítása Kalácska László (a kemencei vasutas dinasztia leszármazottja, lokálpatrióta) vezetésével. Azért, hogy a kocsi díszesebb legyen, a faszekrényt tartó oszlopok előre legyártott ágylábakból készültek; gömbölyűre esztergált oszlopfői miatt kapta az újkori „Ágy” elnevezést. A 2005 és 2008 között használt eredeti, rugózatlan forgóvázakat utaspanaszok miatt, továbbá a kapcsolási nehézségeket okozó ún. „tölcséres” ütközői miatt az akkor már felújítás alatt lévő, pályafenntartási célokra kialakított egyik sajóbábonyi eredetű bölcsőkocsi rugózott forgóvázaival kicseréltük; ezzel az utaskonfort jelentősen növekedett, megjelenésében pedig az ún. „Elnöki” kocsinkhoz idomult.

Érdekesség, hogy 2009-ben az „Ágyat” és az „Elnöki kocsit” érte a vasút személy- és járműsérüléssel nem járó egyetlen „közúti” balesete, ahol egy szippantós kocsival történt némi „affér”. A  közúti gépjármű figyelmetlenül tolatott egy kapubejáróban, és a Kemence végállomás felé közlekedő menetrendi vonat két kocsiját ("Ágy", "Elnöki") lelökte a pályáról. A vámosmikolai tűzoltók segítségével hamar visszakerültek a pályára a vasúti járművek, és egy műszaki átvizsgálás után visszatérhettek a forgalomba.

Az "Ágy" vagy "Vasvázas" vagy "Vasrámás" kocsink alapjárműnek tekinthető a kemencei flottában, folyamatosan üzemel.

Ülőhelyek száma: 16
Engedélyezett sebesség: 15 km/h
Súly: 1,5 tonna
Hossza ütközők között: ...

Az Ágy kocsi.

Az Ágy kocsi.
Fotó: Sági Balázs (2016.06.05.)

 

Legutóbbi módosítás: 1999-01-01 00:00

Kereső

Keresett szöveg:


Részletes képkereső


Képtár
Képtár

Vasútkereső
A kiválasztott vasút helye kis térképen

(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület - Impresszum - Hír küldés - Üzenet
Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline