| |||||||||||||||||||||||||||||||
|
C474,0002 (Ágy, Vasvázas, vagy helyi kifejezéssel "Vasrámás" kocsi)
A "Vasrámás kocsi" kifejezés lenne a legautentikusabb, hiszen a "ráma", mint szláv származású szó, teljesen magától értetődő Kemencén, ugyanis itt, az idősebbektől napjainkban is halható palóc dialektusban és használt szókészletben az említett kifejezés keret-et vagy váz-at jelent. A régi kemencei vasutasság vasrámás kocsinak hívta a négytengelyes vasvázas pőrekocsikat, amiket értelemszerűen rönkfa vagy sarang szállításra használtak. Kalácska István visszaemlékezései szerint az MD40-es mozdony napi normája hat-nyolc ún. fakocsi felvontatása volt az aktuális kitermeléshez, vagy kettő, maximum három darab vasrámás kocsi. A kemencei telepen a 2000. évi üzemeltetésbe vételkor már csak rendkívül hiányos romok voltak fellelhetők. A KBK erőfeszítéseinek köszönhetően, különféle alkatrészekből egy kocsit összeépítettünk. Azonban az akkori fémmegmunkáló kapacitásunk nem tette lehetővé, hogy a kocsit üzemképes állapotúra hozzuk, sok alkatrészt kellett legyártani, ezért segítségül hívtuk a Nógrádi Térségi Vasút balassagyarmati műhelyét. A fűtőház akkori alkalmazottai társadalmi munkában (!) építették újjá a járművet, amit 2004 tavaszán hoztunk el Balassagyarmatról a szénszerelő daruval és a hozzátartozó, három darab, alulürítős szénszerelő csillével egyetemben. 2004-ben, Kemencén megkezdődött a faszekrény váz kialakítása Kalácska László (a kemencei vasutas dinasztia leszármazottja, lokálpatrióta) vezetésével. Azért, hogy a kocsi díszesebb legyen, a faszekrényt tartó oszlopok előre legyártott ágylábakból készültek; gömbölyűre esztergált oszlopfői miatt kapta az újkori Ágy elnevezést. A 2005 és 2008 között használt eredeti, rugózatlan forgóvázakat utaspanaszok miatt, továbbá a kapcsolási nehézségeket okozó ún. tölcséres ütközői miatt az akkor már felújítás alatt lévő, pályafenntartási célokra kialakított egyik sajóbábonyi eredetű bölcsőkocsi rugózott forgóvázaival kicseréltük; ezzel az utaskonfort jelentősen növekedett, megjelenésében pedig az ún. Elnöki kocsinkhoz idomult. Érdekesség, hogy 2009-ben az Ágyat és az Elnöki kocsit érte a vasút személy- és járműsérüléssel nem járó egyetlen közúti balesete, ahol egy szippantós kocsival történt némi affér. A közúti gépjármű figyelmetlenül tolatott egy kapubejáróban, és a Kemence végállomás felé közlekedő menetrendi vonat két kocsiját ("Ágy", "Elnöki") lelökte a pályáról. A vámosmikolai tűzoltók segítségével hamar visszakerültek a pályára a vasúti járművek, és egy műszaki átvizsgálás után visszatérhettek a forgalomba. Az "Ágy" vagy "Vasvázas" vagy "Vasrámás" kocsink alapjárműnek tekinthető a kemencei flottában, folyamatosan üzemel.
Ülőhelyek száma: 16 Az Ágy kocsi.
|
| |||||||||||||||||||||||||||||
(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület -
Impresszum -
Hír küldés -
Üzenet Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline |