kisvasut.hu - kisvasut.hu - Vasúttörténet - Észak-Magyarország | ||||
Kazincbarcika, Békeváros városépítő vasútja (Kismarton Zsolt - barcikaihistorias.hu) �gy gondolom, hogy nagyon sokaknak meglepet�st fog okozni ennek a kisvas�tnak a le�r�sa. Nem is csod�lkozom rajta, hiszen �n is csak kb. 1 �ve hallottam r�la, �s sok�ig azt hittem, hogy csak tervekben l�tezett. Ellenben p�r h�napja - igaz, nem sok - inform�ci� kezdett eljutni hozz�m, s�t f�nyk�pek is, amik m�r egy�rtelm�en igazolt�k a l�tez�s�t. El�sz�r is tiszt�zzuk azt, hogy ez a kisvas�t 760 mm-es nyomt�v� volt, �s NEM egyezik meg a volt norm�l nyomt�v� B�KE v�g�nnyal, �s NEM egyezik meg a 600 mm-es tardonai b�nyavas�ttal. Sok esetben nem is volt olyan neh�z a k�l�nb�z� nyomt�v� kisvasutakat �sszekeverni. Ennek oka pedig �: C-50-es dízelmozdony a LÁEV vonalán. Ezt a mozdonyt�pust 1952 �s 1968 k�z�tt gy�rtott�k Magyarorsz�gon a keskeny nyomk�z� vasutak sz�m�ra. Kb. 280 darab k�sz�lt bel�le. 4 f�t�pusa, �s sokkal t�bb alt�pusa volt, ezen k�v�l m�g v�ltozatosabb k�ls� kialak�t�ssal k�sz�ltek. (4) Els� r�n�z�sre term�szetesen az �sszes t�pus nagyon hasonl�t egym�sra. A f� gond az, hogy mind 600 mm-es, mind 760 mm-es, 950 mm-es �s 1000 mm-es nyomt�vra is k�sz�ltek mozdonyok! �gy az 1960-as �vekben a tardonai kisvas�ton - 600 mm-es nyomt�v - s a v�ros�p�t� vas�ton - 760 mm-es nyomt�v - haszn�lhatt�k. Kezdj�k h�t a legelej�n... Amikor 1951-ben elkezd�d�tt a B�kev�ros �p�t�se, �s 1952-ben ki�p�lt a B�KE v�g�ny �s az Anyagrakt�r az Irinyi Szakk�z�piskola �s a Sportp�lya hely�n, az �p�t�st ir�ny�t�k nagyon hamar r�j�ttek, hogy a hatalmas mennyis�g� �p�t�si anyagot nem lehet id�ben a v�ros megfelel� helyeire sz�ll�tani. (Akkor m�g nem volt m��t a v�rosban!) �gy 1953-ban a Kaposv�ri Gazdas�gi Vasutak a Miniszt�rium el� terjesztette a k�rv�ny�t, hogy az Anyagrakt�rt�l az �p�t�si ter�letekre, a megny�lt Homokb�ny�hoz �s a Leg�nysz�ll�shoz kisvasutat hozhassanak l�tre. Ezt a Miniszt�rium enged�lyezte. (2)
Kazincbarcika, Békeváros iparvasút helyszínrajz A kisvas�t enged�lyezett helysz�nrajza 1953-b�l. Nem tudom, hogy a t�rk�pen mennyire l�tszik, �gy le�rn�m a nyomvonalat. A k�p alja fel� l�that� egy der�ksz�g� keresztez�d�s. Itt 'metszette' a kisvas�t a tardonai 600 mm-es b�nyavas�t v�g�ny�t. Ide �rh�zat l�tes�tettek, hogy a balesetek elker�lhet�ek legyenek. Ett�l lejjebb v�lt� tal�lhat�. Az egyenesen lefel� vezet� �g a homokb�ny�hoz vezetett, a m�sik �g a Leg�nysz�ll�shoz. (Oda, ahol jelenleg a M�ty�s kir�ly �ti SPAR �ll.) Felfel� haladva a v�g�ny a K, L, M �p�letek m�g�tt futott. Tov�bbhaladva el�rte az anyagrakt�rat, �s egy 60 m�ter sugar� �vvel megker�lte a B�ke v�g�nyt. (Piros berajzol�s a k�p bal oldal�n.) Innen �thaladt az anyagrakt�r �szaki r�sz�n, majd tov�bbhaladt a G, H, J �p�letek fel�. A k�p k�zep�n l�that� piros 'belefirk�l�s' m�r nyomvonal m�dos�t�sra utal, ez a szakasz a Habarcstelephez vezetett. Kazincbarcika, Békeváros iparvasút helyszínrajz A tardonai b�nyavas�t �s a v�ros�p�t� kisvas�t keresztez�d�s�nek a terve 1953-b�l. Kisvasút a mostani Egressy úton az 1950-es években. (A k�p jobb als� r�sz�n, az �p�l� h�z el�tt l�that� a v�g�ny.) Term�szetesen az �vek folyam�n a v�g�nyh�l�zat folyamatosan v�ltozott annak megfelel�en, hogy hol k�sz�lt el egy-egy h�z, vagy hol kezd�d�tt el egy �j �p�t�se. �gy a folyamatosan v�ltoz� nyomvonalat nem is olyan egyszer� k�vetni. Rengeteg k�relem �s helysz�nrajz k�sz�lt a nyomvonal v�ltoz�sokr�l (1), de volt olyan eset is, hogy ilyen nem k�sz�lt, csak egyszer�en lefektett�k a sz�ks�ges szakaszokat. �gy a vonalh�l�zat igazol�s�ra nemcsak a helysz�nrajzokat, hanem a r�gi fot�kat �s le�r�sokat is fel kell haszn�lni. Egy dokumentum rendelkez�s�nkre �ll - p�ld�ul a homokb�ny�hoz vezet� szakaszr�l -, a �Szemtan�k szavaival� c�m� k�nyv, annak is az 51 oldala, ami a b�lcs�de alapjainak az elk�sz�lt�r�l sz�l: "Nem messze a homokb�ny�hoz viv� kisvas�t mellett egy csom� sz�raz garn�csot vett �szre. Ott �ll az m�r �vek �ta. Lehet az�ta, amikor az els� �p�letek �p�t�s�t elkezdt�k."�(3) Term�szetesen NEM a tardonai kisvas�tr�l van sz�, hiszen az sohasem vezetett a homokb�ny�hoz! Egy�bk�nt a legstabilabb, folyamatosan megl�v� szakasz az Anyagrakt�r �s a Homokb�nya, valamint a Leg�nysz�ll�s k�z�tt volt. A t�bbi szakasz a v�ros �p�t�s�nek megfelel�en v�ltozott. A tardonai és a városépítő kisvasút kereszteződése az 1950-es évek közepén. A k�pen j�l l�that� az alulr�l felfel� - a homokb�ny�t�l - halad� v�ros�p�t� vas�t, ami az �voda el�tt elkanyarodik - a k�p k�zep�n l�v� pici - �rh�zn�l a k�p bal oldala fel�. (Az anyagrakt�rhoz.) A kis h�z el�tt l�that� az azt keresztez� tardonai kisvas�t v�g�nya is. Az anyagraktár 1960-ban. Sajnos kicsi a k�p, �gy elmes�lem, hogy mi l�that� rajta. A k�p a m�r �ll� Irinyi Szakk�z�piskola tetej�r�l k�sz�lt. A k�p k�zep�n l�that� a norm�l nyomt�v� B�KE v�g�ny, ahogy 'befut' az anyagrakt�rba. L�that� k�t visszafel� ki�gaz� csonka v�g�nya is. A jobb oldali csonka v�g�ny mellett l�that� a v�ros�p�t� vas�t rakod�ja n�h�ny kocsival. Ez egy kicsit lejjebb helyezkedik el a norm�l nyomt�v� v�g�nyt�l. A k�p h�tter�ben a m�r l�tez� Ak�cfa �t fels� szakasza �s a k�rny�ken meg�p�lt h�zak is l�that�ak. Épül a Hámán Kató út 1961-ben. (Jobb oldalon j�l l�that� a s�n egy vagonnal.) A kisvasút a Május 1. úton az 1960-as években. (A vágányok nem láthatóak, csak az oszlopnál álló, vasúti kereszteződésre figyelmeztető tábla.) Igaz, hogy ezen a k�pen a v�g�nyok nem l�that�ak, de figyelj�k meg az oszlopn�l �ll� vas�ti keresztez�d�sre figyelmeztet� t�bl�t! Repülővágány a Május 1 és a Hámán Kató út alsó szakaszán, a `Kifli` mögé 1965 után. (A k�p jobb als� sarka!) Annyit lehet tudni m�g a kisvas�tr�l, hogy az 1960-as �vekt�l kezd�d�en �n. 'rep�l�v�g�nyokat' is alkalmaztak. Ennek az volt a l�nyege, hogyha sz�ks�ges volt, akkor egyszer�en a m�r elk�sz�lt �ttestre telep�tett�k a v�g�nyt, amit a sz�ll�t�sok befejezt�vel nagyon gyorsan fel tudtak szedni. Egy�bk�nt is a v�ros �p�t�se olyan gyors �temben haladt, hogy az is el�fordult, hogy a m�r nem haszn�lt v�g�nyokra egyszer�en r�betonoztak! A kisvas�t sors�r�l az 1960-as �vt�l kezd�d�en feljegyz�s m�r nem fellelhet� (1), �gy a v�gleges megsz�n�s�nek az id�pontja ismeretlen. De! Itt van ez a k�p � az el�z� -, aminek az elk�sz�lt�r�l szint�n semmit nem tudok. Ha el�vessz�k a 'kronol�gi�nkat', akkor azonnal behat�rolhat� a f�nyk�p keletkez�s�nek az id�pontja. A H�m�n Kat� �t �s a M�jus 1 �t m�r elk�sz�lt, �ll a 'Mazsola' sora, a M�jus 1 �ti �ltal�nos iskola, valamint m�r �p�tik a K�rh�zdombot! �gy teljesen egy�rtelm�, hogy a k�pnek 1965 ut�n kellett k�sz�lnie! Ezek alapj�n m�r k�nnyed�n meg�llap�thatjuk, hogy a v�ros�p�t� kisvas�t sorsa egybeforr a B�KE v�g�ny�val, �gy a teljes megsz�n�s�t 1968-ra tehetj�k... V�gezet�l a Kedves Olvas�k el� szeretn�m t�rni azt a t�rk�pet � a mai Google t�rk�pet ig�nybe v�ve �, amerre a kisvas�t 'megfordult' a v�rosban a fellelhet� t�rk�pek, le�r�sok �s f�nyk�pek alapj�n. K�t dolgot az�rt c�lszer� figyelembe venni. Az egyik az, hogy nem felt�tlen�l jutottam minden adathoz, �gy m�g m�s fel� is kanyaroghatott a vonala, valamint azt, hogy egyben �gy a vas�t SOHASEM l�tezett. T�rk�pmagyar�zat
Fels� lila vonal:
A norm�l nyomt�v� B�KE v�g�ny nyomvonala. A városépítő kisvasút egyik mozdonya. Forr�sok (1) : Mo�r Attila � A Kisvasutak Bar�ti K�r�nek a r�gi vonalh�l�zatokkal foglalkoz� tagja. Nagyon sokat k�sz�nhetek neki, ami�rt ell�tott a sz�ks�ges inform�ci�kkal, hogy ezt a kisvasutat a 'hely�re tudjuk tenni'. (2) : http://kisvasut.hu � A KBK honlapja. (3) : G�czi Gyula � Nagy Gyula: Szemtan�k szavaival - 1956 (4) : www.wikipedia.hu
| ||||
(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület -
Impresszum -
Hír küldés -
Üzenet Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline |