| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
A Gazdasági Vasutak R sorozatjelű teherkocsijairól (Felek Ferenc) A hazai korlátozott közforgalmú gazdasági vasutak születésének éveiben, 1947-1949 között az átvett kisvasúti vonalak teherszállításának legfőbb eszköze a lóré volt. Ezek a kis, kéttengelyes, fa, vagy vasvázas nyitott teherkocsik javarészt még a Monarchiában készültek, jelentős részük még nem is gépi erejű, hanem lóüzemű vontatásra méretezve. A kb. 8 500 darab átvett teherkocsiból 1957-ig kb. 4 500 db lóré lett felújítva, vagy átépítve. R lórék a Hirdi Gazdasági Vasút vonalán. Jól kivehető az R betűből és 5 számjegyből álló országos pályaszám. A Gazdasági Vasutak Nemzeti Vállalatok, majd 1955-től Gazdasági Vasutak Igazgatósága a sarok- és középütközős, vasvázas lórékat szabványosította (MSZ 12011-53), valamennyit csak középütközős kivitelűre alakították át, egységes kocsiszekrénnyel és 2.5 tonna raksúlynak megfelelő kivitellel. A fékes lórék a GV R 30001-30999 és 3100-31999 közötti, a fékezetlen kivitelűek a GV R 35001-35999, 36001-36999, 37001-37999, 38001-38999 pályaszám csoportokat kapták. Az R lórékra az önsúlyukat is feliratozták. A kocsiszekrényeket csak az időjárás és a rakomány színezte. A faszekrények későbbi festését leginkább a cukorgyárakhoz kapcsolódó GV vonalak kocsijai igényelték, ahol a sáros-földes répát ELFA berendezéssel, azaz nagynyomású vízsugárral mosták ki a lórékból a répaúsztató medencékbe. Általánosan bevett szokás volt ezen kisvasutaknál a lóréállomány két cukorrépa kampány közötti javítása-rendbe hozatala. A járművek műszaki leírásaA főkeret U idomacélból állt, melyet annakidején szegecseléssel, a GV műhelyekben már hegesztéssel állítottak össze. A főkereten belül további kereszt és hosszmerevítők támasztották a padlózatot alá. Az ütköző-vonó készülékek tekercsrugózással, összekötő rúddal bírtak, a fejek öntött, szegecselt és hegesztett kivitelben is megtalálhatóak voltak a kocsikon. A kéregöntésű, olykor griffin, olykor furatokkal áttört kerékpárok csapágyfémmel kiöntött csúszócsapágyakban futottak, melyek olajkenésűek voltak. A fenyőpalló padlózat deszkánként csavarokkal a főkeretre, a homlokfalak deszkázata két betűzhető szögvas tartóra volt csavarozva. A levehető, vagy felcsapható oldalfalak a rögzítő fülek vasanyagának kivételével fenyődeszkából készültek. A kezdetben festetlen faanyag gyors amortizációja miatt a kocsik pályaszámát kis alumínium táblácskákon a főkeretre szegecselték, mert volt, hogy csak ezek alapján lehetett a főjavításra bekerülő vagont azonosítani A fékes kocsik menetes fékorsója áttétellel mindkét kerékpárra hatott, öntött féktuskók segítségével, melyek a fékállással szemközti oldalon simultak a kerekekhez. Néhány átvett kisvasút járműállománya 1949-ben:
1 = Csatlakoztatva még az évben a Mezőhegyesi GV-hez. A lórék fénykora az 50-es éveket fedi le. Ekkor még előnyt jelentett, hogy alkalmazásban volt a repülővágányos technika, az ideiglenes vágányokon való közlekedés. A magasrakodókon az átrakást könnyítette meg az oldalfalak kialakítása. Gondot jelentett viszont a csúszócsapágyas kivitel és a rugózatlanság: míg a gőzmozdonyok 10-15 km/h-val poroszkáltak, addig a C-50-es motormozdonyoknak csak a pályák paraméterei szabtak határt, s bizony egy rakott R lóré szerelvény 25 km/h mellett már igencsak elverte a vágánymezők illesztéseit. 1955.II.2.-án az Ercsi GV R lóré állománya 112 darab fékes és 86 darab fékezetlen kocsiból áll. Nem minden igényt tudtak a lórék kielégíteni: az Oroszlányi GV szénrakománya nem nekik való feladat volt, hamar át is vették helyüket a GV Ub és Ubn csillék. Szobon 1956.III.2.-án 7 db fékes és 8 db fékezetlen, 1956.V.5.-én egy darab fékes és 13 db fékezetlen R lóré került selejtezésre: itt javították ugyanis az Ácsi GV lóréparkját. 1956.V. hóban a Dombóvári GV R lóré állománya 92 darab fékes és 70 darab fékezetlen kocsiból áll. A Fegyverneki GV pályafelújítása után az 1958-ban kiadott üzemengedély egész egyszerűen kitiltja a lórékat a kisvasútról! Ekkortájt már megkezdődött a MÁV kisvasútjairól az ottani járműpark korszerűsítése folytán feleslegessé vált teherkocsik GV állagba való átadása, amit 1960-ban a GV vonalak MÁV-ba olvasztása csak felgyorsított. A GVI-től bérelni is lehetett lórékat, akár olyan helyszínre is, melynek nem volt kisvasúti kapcsolata a bérbeadó GV-vel. Néhány sarkadi példa:
A termelőszövetkezetek, gazdaságok belső hálózataik számára (főképpen istállóvágányok) a 60-as évek derekától nagyon sok R lórét vásároltak az éppen megszűnő üzemfőnökségektől, vagy a selejtezésre váró állományból. 1966-ban a Sarkadi GV állományában még 105 db, 1968-ban a Szegvári GV állományában még 43 db lórét rovancsolnak. Mezőhegyes állományában viszont ekkor már csak öt darab pőrére csupaszított lóré található, melyek a battonyai, dombiratosi, mezőhegyesi, mezőkovácsházi fűtőházaknál-motorszíneknél vannak belső üzemi használatban. Szeghalmon úgyszintén egy motorszíni lóré az állomány... Az R lórék darabszáma néhány évben:
Napjainkban eredeti állapotú R lóré mindössze három maradt fenn: a Nagycenken kiállított volt kapuvári GV R 35614 és Balatonfenyvesen a GV R 35113 és GV R 36179. További két, személyszállításra átalakított lóré Hűvösvölgyben közlekedik alkalmanként a Gyermekvasúton (GV R 30011 és GV R 30110). Az eddig ismert legnagyobb pályaszámú fékes lóré: GV R 31898 Kapuvári GV Az eddig ismert legnagyobb pályaszámú fékezetlen lóré: GV R 38079 Mezőhegyesi GV Ez 4 975 kiosztott pályaszámot jelent Néhány GV járműrovancsa:
1 = MD-40 típus. A kisvasút 600 mm nyomtávolságú volt. Az R lórékból polcokkal és csapófedelekkel ellátott kenyeres poggyász kocsik is készültek, pályaszám csoportjuk GV D 6001-60?? lett. Kis sorozatról lévén szó, a jelenleg ismert járművek:
Nem esett még róla szó, de a 600 mm-es nyomtávolsággal közlekedő lórékat Rk betűjellel kellett volna jelölni, de erre alig-alig találni példát. Kettőről tudunk: GV Rk 31055 1960.II.10.-én Kisújszállási GV, eladva Szolnoki Tejipari Vállalatnak, ex. Pusztamizse GV Rk 35016 - 1960.II.10.-én Kisújszállási GV, eladva Szolnoki Tejipari Vállalatnak Még egy különlegesség: GV R 35379 1957.IV.30.-án Csorváson rovancsolt favázas lóré! Ugyanott ekkor eredetileg fékes, de a lebontott fékszerkezet (fékező kar és orsó, fékrudazat és féktuskók) miatt fékezetlen pályaszámmal futó lórék is voltak! Sarkadi GV iratanyából:
Részlet néhai Kiss József nyugdíjas kisvasúti dolgozó visszaemlékezéséből:
Az R lórék modelljeit H0e (M 1:87) és 0e (M 1:45) építési nagyságokban a Posch Modell gyártja. Balesetek1958.III.2.-án Sarkadon a 7161 sz. tehervonatba besorozott GV R 35895 psz. lóré két ajtaja a MÁV-GV keresztezésen leesett és elszorította a MÁV fedezőjelző huzaljait. Emiatt a nagyvasúti forgalomban jelentős késések keletkeztek. 1958.X.9.-én a Mezőhegyesi GV kamarási vonalán közlekedő, GV 3721 psz. motormozdony által vontatott 3292 sz. tehervonatba besorozott R 35162+R 30061+R 35037 psz. lórék 13:15 órakor kisiklottak. A baleset miatt 8 vágánymezőt újra kellett szegelni. 1958.X.12.-én a Mezőhegyesi GV peregi vonalon közlekedő, GV 3705 psz. motormozdony által továbbított 3167 sz. tehervonatba besorozott ÁG 26+R 36421+R 35526+R 35298+ÁG 80/II psz. lórék kisiklottak. A 14:00-kor bekövetkezett baleset oka az volt, hogy a GV Ja kocsik után kapcsolt lórét a magasabb ütközőjű GV kocsi megemelte. A Scheier kitérő előtti ívben történt az összeakadás-kisiklás, de a vonat továbbhaladt Scheier kitérőig, ahol a mozdony és a mögötte futó 4 db Ja kocsi egyenesben haladt tovább, míg a siklott lórék kiestek. 1962.XII.10.-én Sarkadon a GV R 36501 psz. lóré szándékos gyújtogatás miatt megégett.
|
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület -
Impresszum -
Hír küldés -
Üzenet Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline |