kisvasut.hu - kisvasut.hu - Vasúttörténet - Dél-Dunántúl

Ropolyi gazdasági vasút



A ropolyi gazdasági vasút egy erdőgazdasági céllal működtetett kisvasút volt Kaposvár és a Zselicben található Ropolyi-erdő között. 1918-tól 1929-ig működött.

A 760 mm nyomtávú, 11 kg/fm síntömegű kisvasutat a Mezőgazdasági Ipari Részvénytársaság (MIR) építtette. Az építkezés már az első világháború előtt elkezdődött, de csak 1918-ra lett kész. A munkálatokban orosz és olasz hadifoglyok is részt vettek.

A vasút célja a zselici erdők fájának, homokjának és egyéb erdei termékeinek a cseri fűrésztelepre való szállítása volt. A környék falvaiból sokak megélhetését biztosította az erdei munka: ők minden nap reggel 6-kor felkapaszkodtak a vasúti kocsikra, este 6-kor pedig a megrakott vonat tetején utaztak haza.

Az 1920-as évek végére megszűnt a fakitermelés, mivel 1927-ben a MIR felbontotta a szerződést az Esterházy-hitbizománnyal. Emiatt 1929-ben a kisvasút (és vele együtt a kaposszerdahelyi szerszámnyélkészítő üzem) is megszűnt, azóta a síneket mindenhonnan elhordták.

2015-ben a Dugás-kút melletti végállomás közelében emlékhelyet alakítottak ki és egy táblát állítottak fel, amelyen a kisvasút rövid története olvasható.

Nyomvonal

A kisvasút teljes hossza 22 km volt, megállói a következők voltak:

  • Kaposvár, cseri fűrésztelep
  • Szerdahelyi malom
  • Fehér-part
  • Kerékkötő
  • Sárkuta
  • Ropoly
  • Lovász-gödör–Dugás-kút

A Dugás-kút egy forrás neve: ez a név onnan származik, hogy régen medencéjét fadongákkal (helyi tájnyelven: dugákkal) bélelték ki. A rendkívül tiszta vízű forrást 2014-ben felújították.

Forrás: Ez a szöveg a magyar Wikipédia Ropolyi gazdasági vasút című szócikkéből származik (a változat dátuma: 2015. október 26.). A CC-BY-SA-3.0 licenc feltételeinek megfelelően szabadon felhasználható.

Beküldő: Zerind (Balogh János);

Legutóbbi módosítás: 2015-11-13 22:07:08

(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület - Impresszum - Hír küldés - Üzenet
Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline