kisvasut.hu
~ Almamellék ~ Balatonfenyves ~ Beregszász (UA) ~ Budapest, Gyermekvasút ~ Csömödér ~ Debrecen ~ Debrecen, vidámpark ~ Felcsút ~ Felsőtárkány ~ Gemenc ~ Gyöngyös ~ Hortobágy ~ Kaszó ~ Kecskemét ~ Kemence ~ Királyrét ~ Kommandó (RO) ~ Lillafüred ~ Mesztegnyő ~ Nagycenk ~ Nyíregyháza ~ Pálháza ~ Pécs ~ Szegvár ~ Szilvásvárad ~ Szob-Nagybörzsöny ~ Tiszakécske ~
Főoldal
Menetrendek
Vasúttörténet
Rendezvények
Kisvasúti napok
KBK
Szakmai oldal
Képtár
Térképtár
Irattár
Linktár
Cikkarchívum
Újdonságok
GyIK
Partnereink





Felhasználói belépés
E-mail:
Jelszó:
English Deutsch Român Nyomtathat vltozat

Nosztalgiamenetek Aradon

2006.09.26 (kisvasut.hu)



November 11-én lesz száz éve, hogy megnyitották az Arad-Hegyaljai HÉV 1000 milliméter nyomtávolságú hálózatát Arad illetve Pankota és Máriaradna között. Az évforduló alkalmából szeptember 25. és október 8. között minden nap nosztalgiavonat közlekedik Gyorok és Arad között, illetve megtekinthető a gyoroki kocsiszín és a benne kialakított kiállítás is.
Nosztalgia motorkocsi halad Arad felé Gyorok határában szeptember 25-én

Nosztalgia motorkocsi halad Arad felé Gyorok határában szeptember 25-én
Fotó: Fodor Illés (2006.09.25.)

Az Arad-Hegyaljai HÉV vonalhálózatát 1905-ben adták át, majd 1912-ben villamosították, ezzel egy meglehetősen korszerű elővárosi hálózatot hozva létre a Maros mentén. A kisvasút 1918-ban Romániához került, ahol az államvasút üzemeltette tovább. A hálózat funkcióját eredeti formájában és eredeti járműveivel 1984-ig töltötte be, ekkor az Arad és Gyorok (Ghioroc) közötti vonalat Arad város villamoshálózaába integrálták, a régi motorkocsik ettől kezdve csak Pankota és Máriaradna között jártak (a villamoshálózat vontatási feszültsége ugyanis 750 Volt, míg a HÉV szerelvények 1500 Voltos egyenárammal üzemeltek). A megmaradt vonalon 1992-ben állt le a forgalom. A járműveket meghagyták - csuán most, a múzeum kialakításakor vágtak össze néhány motor- és pótkocsit -, a használaton kívüli pályát viszont két éve felszedték, így előztve meg a sínek illegális felszedését.

Az évforduló alkalmából két héten át naponta két alkalommal lehet utazni az egykori Ganz gyár által gyártott 2-es pályaszámú motorkocsival, illeve a Halberstadtból Aradra került 37-es pályaszámú gothai motorkocsival. A Ganz motorkocsi Gyorokról 9.00-kor és 14.00-kor indul (román idő szerint, a közép-európai idő szerint egy órával korábban), vissza pedig a mikelakai kocsiszíntől (Micalaca) 10.00-kor és 15.00-kor indulnak a szerelvények (ez ott található, ahol az Arad-Temesvár vasútvonal áthalad a Gyorok felé vezető villamos pályája alatt). A gothai motorkocsi a Piata Romanatól (a belváros déli részén lévő térről) 11.00-kor és 14.00-kor, vissza Gyorokról 12.30-kor és 15.30-kor indul. A járatokra a menetjegy 4,20 új Lei (kb. 300 Ft), melyet a járművön kell megváltani. A gyoroki kocsiszín és az áramátalakító épületében kialakított kiállítás naponta 10.00 és 18.00 között van nyitva.

A Ganz motorkocsi menetrendje:

Gyorok (Ghioroc) indul:

9.00

14.00

Mikelakai kocsiszín indul:

10.00

15.00

A gothai motorkocsi menetrendje:

Piata Romana indul:

11.00

14.00

Gyorok (Ghioroc) indul:

12.30

15.30

A mostani különmenetek érdekessége az is, hogy a Ganz motorkocsi egészen a belváros széléig közlekedik - korábban a különmenetekkel rendszerint csak az Öthalom (Vladimirescu) melletti vegyigyári deltáig (Combinat Chimic) jöttek be.

Legutóbbi módosítás: 1999-01-01 00:00

Kereső

Keresett szöveg:


Részletes képkereső


Képtár
Képtár

Vasútkereső
Vasútkereső térkép

(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület - Impresszum - Hír küldés - Üzenet
Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline