| |||||||||||||||||||||||||||||||
|
Košická Detská Historická Železnica (KDHŽ) - Múzeum és Gyermekvasút Kassa (Szűcs Zoltán József) 1955-ben épült ki a kisvasút, úttörõvasútként, a megnyitó szeptember 20-án volt. Az alapötletet az akkor már mûködõ budapesti és ungvári úttörõvasút léte adta. A vágányok és jármûvek az 1948-49-ben normál nyomtávúra átépített Hronská Breznica – Banská ©tiavnica, (Garamberzence-Selmecbánya) vonalról érkeztek. A vontatott járómûvekkel együtt két gõzmozdony, az U35.103 és U35.104 érkezett Kassára, de késõbb a két ÈKD gyártású BN150 típusú dízelmozdonnyal váltották le õket. A hõskor szerkocsis gõzmozdonyairól, bár nem voltak hosszú életûek a kassai vasúton, mindenképpen érdemes szólni. A XIX. század közepi szerkesztési elvek szerint épült, alacsony kazános gépek voltak. A már említett 3-as Georg Sigl bécsújhelyi mozdonygyárban készült, a többi selmecbányai mozdonnyal együtt 1872-ben, 1096-1098 gyári számokkal és 1-3 pályaszámot kaptak. A mozdonyok jellege: Cn2, hossza 6.036 mm (mozdony) + 3.535 mm (szerkocsi), tengelynyomás 5 tonna, tapadó tömeg 15 tonna, engedélyezett sebesség: 25 km/ó, hajtott kerekek átmérõje: 860 mm, kazánnyomás: 8,5 atm. 1897-ben rendelték a budapesti MÁV Gépgyárban a 4. psz. mozdonyt, amely 1197 gyári számon készült el. Adatai: Cn2, tengelynyomás 5 tonna, henger átmérõ 290 mm, henger lökethossz 500 mm, kerék átmérõ 960 mm, kazánnyomás 8 atm. teljes fûtõfelület 41.3 m2, tapadó tömeg 15 tonna, sebesség 25 km/h. Kezdetben Selmecben 1 - 4. pályaszámon üzemeltek, majd (mivel a keskenynyomközû helyiérdekû vasutat a MÁV üzemeltette) az államvasúti számrendszerbe kerültek XX.osztály 5901 és 5904, majd XX.6901 és XX.6904, s 1911-tõl mind a négy mozdony az érvényes MÁV besorolás szerint: 387,001 - 387,004 lett. Az U35.103 psz. gépet, már mint a kassai úttörõvasút mozdonyát, egy cseh gõzmozdonyos oldalon láthatjuk. A vasút hossza: 3,9 km, (az összes vágányhossz: 4,2 km) nyomtávolság: 1000 mm, az engedélyezett sebesség: 20 km/ó, maximális emelkedés: 26 ‰, Légfékes üzem. Útvonal: Èermeµ (Csermely) végállomás (ex. Èermeµ-Baránok) 0,0 km. Vpred megálló (ex. Èermeµ-Vodáreò) 2,0 km. Alpínka végállomás (ex. Pionier) 3,9 km. A kisvasút (a magyarországi megoldáshoz hasonlóan) az államvasút vonala a kezdetektõl. Jelenleg (2014) a KDH® csapta üzemelteti Lehotský, ¥ubomír vezetésével. Honlapjuk: http://www.detskazeleznica.sk/ A vasút jármûveiGõzmozdony
Dízel-mechanikus mozdonyok ÈKD, BN150 tip. eredetileg 1435 mm nyomtávúak, 1962-ben a nymbruki mûhelyben 1000 mm nyomtávra átépítve. Jelleg: B', össztömeg: 22 t, teljes hossz: 7.024 mm, teljesítmény: 150 LE (motor: Tatra 111A)
Személykocsi (2 zárt, 3 nyitott), jelleg 2'2':
Kalauzkocsik jelleg: 2' és tehervagon 2'2'
Források:
|
| |||||||||||||||||||||||||||||
(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület -
Impresszum -
Hír küldés -
Üzenet Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline |