kisvasut.hu
Vasúttörténet - Közép-Dunántúl
~ Almamellék ~ Balatonfenyves ~ Beregszász (UA) ~ Budapest, Gyermekvasút ~ Csömödér ~ Debrecen ~ Debrecen, vidámpark ~ Felcsút ~ Felsőtárkány ~ Gemenc ~ Gyöngyös ~ Hortobágy ~ Kaszó ~ Kecskemét ~ Kemence ~ Királyrét ~ Kommandó (RO) ~ Lillafüred ~ Mesztegnyő ~ Nagycenk ~ Nyíregyháza ~ Pálháza ~ Pécs ~ Szegvár ~ Szilvásvárad ~ Szob-Nagybörzsöny ~ Tiszakécske ~
Főoldal
Menetrendek
Vasúttörténet
Rendezvények
Kisvasúti napok
KBK
Könyváruház
Szakmai oldal
Képtár
Térképtár
Irattár
Linktár
Cikkarchívum
Újdonságok
GyIK
Partnereink





English Deutsch Român Nyomtathat vltozat

Móri bányavasút

(Moór Attila)



Özvegy Trauttenberg Frigyesné árkipusztai birtokának területén a 30-as években a Zacskó és Társa Móri Kőszénbánya Rt. folytat bányászatot. A szén elszállítására egy 3 km hosszú lóvontatású bányavasút szolgál, mely a móri vasútállomás mellett működő szénosztályozót köti össze Árkipusztával. A 760 mm-es nyomtávolsággal és 7 kg/fm-es sínekkel épült vasút keresztülvezet Móron, majd a települést elhagyva a törvényhatósági út mellett haladva éri el Árkipusztát. A Szent Mór táró és az Árki táró szenét két siklópálya szállítja a kisvasútra.

Móri szénbánya

Móri szénbánya
Fotó: archív

A vasút üzemengedélyét Özvegy Trauttenberg Frigyesné részére 1931-ben állítja ki a hatóság (54072/1931/VI.K.M.). A vasútvonal megépítésének időpontja nem ismert. A területen már korábbi időszakokban is folyt bányászat, de a kitermelt szén elszállításának módjáról nincs adat. 

1943-ban a részvénytársaság beolvad a Pusztavámi Kőszénbánya Rt-be. A cég a sikárosi lejtaknáig tervezett bányavasútjára 164248/1943/VI/K.M. számon kap építési engedélyt.

1944-ben a gőzvontatás bevezetése okán Mór és Árkipuszta között a felépítmény 9,3 kg/fm-es sínekkel épül át. Árkipusztán a fővonalat 250 méterrel meghosszabbítva a 32+50-es szelvényben három vágányos állomás létesül. Az állomáshoz csatlakozva épül ki a sikárosi lejtaknához vezető 1300 méter hosszú, 500 mm-es nyomtávolságú bányavasút. Az üzemengedély száma: 48127/1944/VIII.

Az 500 mm-es vonalat a Magyar Állami Szénbányák 1947 végén 760 mm-es nyomtávolságúra építi át. A vonal végpontjától az építés alatt álló B és C aknák anyagszállítására 505 méter hosszú végtelen köteles siklópálya létesül (31520/1948/I.2.).

Az első 3 éves terv keretében normál nyomközű vasút épül Mór és a sikárosi Zgyerka János akna között, így a keskeny nyomközű bányavasút feleslegessé válik. 1948. december 23-án a kisvasútra a Vértesbakonyi Szénbányák Nemzeti Vállalat felbontási kérelmet nyújt be.

A vállalat leltárában ekkor három mozdony szerepel:

  • Deutz benzinmotoros mozdony, háromtengelyes, rudazatos hajtással, gyári száma 29/605 
  • MÁVAG gőzmozdony, háromcsatlós, gyári száma: 4871 
  • Borsig gőzmozdony, négycsatlós, gyári száma: 8812 

A felbontási határozat ellen a Móri Földműves Szövetkezet panasszal él, álláspontja szerint a volt Trauttenberg birtok felosztása során a vasútvonal tulajdonjoga őket illeti meg, ezért a felbontásra kerülő sínanyagra igényt tart. A szénbánya vállalat közli, hogy a sínanyagra az épülő bányákban mindenképpen szüksége van.

A hatóság a kialakult helyzetre való tekintettel 1949. január 12-én helyszíni szemlét tart (306/961/1949.K.M.3/B). A Közlekedésügyi Minisztérium 1949. március 29-én a kisvasút tulajdonjogát a szénbánya vállalatra ruházza át (301048/1949.8/A).

A normál nyomközű vasút évtizedeken keresztül kiszolgálja a pusztavámi bányaüzemeket és a környék ipari létesítményeit. A bányászat leépítésével párhuzamosan az ipartelepek is hanyatlásnak indulnak, a vasútvonalon 2002-ben már csak a sikárosi erdészet által feladott fát fuvarozzák. Ebben az évben a vonalon talajsüllyedés miatt vágánykivetődés keletkezik, melyet első alkalommal a pályafenntartás még kijavít, de a következő kivetődés már a forgalom leállításával jár. Az elhagyott vasútvonalat Mór település határán kívül a természet lassan visszafoglalja. Pusztavám akáccal benőtt állomásán a felvételi épület és a sikárosi kihúzó vágány 2013-ban elbontásra kerül.

Képek a vasút régmúltjából.

Források:

  • MÁV Központi Irattár 
  • Magyar Nemzeti Levéltár 
  • www.archivportal.hu
  • Bányászati és Kohászati Lapok (www.bkl.uni-mikolc.hu) 

(2013.12.16. Moór Attila)

Legutóbbi módosítás: 2013.12.23. 09:20

Kereső

Keresett szöveg:


Részletes képkereső


Képtár
Képtár

Vasútkereső
Vasútkereső térkép

(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület - Impresszum - Hír küldés - Üzenet
Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline