kisvasut.hu
~ Almamellék ~ Balatonfenyves ~ Beregszász (UA) ~ Budapest, Gyermekvasút ~ Csömödér ~ Debrecen ~ Debrecen, vidámpark ~ Felcsút ~ Felsőtárkány ~ Gemenc ~ Gyöngyös ~ Hortobágy ~ Kaszó ~ Kecskemét ~ Kemence ~ Királyrét ~ Kommandó (RO) ~ Lillafüred ~ Mesztegnyő ~ Nagycenk ~ Nyíregyháza ~ Pálháza ~ Pécs ~ Szegvár ~ Szilvásvárad ~ Szob-Nagybörzsöny ~ Tiszakécske ~
Főoldal
Menetrendek
Vasúttörténet
Rendezvények
Kisvasúti napok
KBK
Könyváruház
Szakmai oldal
Képtár
Térképtár
Irattár
Linktár
Cikkarchívum
Újdonságok
GyIK
Partnereink





Felhasználói belépés
E-mail:
Jelszó:
English Deutsch Român Nyomtathat vltozat

A Mrozy - Rudka Szanatórium lóvasút

2013.07.24 (Bozó Zoltán)



A Mrozy - Rudka Szanatórium az egyetlen aktív lóvasút Lengyelországban. A vasútvonal jelenleg 1,75 kilométer hosszú. A megújított rész a Rudka Szanatórium 1964. óta védett parkjában található.

A Mrozy – Rudka Sanatorium lóvasút (Lengyelország), 2012. május

A Mrozy – Rudka Sanatorium lóvasút (Lengyelország), 2012. május

Mrozyban, a 3300 fős, Varsótól mindössze 50 kilométerre fekvő faluban tüdőszanatórium épült 1902-ben. A Varsó-Terespol vasútvonal mentén elhelyezkedő településre a szanatórium építéséhez szükséges építőanyagok vasúton érkeztek, így a leendő szanatórium területének könnyebb eléréséhez egy 900 milliméter nyomtávú, két kilométer hosszú lóvasutat építettek a vasútállomástól.

A kezdeti teherszállítást 1908-ban, a szanatórium megnyitása után a személyszállítás váltotta fel, ezzel utaztak az ápolók, betegek, fürdőzők is. Az első valódi utasok 1908. november 29-én használhatták a vonalat. A vonal 1967-ig működött, de akkor elvesztette az egyre fejlődő autó- és buszközlekedés elleni versenyt, a hetvenes években a síneket is felszedték.

A vonalon használt kocsit megőrizték és kiállították a sochaczewi keskenynyomközű vasúti skanzenben.

2007-ben egy helyi egyesület, a Towarzystwo Przyjació³ Mrozów kezdet meg turisztikai céllal újjáépíteni, majd a továbbiakban üzemeltetni a lóvasutat. Ehhez uniós pénzügyi támogatást is kaptak, ami a 450 ezer z³otynál is magasabb költség körülbelül kétharmadát fedezte. A vonalra egy replika kocsi épült. Az újjáépítés elhúzódott. Az újjáépített vasút ideiglenesen először 2010. október 28-án szállított egy replika kocsival, igaz, csak három napig, a kezdődő téli szezon miatt. Az üzemszerű működés 2011-ben kezdődött újra.

Forrás:

A vasút oldala a Wikipédián

Legutóbbi módosítás: 2013-07-24 22:26:29

Hozzászólások

Még nincsenek hozzászólások.

Ön is hozzászólhat

Az e-mail címet csak az Önnel való kapcsolatfelvételre használjuk, nem jelenik meg és nem adjuk ki. Használható HTML címkék (tag): i és b, a megengedett legnagyobb hossz 1000 karakter.

Az Ön neve:
E-mail címe:
Hozzászólás:
Mennyi harminchat meg huszonhét?
Kereső

Keresett szöveg:


Részletes képkereső


Képtár
Képtár

Vasútkereső
Vasútkereső térkép

(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület - Impresszum - Hír küldés - Üzenet
Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline