kisvasut.hu
~ Almamellék ~ Balatonfenyves ~ Beregszász (UA) ~ Budapest, Gyermekvasút ~ Csömödér ~ Debrecen ~ Debrecen, vidámpark ~ Felcsút ~ Felsőtárkány ~ Gemenc ~ Gyöngyös ~ Hortobágy ~ Kaszó ~ Kecskemét ~ Kemence ~ Királyrét ~ Kommandó (RO) ~ Lillafüred ~ Mesztegnyő ~ Nagycenk ~ Nyíregyháza ~ Pálháza ~ Pécs ~ Szegvár ~ Szilvásvárad ~ Szob-Nagybörzsöny ~ Tiszakécske ~
Főoldal
Menetrendek
Vasúttörténet
Rendezvények
Kisvasúti napok
KBK
Szakmai oldal
Képtár
Térképtár
Irattár
Linktár
Cikkarchívum
Újdonságok
GyIK
Partnereink





English Deutsch Român Nyomtathat vltozat

Az Mk45,2009 visszatérése eredeti munkahelyére

2013.06.09



Gyermekkorom egyik meghatározó élménye volt a Sátoraljaújhely főutcáján végigmenő kisvonat. Amikor a jól megszokott Mk48 típusú dízelek mellett megjelentek a román Mk45 sorozatú mozdonyok, gyerekfejjel modern csúcstechnológiának tekintettem őket, ha Károlyfalvára, vagy Sárospatakra utaztunk velük. Az 1980-as esztendő szomorú változást hozott a kisvasút és mindannyiunk életében. Legközelebb 1988-ban láttam újra Nyíregyházán a régi Mk45-ös barátaimat, amikor Kecskemét felé robogott velem a gyorsvonat.

A felújított Mk45,2009-es

A felújított Mk45,2009-es

1994. június 8-án Berencsi Kálmán Nyíregyháza Vontatási Főnökség képviseletében átadta a 4db hegyközi Mk45-öst Herczeg Miklós akkori műszaki vezetőnek a Budapesti Gyermekvasút részére.

2008. augusztus elsejével Füzérre helyeztek plébánosnak. A vasút, különösen a Hegyközi Kisvasút szeretete papként is elkísért. Füzérkomlóson az első lelkipásztori utam nem a templomba, hanem a Rakodóközbe, az egykori Füzérkomlós megálló rakodóhely végállomására vezetett. Kicsit csalódással töltött el, hogy az egykor pályaudvarra emlékeztető végállomáson csak egy 25. évfordulós szerény tábla emlékeztetett az egykori kisvasútra.

A Fehér Szikla Vadászházban rendezett egyik összejövetelen merész ötlettel hozakodtam elő Mester András tulajdonosnak, aki később polgármester lett: „Nem lehetne ide hozni egy igazi mozdonyt kiállítani? Lehetőleg olyant, ami közlekedett is erre. Az méltó emlék lenne és a helybéliek is értékelnék.”

A lavina elindult. Mester András megígérte: ha találok olyan mozdonyt, ami itt is járt, ő mindent megtesz erdész barátainak közreműködésével.

Internetes kutatómunkám alapján az alábbi képet találtam meg:

Még együtt a három hegyközi mozdony Hűvösvölgyben.

Még együtt a három hegyközi mozdony Hűvösvölgyben.

Hát jó, mentsük meg a 2009-est! A honlapot viszont már régen nem frissítették, így nem tudhattam, hogyan is áll a 9-es megmentése.

Közben további internetes kisvasutas bogarászásaim során megtudtam, hogy a 10-es homlokfalát kiállították, a 7-est és a 8-ast már el is bontották.

Az utolsó mohikán, a 9-es a hűvösvölgyi fűtőház melletti tároló vágányon várja sorsának jobbra fordulását. Tehát egy hegyközi román dízel még meg van és mások is gondoltak már a megmentésére. A következő fényképek is / a tízes homlokfala kivételével / az internetről származnak.

Az Mk45,2010-es homlokfala Hűvösvölgyben, a Gyermekvasutas Otthon falában.

Az Mk45,2010-es homlokfala Hűvösvölgyben, a Gyermekvasutas Otthon falában.

Az Mk45,2009-es társai szétvágása után várta sorsát a fűtőház mellett.

Az Mk45,2009-es társai szétvágása után várta sorsát a fűtőház mellett.

Az Mk45,2009-es társai szétvágása után várta sorsát a fűtőház mellett.

Az Mk45,2009-es társai szétvágása után várta sorsát a fűtőház mellett.

Az Mk45,2009-es egy frissítő festés után.

Az Mk45,2009-es egy frissítő festés után.

Miután Mester Andrással közöltem, hogy megtaláltam egy „túlélő” hegyközi mozdonyt, ezt a hírt továbbította az Északerdő Zrt. akkori vezetőjének, Cserép Jánosnak, aki igényt tartott a mozdony szobormozdonyként való kiállítására az egykori füzérkomlósi kisvasúti végállomáson kialakítandó emlékhelyre.

Ezután következett a maratoni papírmunka. 2009. április 7-én Tar Sándorné a következő értesítést küldte el az ügyben érintett kollégáinak:

„Az Északerdő Zrt.-től ez a megkeresés érkezett a vezérigazgató úr részére. A nevezett mozdony a Keskeny nyomközű személyszállítás állagában van, helyileg a Gyermekvasúton. Hosszabb ideje üzemképtelen, így használaton kívül van, selejtezésre javasoltuk. Az NKH-tól már nem kértük meg a közlekedéshez szükséges engedélyeket, nyilatkoztunk arról, hogy nem kívánjuk üzemképes állapotba hozni, hanem selejtezésre vár. Az Északerdőnek valóban csak a „kaszni” kellene, azokat a belső alkatrészeket, amelyek még használhatóak, azokat kiszereljük, a többi értékesíthető. Erről a mozdonyról van szó.”

További egyeztetésben részt vettek: Tar Erzsébet, Ungvári István, Vinis Gyula, Nyáry Gábor, Ungváriné Frányik Mária.

2009. 11. 25-én Vinis Gyula megküldte az elszállításhoz szükséges adatokat a MÁV Zrt. Vezérigazgatóság részére.

Végül 2010. május 6-án létrejött az adásvételi szerződés a MÁV Zrt. és az Északerdő Zrt. között a használaton kívüli Mk45,2009 psz. mozdony mozdonyszekrényének és futóművének muzeális célra történő megvételéről.

A vételárat 280 525 Ft-ban állapították meg. A daruzás, a tréleres szállítás, az útvonalengedélyek és az otthoni ledaruzás ennek a vételárnak jóval a többszörösébe került, mire a mozdony végre véglegesen hazakerült.

2010. június 14-én, reggel Füzérkomlóson szokatlan jelenségre ébredtek a Rakodóközben lakó helybéliek. A Pálházi Erdei Vasút munkatársai Petercsák László és Budai Péter vezetésével visszaépítették az egykori rakodóvágány néhány méteres szakaszát az érkező mozdony fogadására és elhelyezésére.

Este 7 órakor megszólalt a mobilom. A Fehér Szikla Vadászházból hívott Mester András felesége: „Atya, jöjjön gyorsan, meghozták a mozdonyt!” Mire leértem, a mozdony a helyén volt, a daruk visszaálltak, de ifjabb Mester Andrásnak sikerült videón megörökíteni az elhelyezés felemelő pillanatait.

Az Mk45,2009-es immáron Füzéren kiállítva.

Az Mk45,2009-es immáron Füzéren kiállítva.

Az Mk45,2009-es immáron Füzéren kiállítva.

Az Mk45,2009-es immáron Füzéren kiállítva.

A mozdony lehelyezésekor a fél falu ott volt. Az idősebbek könnyeikkel küszködve mondták egymásnak: „Hát mégis visszatér a Kisvonat?” A füzérkomlósi gyerekeket egyszerűen nem lehetett hazahívni onnan, sem a hűvös idő, sem a sötétedés nem hatotta meg őket, annyira elvarázsolódtak attól a látványtól, amit addig a templomban sokszor hirdettem: „Imádkozzatok azért, hogy újra legyen itt kisvonat!” A gyerekek ezt komolyan vették, Hűvösvölgy és az Erdészet megvalósította kitűzött célunkat: Megmentettük a 9-est, nem vágták szét, bár alaposan „kibelezték”, de a külsőt hazaengedték emlékül a 30 évvel azelőtti megszüntetés kárpótlásaként.

Másnap a komlósi gyerekek ott sorakoztak a mozdony körül: „Jöttünk segíteni pap bácsinak takarítani, hogy szép legyen a mozdony.” Mivel ki tudtam nyitni a vezetőfülkét, belülről kezdtük el a takarítást…

Az Mk45,2009-es helyreállításából a helyiek is kivették részüket.

Az Mk45,2009-es helyreállításából a helyiek is kivették részüket.

Ettől kezdve a gyerekek vigyáztak a mozdonyra, amikor játszani mentek. Néhány hét múlva a Szent István Rádió munkatársai is megjelentek, hogy riportot készítsenek. Leginkább az a kijelentésem fogta meg őket, hogy a hittanórák egy részét a mozdonyon tartom meg, mert így érdekesebb. A törött és hiányzó lámpaüvegeket Trabant lámpa búrákkal pótoltam.

A fennmaradó üres sínszakaszra egy Bax kocsit szerettünk volna a mozdonyhoz kapcsolni, hogy abban emlékkiállítás legyen. Ez még mindig folyamatban van.

2010. november 29-én az esti órákban megemlékező műsort szerveztem a Művelődési Házba, a megszüntetés 30. évfordulója alkalmából. Archív felvételek vetítése és személyes beszámolók után kimentünk a géphez és 30 db égő teamécsesből egy 30-as számot formázva emlékeztünk a szomorú estére, amikor az emberek összetört szívvel integettek az utolsó járatnak.

Napközben Parragh Péterék egy koszorút és egy mécsest helyeztek el a mozdony hátsó homlokfalán, de az esti ünnepségen már nem tudtak ott lenni. Saját személyes megemlékezésem abból állt, hogy segítettem Karajz Péter barátomnak a sátoraljaújhelyi Kazinczy Múzeumban a 30 éves évforduló alkalmából megrendezett kiállítás összeállításában. A fotókiállításban Parragh Péter csapata segített Nagy József és Karajz Péter archív fotóival, továbbá az egykori Kisvasút munkatársai tárgyi eszközökkel. Én megrendeltem az Mk45-ös mozdony modelljét néhány hegyközi Bax kocsival és ebből hoztam össze egy diorámát a múzeumi anyagokhoz a megszüntetés előtti állapotról a füzérkomlósi végállomásnál.

Az Mk45,2008-as modellje a diorámán.

Az Mk45,2008-as modellje a diorámán.


A képen látható diorámán kívül egy működőképes terepasztalt is építettem, ami azonban nem került be a múzeumi kiállításra, mert nem fért bele a vitrinbe. 2011-ben felvetettem illetékesek előtt, hogy turisztikai céllal vissza lehetne állítani Pálházáig a füzérkomlósi szakaszt is és a C50-esek Kőkapu és Rostalló mellett az egykori végállomásig is feljárhatnának. Az uniós projektek viszont kerékpárút építésre adtak támogatást, így a Kisvasút feltámasztása Pálházáig ismét reménytelenné vált.

A nyíregyházi Bax kocsik helyzete is képlékeny maradt a 2009-es leállítás után. A mozdony mögötti sínszakaszra márpedig még kellene valami, még ha teherkocsi kővel megrakva, az sem lenne lehetetlen. A legnagyobb sikert viszont egy Mk48-as gép arathatta volna a 45-ös mellett. Két ilyen gépről is tudtam. Az egyik a 2004-es kasznija Szilvásváradon, a másik a 2021-es Kecskeméten.

Idő közben a 2021-es hibrid üzemmódra való átalakítására pályázatot nyert a LÁEV. A régi kaszniban kisvonat szimulátor üzemel a lillafüredi állomáson.

Akkor keresgéljünk tovább! Cigánd mellett az egyik tanyán hever évek óta félig szétszedett állapotban a 2028-as. Igaz, hogy nem hegyközi Mk48-as, de átszámozhatnánk a 2022-esre és eredeti hegyközi sárgacsíkos bordó színekben pózolhatna a MÁV-os színtervű román dízel mellett, ha már Bax-kocsis kiállítóhelyre nincs sok esélyünk.

A 2012-es év némi újítást hozott a 9-es sorsában. Egyik szabadnapomon ellátogattam Hűvösvölgybe, hogy az egyes Dácsiát részleteiben lefotózhassam.

Az Mk45,2001-es Hűvösvölgyben, mely a sorozat eredeti festését őrzi a 70-es évekből.

Az Mk45,2001-es Hűvösvölgyben, mely a sorozat eredeti festését őrzi a 70-es évekből.

Az Mk45,2009-es (replika) tábláinak felszerelése.

Az Mk45,2009-es (replika) tábláinak felszerelése.

A pályaszám- és gyári táblák fénykép alapján történő másolatát a pálházi Kontraszt Design Kft. szerkesztésében a mikóházi Faforgtech Bt. gyártotta le ugyanolyan anyagokból, mint a projekttáblák.

Új táblákhoz új festés kell. Az első átfestés már 2012-ben elkezdődött, de ez a festék gyorsan kifakult. Közben elkészült a Sárospatak-Kassa kerékpárút az eredeti nyomvonalon.

A második festés már minőségibb anyagból, szakértői hozzáértéssel kezdődött 2013. április végén. Mester András polgármester Nagy István hollóházi festőt bízta meg a teljes külső felújítással. A lekaparás után nagy meglepetésünkre nem az eredeti piros-vajszínű színtervre bukkantunk csíkozással, hanem a lengyel kisvasutakéra jellemző sötétzöld alapra. Ebből arra következtettünk, hogy ezeket a gépeket talán lengyel megrendelésre fényezték sötétzöld-vajszínűre a bukaresti gyárban, de ezek valamiért mégis Magyarországra kerültek.

Az Mk45,2009-es festésének lecsiszolása, alatta ismert vonalak és az érdekes zöld szín.

Az Mk45,2009-es festésének lecsiszolása, alatta ismert vonalak és az érdekes zöld szín.


A gyári festést meglátva felvetődött az eredeti csíkos kivitelű visszafestés gondolata, de a piros és a sárga festék már meg volt a MÁV-os színtervhez. A MÁV-os színterv mellett szólt az is, hogy a piros szín jobban illik a Fehér Szikla Vadászház környezetébe és a helybéliek is ebben a köntösben látták itt utoljára a román dízelt. Így a kilences lett az egyetlen megmaradt MÁV-os színtervű Mk45 sorozatú mozdony, mint utolsó hegyközi román mohikán.

Kész a régi festék lecsiszolása, kaparása, jőhet az új szín.

Kész a régi festék lecsiszolása, kaparása, jőhet az új szín.


A lekaparás után jött az alapozás, május elsején pedig már a végleges festés.

Már majdnem kész az új festés...

Már majdnem kész az új festés...


Az arra sétálók közben megjegyezték: „Alakul, még szebb lesz, mint amikor utoljára itt láttuk!” Május másodikán végül megtörtént az utolsó ecsetvonás. A táblák visszahelyezésével végre teljes pompájában gyönyörködhetünk az egyetlen MÁV-os festésű Mk45 sorozatú román kisvasúti dízelben.

A kész mozdony az OKT jelzésével Füzéren.

A kész mozdony az OKT jelzésével Füzéren.

A kész mozdony.

A kész mozdony.


Összeállította: Tóth Gábor füzéri plébános, vasútbarát 2013. májusában.

Legutóbbi módosítás: 2013.06.09. 23:18

Hozzászólások

T. Bence (2013-06-10 23:04:11)

Nagy öröm, és egy kis szomorúság volt olvasni Gábor atya írását. Öröm, hogy folyamatosan gondját viselik az öreg harcosnak, és szomorúság, hogy a Pálházai Kisvasút mellett csak ennyi maradt ebből a szép vasútból.
Plébános úrnak nagy köszönet a vasútbarát és értékteremtő munkájáért!

Kovács Győző (2013-06-13 20:20:48)

Plébános Úr gratulálok!! Szép volt és megható.
További soksikert kívánok Önnek.

Harbulya Tibor (2013-06-17 22:07:11)

Nagyon szép lett, volt szerencsém látni 2011-ben.
De a jelen kinézete a régi szép időket idézi fel, amikor még serényen vitte a vonatokat.Nekem megadatott, hogy láttam a működő kisvasútat.S.patakon voltam Diesel-mozdony szerelő tanuló.De sajnos a javításukat már nem érte meg .A kisvasút szeretete máig megmaradt, ezért emlékül elkészítettem az Mk45-2009 és egy Bax 475-ös kocsi modelljét 1:20 méretarányba ho:1200mm sz:120mm Ha sikerül feltenni képet, mindenkivel szívesen megosztom .Nálam még mindig jár A KISVONAT.Köszönet mindenkinek .

Tóth Gábor (2013-06-21 22:54:44)

Hiánypótlásként a cikkemhez: A you tube-on az alábbi címen található a videó a ledaruzásról: MK 45 2009 hegyközi mozdony hazaérkezése (Hegylako 74 által feltöltve, ez volt a régi yt-os címem.)

Harbulya Tibor (2013-07-25 19:29:40)

Nagyon szép lett. Köszönet mindenkinek, a hazahozatalért, a szép festésért. Talán valamikor egy kocsit is sikerül majd szerezni .Minnél többet nézi az ember a régi képeket, amikor még működött a kisvasút annál fájóbb a megszüntetése és hiánya (lásd az út állapotát ).Túrisztikai értéke felbecsülhetettlen lenne .

Ön is hozzászólhat

Az e-mail címet csak az Önnel való kapcsolatfelvételre használjuk, nem jelenik meg és nem adjuk ki. Használható HTML címkék (tag): i és b, a megengedett legnagyobb hossz 1000 karakter.

Az Ön neve:
E-mail címe:
Hozzászólás:
Mennyi negyvenhét meg harminchat?
Kereső

Keresett szöveg:


Részletes képkereső


Képtár
Képtár

Vasútkereső
Vasútkereső térkép

(c) Kisvasutak Baráti Köre Egyesület - Impresszum - Hír küldés - Üzenet
Belépés - Webmail - Intranet - FAV - EgyesületOnline