|
Sirok, a Mátravidéki Fémművek (Liszkó) építése
(Bozó Zoltán)
Az üzem a Rákosi-korszak erőltetett iparosításának köszönheti létrejöttét. Az üzem felépítéséhez egy kisvasút épült.
Az üzem a Rákosi-korszak erőltetett iparosításának köszönheti létrejöttét. Az akkori vezetés kézifegyverek lőszereinek gyártásra egy új, eldugott helyre telepített, néhány régebbi üzem utódjaként létrehozott új hadiüzemet építtetett Sirok határban Mátravidéki Fémművek néven 1949-51 között. A gyárban a békeidei termelést a különböző fémtubusok és flakonok jelentették. Háború esetén ugyanazok a gépek lőszerek készítésére voltak átállíthatóak. Olyannyira titkos volt a gyár, hogy semelyik polgári célú térképre nem rajzolták fel. Az építés idején még szigorú ÁVH-s őrséget is kapott. Néhány ilyen őrbódé-rom most is látható az egykori normál nyomtávú iparvágány-kiágazásnál. A gyárnak saját tulajdonú lakótelepe, élelmiszerboltja, bölcsődéje, óvodája, sporttelepe, kultúrháza, élelmiszerboltja, vendéglője és szállodája is épült a falunak a gyár felőli végén. Az üzem felépítéséhez egy kisvasút épült az akkor rakodóhelyként is üzemelő Kőkútpszta mh. és a gyártelep között, amely helyén épült meg a vágány fölszedése után a Liszkó gyártelep-Kőkútpuszta közút.
|
Legutóbbi módosítás: 2012-11-28 12:05:05
|
|
Képtár |
|
Vasútkereső |
|
|